moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” w prestiżowych regatach

ORP „Iskra” po raz kolejny weźmie udział w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Obok polskiego okrętu na trasie z Belfastu do Aalesund będzie się ścigało 87 żaglowców. Rozpoczęła się faza portowa zawodów. Uczestnicy wyruszą na trasę w niedzielę.

ORP „Iskra” brała już udział w The Tall Ships’ Races. Na zdjęciach powitanie okrętu po ubiegłorocznych regatach.

Na pokładzie ORP „Iskra” praktyki odbywają właśnie studenci wojskowi z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt opuścił macierzysty port dwa tygodnie temu. – Podczas przejścia do Belfastu pogoda nas nie rozpieszczała. Niemal przez cały czas wiało, a fale były naprawdę spore. Podchorążowie mieli dobrą okazję, by się sprawdzić i raz jeszcze przemyśleć swoje zawodowe wybory – przyznaje por. mar. Dawid Klawitter dowódca podchorążych. O ciężkiej przeprawie mówi też st. mar. pchor. Katarzyna Garus z pierwszego roku AMW. – Siła wiatru na morzu dochodziła do siedmiu, nawet ośmiu stopni w skali Beauforta i niektórzy musieli „oddać hołd Neptunowi” – żartuje z choroby morskiej kolegów. – Ale przynajmniej nikt z nas nie powie, że było nudno. Tym bardziej że jeśli chodzi o służbę na pokładzie, to załoga pozwala nam wykonywać prawie wszystko. Oczywiście w granicach bezpieczeństwa – dodaje st. mar. pchor. Garus.

„Iskra” zawinęła do Belfastu w środę po południu. A już w czwartek rozpoczęła się tam faza portowa regat The Tall Ship’s Races. W tegorocznej edycji weźmie udział 87 żaglowców z kilkunastu państw świata. Polskę będzie reprezentować łącznie 11 jednostek, między innymi „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin” i „Pogoria”. Rywalizować będą w czterech kategoriach, a podział został przeprowadzony ze względu na wielkość żaglowców. Wyniki będą też zliczane do klasyfikacji generalnej.

Organizatorzy regat przewidzieli trzy etapy. ORP „Iskra” weźmie udział w pierwszym z nich – z Belfastu do norweskiego Aalesund. – Dla nas to nowość. Spodziewam się, że będzie mało snu, za to mnóstwo pracy. Pewnie pościeramy sobie dłonie o okrętowe liny – mówi st. mar. pchor. Garus. Dowódca podchorążych dodaje, że z pewnością będzie to najtrudniejsza część praktyk. – Rywalizacja zwykle sprawia, że wzrasta liczba alarmów do żagli – zaznacza por. mar. Klawitter. Tzw. alarm do żagli jest związany z eksploatacją i bezpieczeństwem statku. Po jego ogłoszeniu cała załoga natychmiast biegnie do masztów i musi pracować przy żaglach. Na ogół wiąże się to ze zmianą warunków panujących na morzu. – Najbliższe dni upłyną pod znakiem ciągłego szukania wiatru, do którego trzeba dostosować ustawienie okrętu. To będzie twarda szkoła marynarskiego rzemiosła – dodaje por. mar. Klawitter. W Aalesund okręty powinny się zameldować 15 lipca.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie odbył się zlot 20 żaglowców. Regularne regaty po raz pierwszy zostały zorganizowane w 1956 roku. 16 lat później zadebiutował w nich polski żaglowiec. Był nim „Dar Pomorza” należący do Wyższej Szkoły Morskiej. Ostatecznie wygrał on wyścig na trasie Solent–Skaw i dlatego właśnie gospodarzem kolejnej edycji została Gdynia. Od tego momentu lista zwycięzców powiększyła się o kilka polskich jednostek, między innymi ORP „Iskra” czy też należący do marynarki wojennej jacht „Admirał Dickman”, który dwa lata temu wygrał klasyfikację generalną regat na etapie z Rygi do Szczecina.

The Tall Ships’ Races mają ogromny walor szkoleniowy. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg przystępujących do rywalizacji połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: K. Żakowski

dodaj komentarz

komentarze


Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
„Był twarzą sił powietrznych”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Piorun 2 coraz bliżej
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Z najlepszymi na planszy
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Road Runner” w Libanie
Salwa z wysokości
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Towarzysze czołgów
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Klucz do bezpieczeństwa
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Radary, które widzą wszystko
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Świetne występy polskich żołnierzy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Tuga – postrach dronów
Nietypowa premiera targowa
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Detect & Classify: satelity z AI
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nocne ataki na Ukrainę
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Najmłodszy w rodzinie
Dwie agresje, dwie okupacje
Grot A3 w drodze do linii
Startuje „Żelazny obrońca”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Pancerna pięść
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Kikimora o wielu twarzach
Huta Stalowa Wola na MSPO
Pilica+ coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
StormRider na fali
Drony w ofensywie
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nasz Hercules
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wyczekiwane przyspieszenie
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zwycięska batalia o stolicę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Orlik na Alfę
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO