moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-hiszpańska współpraca pilotów

Najpóźniej za trzy lata 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie stanie się wizytówką Sił Zbrojnych RP. Będzie jedną z najnowocześniejszych baz lotniczych w Europie, a służący w niej piloci-instruktorzy uzyskają możliwość szkolenia również kadetów z zagranicy – mówi generał broni pilot Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

Hiszpania staje się znana coraz większej grupie naszych lotników. Wynika to oczywiście z członkostwa Polski w NATO i Unii Europejskiej, ale jest też rezultatem zakupu dla Sił Powietrznych produkowanych w Hiszpanii samolotów C-295. W październiku odbierzemy dwa ostatnie C-295 z pięciu zamówionych w 2012 roku. W Hiszpanii, w Sewilli, odbywają się też szkolenia załóg na symulatorze C-295. Na kursach Tactical Leadership Programme (TLP) w Albacete szkolą się z kolei piloci F-16 i MiG-29.

Samoloty C-295 mają także Hiszpanie, możemy się więc spodziewać wymiany doświadczeń i wzajemnych wizyt załóg w jednostkach eksploatujących wspomniane maszyny.

Ostatnio pojawił się kolejny powód do nawiązania współpracy. W Ministerstwie Obrony Narodowej jest analizowana możliwość zmodernizowania samolotów PZL-130 Orlik TC I do wariantu Glass Cockpit, zwanego też MPT (Multi-Purpose Trainer). Zmodyfikowane gruntownie maszyny pozwolą nam nauczać pilotów w sposób opowiadający rosnącym wymaganiom pola walki, przy obniżonych kosztach całkowitych procesu szkolenia. Hiszpanie rozważają również kupienie nowych samolotów szkolnych. Chcą także zmodyfikować program szkolenia lotniczego. Nie dziwię się, że w tym kontekście interesują się Orlikiem MPT. Maszyna, zaprojektowana przez polskich konstruktorów, pracujących w należących do koncernu Airbus Military zakładach na Okęciu oraz w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych, będzie konkurencyjna dla takich konstrukcji jak Pilatus PC-9, EMB-314 Super Tucano czy T-6 Texan II.

Zagraniczne zainteresowanie Orlikiem mobilizuje nas do kontynuowania modernizacji 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Najpóźniej za trzy lata nasza jednostka w Dęblinie stanie się wizytówką Sił Zbrojnych RP, jedną z najnowocześniejszych baz lotniczych w Europie. Służący w niej piloci-instruktorzy będą mieli możliwość szkolenia również kadetów z zagranicy. Dowódcy sił powietrznych różnych państw coraz częściej pytają mnie o możliwość świadczenia tego rodzaju usługi. Gdyby te plany udało się zrealizować, po wdrożeniu systemu opartego na samolotach turbośmigłowych Orlik TCII Glass Cockpit oraz odrzutowych AJT mielibyśmy w Dęblinie nowoczesny, liczący się w Europie ośrodek szkolenia lotniczego.

Jeżeli zakładom z Okęcia udałoby się zdobyć zamówienia zagraniczne na Orliki MPT, nasi piloci mogliby być pierwszymi instruktorami dla pilotów z tych państw. Wieloletnią wiedzą z eksploatacji Orlików chętnie się z sojusznikami podzielimy. Są to naprawdę dobre, sprawdzone i stosunkowo niedrogie samoloty treningowe.

O możliwościach takiej współpracy rozmawiałem z dowódcą hiszpańskich Sił Powietrznych, generałem Javierem Arnaizem, podczas jego wrześniowej wizyty w Polsce i mojej niedawnej podróży z ministrem obrony Tomaszem Siemoniakiem do Madrytu.

gen. broni pilot Lech Majewski
dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mity i manipulacje
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Brytyjczycy na wschodniej straży
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pięściarska uczta w Suwałkach
Niespokojny poranek pilotów
„JUR” dla terytorialsów
Operacja NATO u brzegów Estonii
Edukacja z bezpieczeństwa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
„Road Runner” w Libanie
Standardy NATO w Siedlcach
MID w nowej odsłonie
Abolicja dla ochotników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Kircholm 1605
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Koniec dzieciństwa
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Husarze bliżej Polski
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sportowcy na poligonie
Wyrównać szanse
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W wojsku orientują się najlepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pamięć łączy pokolenia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Bóbr na drodze Hannibala

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO