moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atena II ochroni saperów

Jest wyposażona w robota, który podniesie niewypał, ma chroniące pirotechników ciężkie skafandry EOD, a także bezprzewodowy system łączności i dowodzenia dla całego saperskiego patrolu. Zbudowana przez specjalistów z firmy Szczęśniak Atena II jest wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne w pracy saperów.


To już druga wersja dużego, posadowionego na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności, średniej ładowności pojazdu saperskiego, opracowanego przez inżynierów z firmy Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. Pierwszy model Ateny specjaliści z Bielska Białej pokazali w Polsce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012. Było to auto zbudowane zgodnie z wymaganiami armii słowackiej, więc specjalistyczną zabudowę umieszczono na podwoziu czeskiej Tatry 815/7, a sam pojazd był bardzo mocno opancerzony – aż do poziomu 2 według STANAG 4569.

Zaprezentowana na tegorocznym MSPO Atena II, jest pojazdem o zupełnie innym charakterze. – Pierwsza Atena jest pojazdem przeznaczonym do działania w rejonach konfliktów asymetrycznych, ma więc między innymi dodatkowe opancerzenie, by ochronić załogę nie tylko przed ostrzałem, ale również minami pułapkami. Atena II jest przeznaczona dla patroli rozminowania, działających w warunkach pokojowych. Nie musi mieć więc takiego stopnia ochrony, ma za to o wiele więcej specjalistycznego wyposażenia – tłumaczy Grzegorz Szczęśniak, wiceprezes firmy.

Wizualizacja specjalistycznej zabudowy

W skład specjalistycznego, pirotechnicznego wyposażenia pojazdu wchodzi: robot pirotechniczny z panelem sterowania (w podstawowej ofercie jest to maszyna firmy PIAP), trzy skafandry pirotechniczne EOD, przenośny agregat prądotwórczy, dwa maszty oświetleniowe, manipulatory saperskie oraz zestawy inspekcyjne. Wszystko sprytnie ukryte w specjalistycznej zabudowie na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28 WS.

Największą nowością Ateny II jest wyposażenie jej w system łączności pokładowej VIS firmy Teldat. Dzięki niemu członkowie patrolu mogą nie tylko komunikować się między sobą, ale poszukać w komputerowej bazie danych informacji na temat nietypowego znaleziska lub przeprowadzić wideokonferencję z dowództwem.

Podobnie jak Atena I, także jej druga wersja, ma pojemnik do przewozu materiałów wybuchowych i niebezpiecznych kościerzyńskiej firmy Jakusz. Można w nim przewozić niewybuchy i niewypały o równoważniku do 10 kilogramów czystego TNT, czyli np. 155-milimetrowe pociski artyleryjskie.

Innowacyjność Ateny II doceniło jury MSPO 2013, przyznając „saperskiej bogini” nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. firmy Szczęśniak

dodaj komentarz

komentarze


Misje satelitarne pod kontrolą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Tarcze” dla Jastrzębi
Strzelanina w bazie US Army
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Nowe Kraby na Śląsku
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Nocne ataki na Ukrainę
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Nowe K2 i K9 już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norwegowie budują na polskim poligonie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Zwycięska batalia o stolicę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Wsparcie dla Husarza
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Beret „na rekinka” lub koguta
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Na motocyklach śladami historii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Cisza przed wojną
Wypadek przed Air Show
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Świetne występy polskich żołnierzy
„Był twarzą sił powietrznych”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
„Road Runner” w Libanie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Warszawo, do broni!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Hekatomba na Woli
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Flytrap, czyli młot na drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO