moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atena II ochroni saperów

Jest wyposażona w robota, który podniesie niewypał, ma chroniące pirotechników ciężkie skafandry EOD, a także bezprzewodowy system łączności i dowodzenia dla całego saperskiego patrolu. Zbudowana przez specjalistów z firmy Szczęśniak Atena II jest wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne w pracy saperów.


To już druga wersja dużego, posadowionego na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności, średniej ładowności pojazdu saperskiego, opracowanego przez inżynierów z firmy Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. Pierwszy model Ateny specjaliści z Bielska Białej pokazali w Polsce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012. Było to auto zbudowane zgodnie z wymaganiami armii słowackiej, więc specjalistyczną zabudowę umieszczono na podwoziu czeskiej Tatry 815/7, a sam pojazd był bardzo mocno opancerzony – aż do poziomu 2 według STANAG 4569.

Zaprezentowana na tegorocznym MSPO Atena II, jest pojazdem o zupełnie innym charakterze. – Pierwsza Atena jest pojazdem przeznaczonym do działania w rejonach konfliktów asymetrycznych, ma więc między innymi dodatkowe opancerzenie, by ochronić załogę nie tylko przed ostrzałem, ale również minami pułapkami. Atena II jest przeznaczona dla patroli rozminowania, działających w warunkach pokojowych. Nie musi mieć więc takiego stopnia ochrony, ma za to o wiele więcej specjalistycznego wyposażenia – tłumaczy Grzegorz Szczęśniak, wiceprezes firmy.

Wizualizacja specjalistycznej zabudowy

W skład specjalistycznego, pirotechnicznego wyposażenia pojazdu wchodzi: robot pirotechniczny z panelem sterowania (w podstawowej ofercie jest to maszyna firmy PIAP), trzy skafandry pirotechniczne EOD, przenośny agregat prądotwórczy, dwa maszty oświetleniowe, manipulatory saperskie oraz zestawy inspekcyjne. Wszystko sprytnie ukryte w specjalistycznej zabudowie na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28 WS.

Największą nowością Ateny II jest wyposażenie jej w system łączności pokładowej VIS firmy Teldat. Dzięki niemu członkowie patrolu mogą nie tylko komunikować się między sobą, ale poszukać w komputerowej bazie danych informacji na temat nietypowego znaleziska lub przeprowadzić wideokonferencję z dowództwem.

Podobnie jak Atena I, także jej druga wersja, ma pojemnik do przewozu materiałów wybuchowych i niebezpiecznych kościerzyńskiej firmy Jakusz. Można w nim przewozić niewybuchy i niewypały o równoważniku do 10 kilogramów czystego TNT, czyli np. 155-milimetrowe pociski artyleryjskie.

Innowacyjność Ateny II doceniło jury MSPO 2013, przyznając „saperskiej bogini” nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. firmy Szczęśniak

dodaj komentarz

komentarze


Odbudowa obrony cywilnej kraju
 
Świat F-35
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
K2. Azjatycka pantera
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
GROM’s DNA
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rakiety dla polskich FA-50
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Flyer, zdobywca przestworzy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wyższe stawki dla niezawodowych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Kajakami po medale
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pionierski dron
Nowa dostawa Homarów-K
Podróż w ciemność
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Strażnicy polskiego nieba
Inwestycja w żołnierzy
The Power of Infrastructure
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Święto sportów walki w Warendorfie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
NATO przechodzi do działania
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Dzień, który zmienił bieg wojny
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Policjanci w koszarach WOT
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wypadek Rosomaka
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Planowano zamach na Zełenskiego
Ewakuacja Polaków z Izraela
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO