moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne samoloty na wojskowych lotniskach

MON przygotował zmiany w prawie lotniczym, dzięki którym cywilne samoloty będą lądować na wojskowych lotniskach. Z nowych przepisów skorzystają na przykład wynajęte przez armię ukraińskie Rusłany przewożące sprzęt do Afganistanu czy maszyna, która z Rosji przetransportuje wrak Tu-154M.

Do transportu sprzętu polska armia wykorzystuje m.in. ukraińskie Rusłany.

Wojsko sprzęt przewozi nie tylko swoimi samolotami transportowymi: C-295M i C-130 Hercules, lecz korzysta też z czarteru cywilnych maszyn. Na przykład transport dużych ładunków do Afganistanu zapewniają wynajęte Rusłany – jedne z największych transportowców świata. Ukraińskie maszyny wpisane są jednak do cywilnego rejestru statków powietrznych. Zgodnie z polskim prawem mogą korzystać więc wyłącznie z lotnisk cywilnych. To ma się zmienić. Nowe przepisy zakładają, że ważny stanie się cel lotu, a nie to, czy samolot jest cywilny czy wojskowy.

– Chcemy wprowadzić do ustawy definicję cywilnego statku powietrznego o statusie państwowym. Otrzymywałyby je cywilne maszyny wynajęte przez resort obrony do wykonywania zadań na rzecz wojska lub służb porządku publicznego – mówi płk pil. Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach NATO. – Ułatwia to nie tylko organizację transportów, ale przynosi też korzyści finansowe – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Nowe przepisy, według szacunków resortu obrony, mają przynieść spore oszczędności – rocznie nawet do 36 milionów złotych. Armia zaoszczędzi m.in. na kosztach opłat lotniskowych i terminalowych oraz kosztach zabezpieczenia operacji transportu ludzi i sprzętu na lotniska cywilne.

Jak wygląda obecnie transport dużych ładunków do Afganistanu? Potrzebny w Polskim Kontyngencie Wojskowym sprzęt wojsko musi przewozić z jego macierzystej bazy drogą lądową najczęściej do Wrocławia. Dopiero tam jest on ładowany na pokład np. Rusłana lecącego do Afganistanu. Zmiana przepisów oznacza, że Rusłan mógłby wylądować na znajdującym się bliżej bazy lotnisku wojskowym i stamtąd bezpośrednio odlecieć do Afganistanu.

Dla wojska propozycje zmian są ważne także ze względów bezpieczeństwa. – Niektóre ładunki są chronione. Nie powinniśmy afiszować się tym, co akurat transportujemy. W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem byłby wylot z wojskowych lotnisk – mówi płk Wasser.

Z nowych uprawnień skorzystają też cywilne samoloty, które będą przywozić sprzęt z kończącej się misji w Afganistanie. Albo maszyna, która z Rosji przetransportuje na wojskowe lotnisko w Mińsku Mazowieckim wrak prezydenckiego Tupolewa.

Projekt nowych założeń do ustawy prawo lotnicze został przygotowany przez resort obrony i wysłany do uzgodnień międzyresortowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w lutym 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Andrzej Pindor

dodaj komentarz

komentarze

~krzysztof
1382107560
A czy mamy tak "długie" wojskowe lotniska aby Rusłan wylądował ? Poza tym sprzęt dostarczają jednostki logistyczne - z Opola dojazd do Wrocławia to przejazd aytostradą niemalże bezposrednio na pas startowy. Może wojsko pomtslałoby o stworzeniu w takim miejscu jednego z prawdziwego zdarzenia Wojskowego Portu Lotniczego - warunki są, sieć komunikacyjna jest.....
15-BB-26-74

Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Mundurowi z benefitami
Z Su-22 dronów nie będzie
Dzień wart stu lat
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Gdy ucichnie artyleria
Komplet medali wojskowych na ringu
Artylerzyści mają moc!
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Zwrot na Bałtyk
wGotowości do reakcji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Niebo pod osłoną
Pancerniacy jadą na misję
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czwarta dostawa Abramsów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko ma swojego satelitę!
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Plan na WAM
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Więcej Herculesów dla Abramsów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowa łączność w Kosmosie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Darker, the Better
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
Nadchodzi era Borsuka
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Po co wojsku satelity?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Uczelnie łączą siły
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Borsuki jadą do wojska!
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Najdłuższa noc
Skytrucki dla Niemiec
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
W krainie Świętego Mikołaja
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO