moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pech ORP „Iskra”

Zerwane żagle sprawiły, że okręt szkolny ORP „Iskra” wypadł z rywalizacji o czołowe miejsca w regatach The Tall Ships’ Races. – Atlantyk dał nam się we znaki, ale dzięki temu podchorążowie zyskali cenne doświadczenie – mówi por. mar. Dawid Klawitter z Akademii Marynarki Wojennej.

Międzynarodowe regaty rozpoczęły się na początku lipca. Żaglowce wyruszyły z Belfastu, a trasa pierwszego etapu wiodła przez Ocean Atlantycki i Morze Północne. – Pewnego dnia po chwilowej flaucie zerwał się silny wiatr. Postawiliśmy żagle i poszliśmy odpocząć. Wtedy rozległ się trzask. Zerwało dwa żagle na dziobie. Sytuacja stała się niebezpieczna, więc podchorążych na pokładzie zastąpili marynarze ze stałej załogi. Ale rywalizacja w regatach w tym momencie się dla nas skończyła – opowiada st. mar. pchor. Konrad Budzisz, student pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Dalszą część trasy do norweskiego Aalesund ORP „Iskra” częściowo przeszła na ocalałych żaglach, częściowo zaś na silniku.

Trudne praktyki

Marynarze przyznają, że od początku rejsu bardzo mocno wiało i kołysało. – Pod koniec wszyscy byliśmy już zmęczeni chodzeniem po ścianach, a podczas posiłków ciągłym pilnowaniem zupy czy kompotu – mówi por. mar. Dawid Klawitter, dowódca podchorążych, którzy na pokładzie ORP „Iskra” odbywają jednocześnie praktyki. St. mar. pchor. Budzisz także przyznaje, że pogoda dała się we znaki wielu studentom. – Ja akurat mieszkam na Półwyspie Helskim i od najmłodszych lat żeglowałem po Bałtyku z tatą, więc jestem przyzwyczajony. Ale niektórzy koledzy znosili falowanie z trudem i musiało minąć trochę czasu zanim się z nim oswoili – wspomina.

Okręt wszedł do Aalesund kilkadziesiąt godzin temu. – Niektórzy z nas musieli jeszcze zdać u bosmana okrętowego egzamin z węzłów. Szczęśliwie wszystkim się to udało i teraz mamy trochę czasu wolnego – mówi st. mar. pchor. Budzisz. – W planach mamy na przykład zwiedzanie miasta. Wszyscy się cieszą, bo trafiliśmy w naprawdę piękne miejsce. Aalesund przypomina troszeczkę Wenecję – dodaje.

Cumowanie w Danii

Żaglowce opuszczą port 18 lipca. Skierują się do Kristiansand na południu Norwegii. Będzie to tzw. etap przyjaźni, podczas którego niektóre jednostki wymienią między sobą załogi. Do rywalizacji powrócą na ostatnim odcinku z Kristiansand do duńskiego Aalborga. Ale w tym etapie ORP „Iskra” nie weźmie już udziału.

– Praktyki podchorążych zakończą się w Norwegii. Z Kristiansand wojskowym samolotem odlatujemy do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadzi stała załoga – zapowiada por. mar. Klawitter. A st. mar. pchor. Budzisz przyznaje: – Przeżywamy wspaniałą przygodę, ale wszyscy już chyba odliczają dni do jej końca.


The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat.

Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”. Regaty potrwają do sierpnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ, Sail Training International

dodaj komentarz

komentarze


Dron-śmigłowiec dla marynarki
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Lepsza efektywność
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Najmłodszy w rodzinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Koniec miękkiej gry
Baobab z miotaczem
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Drony w ofensywie
Towarzysze czołgów
Warszawo, do broni!
„Był twarzą sił powietrznych”
Drones on the Offensive
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Hekatomba na Woli
Wojskowi szachiści z medalem NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Strzelanina w bazie US Army
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Beret „na rekinka” lub koguta
Nocne ataki na Ukrainę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Z najlepszymi na planszy
Norwegowie budują na polskim poligonie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Flytrap, czyli młot na drony
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Wyczekiwane przyspieszenie
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas nowych inwestycji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Startuje „Żelazny obrońca”
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Radary, które widzą wszystko
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Zakupy według potrzeb
Świetne występy polskich żołnierzy
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szczelna sieć dla Tarczy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wypadek przed Air Show
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Na motocyklach śladami historii
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO