moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Czarnomorski szlif minerów
Medicine for Hard Times
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Czarna taktyka terytorialsów
Pływali jak morscy komandosi
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Priorytetowe zaangażowanie
Deterrence in Polish
Speczespół wybierze „Orkę”
Koniec pewnej epoki
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Weterani pamiętają
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Okiełznać Borsuka
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Maratońskie święto w Warszawie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Czarna taktyka terytorialsów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Carl-Gustaf przemówił
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Drugi wojskowy most
Historia jest po to, by z niej czerpać
Terytorialsi w akcji
Koniec dzieciństwa
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Jednym głosem w sprawie obronności
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W wojsku orientują się najlepiej
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Poligon dla medyków w mundurach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kopuła nad bewupem
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W poszukiwaniu majora Serafina
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO