moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicza defilada podczas szczytu NATO

Polskie TS-11 Iskra, F-16, MiG-29, a do tego tureckie F-16, niemieckie maszyny Eurofighter Typhoon, czeskie i węgierskie Gripeny – to tylko kilka samolotów, które wezmą udział w defiladzie lotniczej w Warszawie. Podniebny pokaz jest organizowany z okazji szczytu NATO odbywającego się w stolicy Polski. Maszyny przelecą wzdłuż Wisły w piątek wieczorem.

W podniebnym pokazie będą uczestniczyć samoloty ośmiu państw: Polski, Turcji, Niemiec, Węgier, Czech, Hiszpanii, Rumunii i Słowacji. – W piątek wieczorem, wzdłuż Wisły, na wysokości Wybrzeża Szczecińskiego pojawią się pierwsze maszyny. Kilkuminutowy pokaz otworzy przelot sześciu polskich samolotów TS-11 Iskra. Tuż po nich nadlecą dwa polskie i dwa tureckie F-16 – zapowiada płk Artur Goławski, członek zespołu organizującego szczyt NATO. Specjalista z MON informuje, że nad Warszawą, oprócz Iskier, pojawi się jeszcze osiem polskich Jastrzębi oraz trzy maszyny MiG-29. Nad praskim nabrzeżem przelecą także dwa niemieckie samoloty Eurofighter Typhoon, po dwa JAS-39 Gripen z Czech i Węgier oraz dwa słowackie MiG-29. Ponadto nad stolicą zaprezentują się dwa rumuńskie MiG-21 i dwa F-18 z Hiszpanii. Lotniczą defiladę zamknie przelot NATO-wskiego samolotu wczesnego ostrzegania E-3A AWACS.

Jeśli pogoda nie pokrzyżuje lotnikom planów, to samoloty wykonają przelot na wysokości od 150 do 300 m nad ziemią. Będą się poruszać z prędkością od 400 do 600 km/h.

Podczas defilady lotniczej będzie zamknięty ruch powietrzny na stołecznym lotnisku i w centrum miasta. – Loty zostaną wstrzymane na kilka minut. Termin defilady był od dawna uzgadniany z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, dlatego nie będzie to dla nikogo zaskoczeniem – wyjaśnia płk Goławski.

Ograniczenia ruchu lotniczego w stolicy będą jednak trwały dłużej niż sama defilada. PAŻP, na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wprowadziła wiele obostrzeń dotyczących korzystania z przestrzeni powietrznej przed szczytem i w jego trakcie – od 6 aż do 10 lipca 2016 roku (podobnie będzie w Krakowie i okolicach miasta podczas Światowych Dni Młodzieży). Jak już informowaliśmy, w tym czasie będzie zamknięta przestrzeń powietrzna w promieniu 100 km od stolicy. Ograniczenia dotkną właścicieli małych samolotów, aeroklubów i mniejszych lotnisk. Całkowicie jest zakazane używanie dronów, motolotni, paralotni i balonów. Obostrzenia nie wpłyną natomiast na pasażerski ruch lotniczy ani pracę lotniskowego pogotowia ratunkowego, śmigłowców policyjnych i innych służb.

Do nadzoru przestrzeni powietrznej będą skierowane patrole myśliwskie oraz wojskowe śmigłowce. Nad stolicą pojawią się samoloty wczesnego ostrzegania AWACS.

Podobne ograniczenia wprowadzano w Warszawie, by zapewnić bezpieczeństwo np. podczas mistrzostw Europy w piłkę nożną w 2012 roku.

Planowana kolejność ugrupowań:

1. Samoloty: 6xTS-11 Iskra
2. Samoloty: 2xF-16 (Polska) + 2xF-16 (Turcja).
3. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xEF-2000 (Niemcy).
4. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Węgry).
5. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Czechy).
6. Samoloty: 1xF-16 (Polska)
7. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xF-18 (Hiszpania).
8. Samoloty: 2xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-21 (Rumunia).
9. Samoloty: 1xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-29 (Słowacja).
10. Samolot: E-3A AWACS (NAEW&C FC).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Jarek
1467735840
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (wielkimi literami)? Nadzór nad przestrzenią, nadzorowanie przestrzeni? Np. podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej? Pozdrowienia Jarosław Sobczak
31-EF-93-68

MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Lepsza efektywność
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
„Road Runner” w Libanie
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Kikimora o wielu twarzach
Salwa z wysokości
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Laury MSPO przyznane
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Nocne ataki na Ukrainę
Dwie agresje, dwie okupacje
Towarzysze czołgów
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Finisz programu „Orlik”?
Statuetki dla tuzów biznesu
Łódź na granicy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
StormRider na fali
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Wyczekiwane przyspieszenie
Beret „na rekinka” lub koguta
Piorun 2 coraz bliżej
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Był twarzą sił powietrznych”
Świetne występy polskich żołnierzy
Detect & Classify: satelity z AI
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Startuje „Żelazny obrońca”
Czas nowych inwestycji
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Nasz Hercules
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Grot A3 w drodze do linii
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO