moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne samoloty na wojskowych lotniskach

MON przygotował zmiany w prawie lotniczym, dzięki którym cywilne samoloty będą lądować na wojskowych lotniskach. Z nowych przepisów skorzystają na przykład wynajęte przez armię ukraińskie Rusłany przewożące sprzęt do Afganistanu czy maszyna, która z Rosji przetransportuje wrak Tu-154M.

Do transportu sprzętu polska armia wykorzystuje m.in. ukraińskie Rusłany.

Wojsko sprzęt przewozi nie tylko swoimi samolotami transportowymi: C-295M i C-130 Hercules, lecz korzysta też z czarteru cywilnych maszyn. Na przykład transport dużych ładunków do Afganistanu zapewniają wynajęte Rusłany – jedne z największych transportowców świata. Ukraińskie maszyny wpisane są jednak do cywilnego rejestru statków powietrznych. Zgodnie z polskim prawem mogą korzystać więc wyłącznie z lotnisk cywilnych. To ma się zmienić. Nowe przepisy zakładają, że ważny stanie się cel lotu, a nie to, czy samolot jest cywilny czy wojskowy.

– Chcemy wprowadzić do ustawy definicję cywilnego statku powietrznego o statusie państwowym. Otrzymywałyby je cywilne maszyny wynajęte przez resort obrony do wykonywania zadań na rzecz wojska lub służb porządku publicznego – mówi płk pil. Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach NATO. – Ułatwia to nie tylko organizację transportów, ale przynosi też korzyści finansowe – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Nowe przepisy, według szacunków resortu obrony, mają przynieść spore oszczędności – rocznie nawet do 36 milionów złotych. Armia zaoszczędzi m.in. na kosztach opłat lotniskowych i terminalowych oraz kosztach zabezpieczenia operacji transportu ludzi i sprzętu na lotniska cywilne.

Jak wygląda obecnie transport dużych ładunków do Afganistanu? Potrzebny w Polskim Kontyngencie Wojskowym sprzęt wojsko musi przewozić z jego macierzystej bazy drogą lądową najczęściej do Wrocławia. Dopiero tam jest on ładowany na pokład np. Rusłana lecącego do Afganistanu. Zmiana przepisów oznacza, że Rusłan mógłby wylądować na znajdującym się bliżej bazy lotnisku wojskowym i stamtąd bezpośrednio odlecieć do Afganistanu.

Dla wojska propozycje zmian są ważne także ze względów bezpieczeństwa. – Niektóre ładunki są chronione. Nie powinniśmy afiszować się tym, co akurat transportujemy. W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem byłby wylot z wojskowych lotnisk – mówi płk Wasser.

Z nowych uprawnień skorzystają też cywilne samoloty, które będą przywozić sprzęt z kończącej się misji w Afganistanie. Albo maszyna, która z Rosji przetransportuje na wojskowe lotnisko w Mińsku Mazowieckim wrak prezydenckiego Tupolewa.

Projekt nowych założeń do ustawy prawo lotnicze został przygotowany przez resort obrony i wysłany do uzgodnień międzyresortowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w lutym 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Andrzej Pindor

dodaj komentarz

komentarze

~krzysztof
1382107560
A czy mamy tak "długie" wojskowe lotniska aby Rusłan wylądował ? Poza tym sprzęt dostarczają jednostki logistyczne - z Opola dojazd do Wrocławia to przejazd aytostradą niemalże bezposrednio na pas startowy. Może wojsko pomtslałoby o stworzeniu w takim miejscu jednego z prawdziwego zdarzenia Wojskowego Portu Lotniczego - warunki są, sieć komunikacyjna jest.....
15-BB-26-74

Nowe zasady dla kobiet w armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dzień wart stu lat
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dostawa Homarów-K
Kosmiczna wystawa
My, jedna armia
Is It Already War?
Awanse w dniu narodowego święta
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
„Horyzont” przeciw dywersji
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Studenci ewakuowali szpital
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Merops wdrażany natychmiast
Wojskowy bus do szczęścia
Dodatkowe zapory
Plan na WAM
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Gdy ucichnie artyleria
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Im ciemniej, tym lepiej
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dywersja na kolei. Są dowody

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO