moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Ślązak”: test silników

ORP „Ślązak” ruszył z miejsca. Na razie tylko przy pomocy holowników, ale budowa okrętu wkroczyła właśnie w jeden z ostatnich etapów. W tym tygodniu przy Nabrzeżu Gościnnym w Gdyni rozpoczną się testy układu napędowego. W połowie sierpnia powinny ruszyć kompleksowe próby portowe.

Operacja, która rozpoczęła się w piątkowe popołudnie wymagała wiele uwagi. Zacumowany w Stoczni Marynarki Wojennej okręt trzeba było wprowadzić na specjalną obrotnicę i odpowiednio przestawić. Następnie podeszły do niego dwa holowniki. Ich załogi pomogły przepchnąć ORP „Ślązak” do Nabrzeża Gościnnego. Znajduje się ono na granicy wykorzystywanego przez stocznię basenu i głównego toru wodnego portu w Gdyni. Tam za kilka dni rozpoczną się próby okrętowego układu napędowego. – Będziemy uruchamiali silniki oraz śruby i sprawdzali, jak działa cały system – zapowiada Aleksander Gierkowski, zastępca szefa Biura Budowy Okrętu Patrolowego ORP „Ślązak”. Dlaczego właśnie tam? – Nabrzeże Gościnne zostało specjalnie przystosowane do tego typu przedsięwzięć. Jest tam głębiej niż w miejscu, gdzie „Ślązak” stał do tej pory, a na dnie spoczywają betonowe płyty. Zapobiegają one wymywaniu piasku przez śruby – tłumaczy Gierkowski.

Tymczasem na okręcie trwają już próby dwóch 30-milimetrowych armat, które posłużą do obrony bezpośredniej okrętu. – Wydelegowani przez producenta specjaliści obracają nimi i sprawdzają działanie elektroniki – wyjaśnia Maciej Fularczyk, szef biura budowy okrętu. Wszystkie te testy stanowią jednak zaledwie wstęp do kompleksowych prób portowych (czyli z angielskiego HAT), podczas których testowany będzie sam okręt i całe znajdujące się na nim wyposażenie. Jeśli „Ślązak” przejdzie je pomyślnie, rozpocznie próby morskie. A to już ostatni etap przed wprowadzeniem jednostki do służby. – Na razie nie chcemy operować konkretnymi datami. Pewne jest jedno: powoli zbliżamy się do końca budowy – przyznaje Gierkowski.

Historia „Ślązaka” sięga 2001 roku. Ówczesny rząd postanowił, że z myślą o polskiej marynarce powstanie siedem nowoczesnych korwet. Projekt jednak nie wypalił. Został po nim jeden kadłub. Kilka lat temu zapadła decyzja, by budowę kontynuować. Docelowo jednak okręt miał się stać nie korwetą, lecz patrolowcem. W 2015 roku został zwodowany. W lutym tego roku stało się jasne, że Stocznia Marynarki Wojennej, gdzie „Ślązak” jest budowany zostanie przejęta przez należącą do państwa Polską Grupę Zbrojeniową. – Pod koniec maja podpisaliśmy umowę przedwstępną. Obecnie trwa badanie przedsiębiorstwa pod względem finansowym, prawnym oraz technicznym. Na wrzesień planowane jest zawarcie finalnej umowy kupna – tłumaczy Łukasz Prus, rzecznik Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jednym z priorytetów nowego właściciela będzie właśnie dokończenie budowy nowoczesnego patrolowca. Okręt ma być gotowy w 2018 roku.

ORP „Ślązak” ma być wykorzystywany m.in. do patrolowania i ochrony kluczowych szlaków żeglugowych oraz podejść do portów, a także do zwalczania zagrożeń asymetrycznych. Długość okrętu wynosi 95 m, szerokość 13 m, wyporność zaś 1800 t. Jego zasięg został w projekcie obliczony na 4,5 tys. Mm, prędkość na 30 w., autonomiczność zaś, czyli zdolność do operowania na morzu bez konieczności uzupełniania zapasów – na 30 dni. Na uzbrojenie jednostki składają się armata OTO Melara kalibru 76 mm, dwie armaty kalibru 30 mm, cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, tyleż wyrzutni rakiet Grom oraz system kierowania ogniem. Okręt został też wyposażony w stację radiolokacyjną oraz sonar nawigacyjno-ostrzegający.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~yhy
1501684740
reasumując uzbrojenie takie jak "wiatrówka" dla piechura.
D8-46-4F-E9

Mity i manipulacje
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sztuka i służba w jednym kadrze
Standardy NATO w Siedlcach
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
MID w nowej odsłonie
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Kircholm 1605
Wyrównać szanse
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Edukacja z bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Koniec dzieciństwa
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Brytyjczycy na wschodniej straży
„JUR” dla terytorialsów
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W wojsku orientują się najlepiej
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niespokojny poranek pilotów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Operacja NATO u brzegów Estonii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Husarze bliżej Polski
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Abolicja dla ochotników
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bóbr na drodze Hannibala

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO