moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atena II ochroni saperów

Jest wyposażona w robota, który podniesie niewypał, ma chroniące pirotechników ciężkie skafandry EOD, a także bezprzewodowy system łączności i dowodzenia dla całego saperskiego patrolu. Zbudowana przez specjalistów z firmy Szczęśniak Atena II jest wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne w pracy saperów.


To już druga wersja dużego, posadowionego na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności, średniej ładowności pojazdu saperskiego, opracowanego przez inżynierów z firmy Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. Pierwszy model Ateny specjaliści z Bielska Białej pokazali w Polsce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012. Było to auto zbudowane zgodnie z wymaganiami armii słowackiej, więc specjalistyczną zabudowę umieszczono na podwoziu czeskiej Tatry 815/7, a sam pojazd był bardzo mocno opancerzony – aż do poziomu 2 według STANAG 4569.

Zaprezentowana na tegorocznym MSPO Atena II, jest pojazdem o zupełnie innym charakterze. – Pierwsza Atena jest pojazdem przeznaczonym do działania w rejonach konfliktów asymetrycznych, ma więc między innymi dodatkowe opancerzenie, by ochronić załogę nie tylko przed ostrzałem, ale również minami pułapkami. Atena II jest przeznaczona dla patroli rozminowania, działających w warunkach pokojowych. Nie musi mieć więc takiego stopnia ochrony, ma za to o wiele więcej specjalistycznego wyposażenia – tłumaczy Grzegorz Szczęśniak, wiceprezes firmy.

Wizualizacja specjalistycznej zabudowy

W skład specjalistycznego, pirotechnicznego wyposażenia pojazdu wchodzi: robot pirotechniczny z panelem sterowania (w podstawowej ofercie jest to maszyna firmy PIAP), trzy skafandry pirotechniczne EOD, przenośny agregat prądotwórczy, dwa maszty oświetleniowe, manipulatory saperskie oraz zestawy inspekcyjne. Wszystko sprytnie ukryte w specjalistycznej zabudowie na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28 WS.

Największą nowością Ateny II jest wyposażenie jej w system łączności pokładowej VIS firmy Teldat. Dzięki niemu członkowie patrolu mogą nie tylko komunikować się między sobą, ale poszukać w komputerowej bazie danych informacji na temat nietypowego znaleziska lub przeprowadzić wideokonferencję z dowództwem.

Podobnie jak Atena I, także jej druga wersja, ma pojemnik do przewozu materiałów wybuchowych i niebezpiecznych kościerzyńskiej firmy Jakusz. Można w nim przewozić niewybuchy i niewypały o równoważniku do 10 kilogramów czystego TNT, czyli np. 155-milimetrowe pociski artyleryjskie.

Innowacyjność Ateny II doceniło jury MSPO 2013, przyznając „saperskiej bogini” nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. firmy Szczęśniak

dodaj komentarz

komentarze


Śnieżnik gotowy na Groty
Gala Boksu na Bemowie
Panczeniści na podium w Hamar
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko ma swojego satelitę!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Niemieckie wsparcie z powietrza
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Amunicja od Grupy WB
Obywatele chcą być wGotowości
Holenderska misja na polskim niebie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kalorie to nie wszystko
Niemcy dla Tarczy Wschód
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
W ochronie granicy
Nowe K9 w Węgorzewie
Niebo pod osłoną
Służba w kadrze
Militarne Schengen
Kontrakt na ratowanie życia
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pancerniacy jadą na misję
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Święto sportowców w mundurach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Plan na WAM
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najdłuższa noc
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Dzień wart stu lat
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Combat 56 u terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Trałowce do remontu
Szwedzi w pętli
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Aby granica była bezpieczna
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Smak służby
Nowe zdolności sił zbrojnych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO