moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne samoloty na wojskowych lotniskach

MON przygotował zmiany w prawie lotniczym, dzięki którym cywilne samoloty będą lądować na wojskowych lotniskach. Z nowych przepisów skorzystają na przykład wynajęte przez armię ukraińskie Rusłany przewożące sprzęt do Afganistanu czy maszyna, która z Rosji przetransportuje wrak Tu-154M.

Do transportu sprzętu polska armia wykorzystuje m.in. ukraińskie Rusłany.

Wojsko sprzęt przewozi nie tylko swoimi samolotami transportowymi: C-295M i C-130 Hercules, lecz korzysta też z czarteru cywilnych maszyn. Na przykład transport dużych ładunków do Afganistanu zapewniają wynajęte Rusłany – jedne z największych transportowców świata. Ukraińskie maszyny wpisane są jednak do cywilnego rejestru statków powietrznych. Zgodnie z polskim prawem mogą korzystać więc wyłącznie z lotnisk cywilnych. To ma się zmienić. Nowe przepisy zakładają, że ważny stanie się cel lotu, a nie to, czy samolot jest cywilny czy wojskowy.

– Chcemy wprowadzić do ustawy definicję cywilnego statku powietrznego o statusie państwowym. Otrzymywałyby je cywilne maszyny wynajęte przez resort obrony do wykonywania zadań na rzecz wojska lub służb porządku publicznego – mówi płk pil. Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach NATO. – Ułatwia to nie tylko organizację transportów, ale przynosi też korzyści finansowe – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Nowe przepisy, według szacunków resortu obrony, mają przynieść spore oszczędności – rocznie nawet do 36 milionów złotych. Armia zaoszczędzi m.in. na kosztach opłat lotniskowych i terminalowych oraz kosztach zabezpieczenia operacji transportu ludzi i sprzętu na lotniska cywilne.

Jak wygląda obecnie transport dużych ładunków do Afganistanu? Potrzebny w Polskim Kontyngencie Wojskowym sprzęt wojsko musi przewozić z jego macierzystej bazy drogą lądową najczęściej do Wrocławia. Dopiero tam jest on ładowany na pokład np. Rusłana lecącego do Afganistanu. Zmiana przepisów oznacza, że Rusłan mógłby wylądować na znajdującym się bliżej bazy lotnisku wojskowym i stamtąd bezpośrednio odlecieć do Afganistanu.

Dla wojska propozycje zmian są ważne także ze względów bezpieczeństwa. – Niektóre ładunki są chronione. Nie powinniśmy afiszować się tym, co akurat transportujemy. W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem byłby wylot z wojskowych lotnisk – mówi płk Wasser.

Z nowych uprawnień skorzystają też cywilne samoloty, które będą przywozić sprzęt z kończącej się misji w Afganistanie. Albo maszyna, która z Rosji przetransportuje na wojskowe lotnisko w Mińsku Mazowieckim wrak prezydenckiego Tupolewa.

Projekt nowych założeń do ustawy prawo lotnicze został przygotowany przez resort obrony i wysłany do uzgodnień międzyresortowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w lutym 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Andrzej Pindor

dodaj komentarz

komentarze

~krzysztof
1382107560
A czy mamy tak "długie" wojskowe lotniska aby Rusłan wylądował ? Poza tym sprzęt dostarczają jednostki logistyczne - z Opola dojazd do Wrocławia to przejazd aytostradą niemalże bezposrednio na pas startowy. Może wojsko pomtslałoby o stworzeniu w takim miejscu jednego z prawdziwego zdarzenia Wojskowego Portu Lotniczego - warunki są, sieć komunikacyjna jest.....
15-BB-26-74

Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
 
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Moc Czarnych Panter
Kolarskie święto w stolicy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Rywalizacja snajperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Witamy na Ziemi
Cel: zbudować odporność państwa
Ostatnia niedziela…
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
More Than an Exercise
Pieta Michniowska
Rekompensaty na ostatniej prostej
Broń przeciwko wrogim satelitom
Jak Orlęta stają się Orłami?
Czarna Pantera celuje
Planowano zamach na Zełenskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Umacnianie ściany wschodniej
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Demony wojny nie patrzą na płeć
Radomski Air Show coraz bliżej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Dzieci wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Nowe Abramsy już w Wesołej
Wołyń – pamiętamy
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Czarne Pantery, ognia!
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pucharowe zmagania Polaków
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Żołnierz ranny na granicy
K9 – nieoceniony sojusznik
Pierwszy polski lot Apache’a
Kajakami po medale
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Wyższe stawki dla niezawodowych
Więcej niż ćwiczenia
BWP-1 – historia na dekady
Podejrzane manewry na Bałtyku
Tłumy na zawodach w Krakowie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Tak walczyły pancerne kolosy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Warsztaty dają siłę
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO