moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pech ORP „Iskra”

Zerwane żagle sprawiły, że okręt szkolny ORP „Iskra” wypadł z rywalizacji o czołowe miejsca w regatach The Tall Ships’ Races. – Atlantyk dał nam się we znaki, ale dzięki temu podchorążowie zyskali cenne doświadczenie – mówi por. mar. Dawid Klawitter z Akademii Marynarki Wojennej.

Międzynarodowe regaty rozpoczęły się na początku lipca. Żaglowce wyruszyły z Belfastu, a trasa pierwszego etapu wiodła przez Ocean Atlantycki i Morze Północne. – Pewnego dnia po chwilowej flaucie zerwał się silny wiatr. Postawiliśmy żagle i poszliśmy odpocząć. Wtedy rozległ się trzask. Zerwało dwa żagle na dziobie. Sytuacja stała się niebezpieczna, więc podchorążych na pokładzie zastąpili marynarze ze stałej załogi. Ale rywalizacja w regatach w tym momencie się dla nas skończyła – opowiada st. mar. pchor. Konrad Budzisz, student pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Dalszą część trasy do norweskiego Aalesund ORP „Iskra” częściowo przeszła na ocalałych żaglach, częściowo zaś na silniku.

Trudne praktyki

Marynarze przyznają, że od początku rejsu bardzo mocno wiało i kołysało. – Pod koniec wszyscy byliśmy już zmęczeni chodzeniem po ścianach, a podczas posiłków ciągłym pilnowaniem zupy czy kompotu – mówi por. mar. Dawid Klawitter, dowódca podchorążych, którzy na pokładzie ORP „Iskra” odbywają jednocześnie praktyki. St. mar. pchor. Budzisz także przyznaje, że pogoda dała się we znaki wielu studentom. – Ja akurat mieszkam na Półwyspie Helskim i od najmłodszych lat żeglowałem po Bałtyku z tatą, więc jestem przyzwyczajony. Ale niektórzy koledzy znosili falowanie z trudem i musiało minąć trochę czasu zanim się z nim oswoili – wspomina.

Okręt wszedł do Aalesund kilkadziesiąt godzin temu. – Niektórzy z nas musieli jeszcze zdać u bosmana okrętowego egzamin z węzłów. Szczęśliwie wszystkim się to udało i teraz mamy trochę czasu wolnego – mówi st. mar. pchor. Budzisz. – W planach mamy na przykład zwiedzanie miasta. Wszyscy się cieszą, bo trafiliśmy w naprawdę piękne miejsce. Aalesund przypomina troszeczkę Wenecję – dodaje.

Cumowanie w Danii

Żaglowce opuszczą port 18 lipca. Skierują się do Kristiansand na południu Norwegii. Będzie to tzw. etap przyjaźni, podczas którego niektóre jednostki wymienią między sobą załogi. Do rywalizacji powrócą na ostatnim odcinku z Kristiansand do duńskiego Aalborga. Ale w tym etapie ORP „Iskra” nie weźmie już udziału.

– Praktyki podchorążych zakończą się w Norwegii. Z Kristiansand wojskowym samolotem odlatujemy do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadzi stała załoga – zapowiada por. mar. Klawitter. A st. mar. pchor. Budzisz przyznaje: – Przeżywamy wspaniałą przygodę, ale wszyscy już chyba odliczają dni do jej końca.


The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat.

Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”. Regaty potrwają do sierpnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ, Sail Training International

dodaj komentarz

komentarze


Broń przeciwko wrogim satelitom
 
Podróż w ciemność
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Strażnicy polskiego nieba
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Podejrzane manewry na Bałtyku
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dzieci wojny
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Inwestycja w żołnierzy
Drukowanie dronów
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pancerny kot w polskim wojsku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Flyer, zdobywca przestworzy
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kajakami po medale
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Bezpieczniejsza Europa
Święto sportów walki w Warendorfie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyższe stawki dla niezawodowych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ratownik w akcji
The Power of Infrastructure
Policjanci w koszarach WOT
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
BWP-1 – historia na dekady
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wypadek Rosomaka
„Różycki” zwodowany
Czarna Pantera celuje
Pracowity pobyt w kosmosie
Prezydent na wschodniej granicy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Planowano zamach na Zełenskiego
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO