moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci w Dęblinie mają nowy domek

W listopadzie lotnicy z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego wprowadzą się do nowoczesnego domku pilota. Na ponad 2,6 tys. metrach kwadratowych żołnierze będą mieli do dyspozycji m.in. aulę konferencyjną, salę odpraw, siłownię. To najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Jego budowa i wyposażenie kosztowały 22 miliony złotych.


– Domek pilotów to drugie, poza kabiną samolotu, miejsce codziennej pracy wojskowych lotników. Tu przygotowują się i planują loty, a po powrocie je omawiają. Dlatego to bardzo ważne miejsce na każdym lotnisku – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Nowoczesny domek wybudowano w Dęblinie w ramach inwestycji, jakie od ponad dwóch lat wojsko prowadzi na tamtejszym lotnisku. 41 Baza Lotnictwa Szkolnego przygotowuje się bowiem do przyjęcia ośmiu samolotów M-346 i wprowadzenia systemu szkolenia zaawansowanego pilotów AJT (Advanced Jet Trainer). Dwie pierwsze maszyny mają wylądować w Dęblinie jesienią przyszłego roku.

– Cała nasza infrastruktura musiała zostać przystosowana do pracy w nowoczesnych warunkach. Także domek pilotów – dodaje mjr Grabarczuk. Umowę na budowę obiektu podpisano w 2013 roku. Wykonawcą była firma Alstal z Inowrocławia. – Po dwóch latach na naszym lotnisku stanął nowoczesny, klimatyzowany i wyposażony w systemy informatyczne budynek. Ze starymi tego typu obiektami ma niewiele wspólnego, to jakby porównać kino tradycyjne z filmami 5D – dodaje major.


Sale odpraw i siłownia

Choć nazwa może wskazywać na budynek niedużych rozmiarów – nic bardziej mylnego. Lotnicy będą mieli do dyspozycji ponad 2,6 tys. metrów kwadratowych, znacznie więcej niż mają obecnie. Do najważniejszych miejsc w jednokondygnacyjnym domku należą sale odpraw wyposażone w informatyczne systemy planowania i analizy misji. – Piloci będą mogli w bardzo nowoczesnych warunkach przygotować się do lotu. A potem, przenosząc dysk z samolotu i odtwarzając go, omówią lot w najdrobniejszych szczegółach, z dokładną wizualizacją – opowiada oficer. Instruktorzy będą więc mogli precyzyjnej niż dotąd wskazać podchorążym, jakie błędy popełnili podczas lotu i co muszą poprawić.

W domku pilota jest także służbowe pomieszczenie dla żołnierzy oraz nowoczesna sala wykładowa wyposażona m.in. w system umożliwiający prowadzenie wideokonferencji. Zbudowano też siłownię, gabinet lekarski, kuchnię, bufet i szatnie, w których lotnicy będą trzymać służbowe kombinezony, hełmy czy maski.

Do nowego domku piloci przeprowadzą się pod koniec listopada. Pracować będą tu m.in. piloci instruktorzy, którzy na co dzień szkolą podchorążych na odrzutowych Iskrach TS-11 i śmigłowcach SW-4, a wkrótce też będą szkolić na Masterach. Razem z pilotami w domku będzie pracować służba organizacji lotów. W sumie nowy budynek pomieści ponad 100 osób służących w 41 Bazie.


– Nie bez znaczenia jest sama lokalizacja domku. Jest on oddalony o około 100 metrów od miejsca, gdzie stanie wkrótce osiem lekkich hangarów dla nowych odrzutowców. Ale miejsce pracy będzie spokojne, ponieważ zamontowane zostaną ekrany akustyczne – zapewnia mjr Grabarczuk.

Modernizacja lotniska

Budowa domku pilota to tylko jedna z inwestycji w Dęblinie związanych z zakupem systemu AJT. W Dęblinie działa już zbudowany od podstaw nowoczesny czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego stoi strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi.

Na lotnisku, w miejscu dawnej strzelnicy, powstała nowa baza KOL (kompanii obsługi lotniska). Wybudowano m.in.: nowy budynek administracyjno-socjalny, garaż dla pojazdów ciężarowych i osobowo-terenowych oraz dla sprzętu lotniskowego. Postawiono też nową rampę rozładunkową, dwa zbiorniki na środki odladzające i utworzono stanowiska opróżniania odkurzaczy lotniskowych.

Wymienione zostały także drogi kołowania oraz płaszczyzny postojowe. Od kilku miesięcy działa też część centrum symulatorowego. Mają tu stanąć symulatory M-346, m.in. pilotażowy oraz procedur awaryjnych.

Obecnie trwa budowa ośmiu lekkich hangarów dla nowych odrzutowców.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Lajkonik
1446907800
~moon - mylisz pilotów. Nie chodzi o tych co jeżdżą przed zbyt długimi ciężarówkami.
FF-6C-B3-6A
~moon
1446750420
Piloci ( nie tylko w Dęblinie) powinni się wreszcie wziąć za latanie. Polecam pobieranie nauki od pilotów policyjnych z którymi dziennie skacze się po 10 skoków a jak przyjdzie do skakania z wojskowymi to jak jeden się uda to już jest sukces. Mysle ze powinno się zmienić procedury i skoro pilot jest wojskowy to zamiast się panoszyć i jezdzic po najlepszych hotelach powinni zacząć robić to za co biorą spore pieniądze.
5D-03-5D-C9

Kircholm 1605
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Operacja NATO u brzegów Estonii
Koniec dzieciństwa
Abolicja dla ochotników
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
„JUR” dla terytorialsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Husarze bliżej Polski
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Wyrównać szanse
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niezłomni w obronie
DragonFly czeka na wojsko
Wellington „Zosia” znad Bremy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MID w nowej odsłonie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
W wojsku orientują się najlepiej
Sztuka i służba w jednym kadrze
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polski „Wiking” dla Danii
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Bóbr na drodze Hannibala
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO