moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia za misję
 
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Umacnianie ściany wschodniej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Ostatnia niedziela…
Planowano zamach na Zełenskiego
Cel: zbudować odporność państwa
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Warsztaty dają siłę
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Pucharowe zmagania Polaków
Broń przeciwko wrogim satelitom
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Jak Orlęta stają się Orłami?
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wołyń – pamiętamy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Więcej niż ćwiczenia
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Terytorialsi zawitają do Płocka
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nowe Abramsy już w Wesołej
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Czarna Pantera celuje
Pieta Michniowska
Pierwszy polski lot Apache’a
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
BWP-1 – historia na dekady
Czarne Pantery, ognia!
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Tak walczyły pancerne kolosy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Żołnierz ranny na granicy
Dzieci wojny
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Święto sportów walki w Warendorfie
Kajakami po medale
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Tłumy na zawodach w Krakowie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Demony wojny nie patrzą na płeć
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO