moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atena II ochroni saperów

Jest wyposażona w robota, który podniesie niewypał, ma chroniące pirotechników ciężkie skafandry EOD, a także bezprzewodowy system łączności i dowodzenia dla całego saperskiego patrolu. Zbudowana przez specjalistów z firmy Szczęśniak Atena II jest wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne w pracy saperów.


To już druga wersja dużego, posadowionego na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności, średniej ładowności pojazdu saperskiego, opracowanego przez inżynierów z firmy Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. Pierwszy model Ateny specjaliści z Bielska Białej pokazali w Polsce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012. Było to auto zbudowane zgodnie z wymaganiami armii słowackiej, więc specjalistyczną zabudowę umieszczono na podwoziu czeskiej Tatry 815/7, a sam pojazd był bardzo mocno opancerzony – aż do poziomu 2 według STANAG 4569.

Zaprezentowana na tegorocznym MSPO Atena II, jest pojazdem o zupełnie innym charakterze. – Pierwsza Atena jest pojazdem przeznaczonym do działania w rejonach konfliktów asymetrycznych, ma więc między innymi dodatkowe opancerzenie, by ochronić załogę nie tylko przed ostrzałem, ale również minami pułapkami. Atena II jest przeznaczona dla patroli rozminowania, działających w warunkach pokojowych. Nie musi mieć więc takiego stopnia ochrony, ma za to o wiele więcej specjalistycznego wyposażenia – tłumaczy Grzegorz Szczęśniak, wiceprezes firmy.

Wizualizacja specjalistycznej zabudowy

W skład specjalistycznego, pirotechnicznego wyposażenia pojazdu wchodzi: robot pirotechniczny z panelem sterowania (w podstawowej ofercie jest to maszyna firmy PIAP), trzy skafandry pirotechniczne EOD, przenośny agregat prądotwórczy, dwa maszty oświetleniowe, manipulatory saperskie oraz zestawy inspekcyjne. Wszystko sprytnie ukryte w specjalistycznej zabudowie na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28 WS.

Największą nowością Ateny II jest wyposażenie jej w system łączności pokładowej VIS firmy Teldat. Dzięki niemu członkowie patrolu mogą nie tylko komunikować się między sobą, ale poszukać w komputerowej bazie danych informacji na temat nietypowego znaleziska lub przeprowadzić wideokonferencję z dowództwem.

Podobnie jak Atena I, także jej druga wersja, ma pojemnik do przewozu materiałów wybuchowych i niebezpiecznych kościerzyńskiej firmy Jakusz. Można w nim przewozić niewybuchy i niewypały o równoważniku do 10 kilogramów czystego TNT, czyli np. 155-milimetrowe pociski artyleryjskie.

Innowacyjność Ateny II doceniło jury MSPO 2013, przyznając „saperskiej bogini” nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. firmy Szczęśniak

dodaj komentarz

komentarze


Dostawa Homarów-K
Dzień wart stu lat
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Bezzałogowy nurek
The Darker, the Better
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Komplet medali wojskowych na ringu
Militarne Schengen
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
„Horyzont” przeciw dywersji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pilica w linii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nieoceniona siła edukacji
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Gdy ucichnie artyleria
Warto być wGotowości
Razem na ratunek
Elementy Wisły testowane w USA
Marynarze podjęli wyzwanie
Drony w szkołach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Ogień z Leopardów na Łotwie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Udany start Peruna
Wojsko na Horyzoncie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Krajowa produkcja amunicji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Niebo pod osłoną
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Mundurowi z benefitami
Wojskowy bus do szczęścia
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO