moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG już po liftingu

Zamiast papierowych map – ciekłokrystaliczny ekran, laserowa platforma, dzięki której piloci precyzyjnie określą swoje położenie, oraz nowoczesny system nawigacyjny współpracujący z wojskowym i cywilnym GPS-em. Zmodernizowany MiG-29 wrócił właśnie do bazy w Mińsku Mazowieckim. Lifting przejdzie jeszcze 15 myśliwców.


– Zmodernizowany MiG-29 to maszyna nowej generacji. Został wyposażony w przyrządy gwarantujące dokładniejszą nawigację. To bardzo poprawi komfort pracy pilotów – mówi ppłk pil. Artur Kałko, dowódca grupy działań lotniczych z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, który kilka dni temu przyprowadził myśliwiec do Mińska Mazowieckiego. Samolot unowocześniono w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Podpułkownik Kałko wcześniej brał udział w lotach testowych MiG-a.

Zmian jest wiele. W maszynie zamontowano m.in. platformę laserową, która zastąpi wykorzystywane dotąd urządzenie żyroskopowe służące do nawigowania myśliwcem. Teraz pilot ze stuprocentową dokładnością będzie mógł określić położenie w przestrzeni. Nowy system nawigacyjny będzie też współpracował z urządzeniem GPS w wersji komercyjnej i wojskowej. Piloci w trakcie lotu będą mogli korzystać z dwóch radiostacji (dotychczas była jedna). Wprowadzenie drugiego „radia” pozwoli im na loty zgodnie z przepisami ICAO oraz ułatwi rozmowy z lotnikami.


W kokpicie zmodernizowanego MiG-a zainstalowano też ciekłokrystaliczny ekran. Dzięki niemu piloci porzucą klasyczne papierowe mapy, a całą trasę lotu będą obserwować na monitorze. Natomiast za pomocą programu MPS (Mission Planning System) będą mogli zaplanować swoje lotnicze zadanie. Jak? Do programu trzeba wprowadzić szczegółowe dane, np. określoną trasę przelotu, cele, oznaczyć naziemne zestawy rakietowe i parametry strefy lotów zakazanych. Podczas lotu wszystkie dane będą na bieżąco wyświetlane na monitorze. Dodatkowo komputer sam poinformuje pilota o naziemnych środkach nawigacyjnych i najbliższych lotniskach. Takie rozwiązania są wykorzystywane we wszystkich nowoczesnych samolotach, m.in. w F-16.

W Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy lifting przejdzie jeszcze 15 myśliwców. Podpułkownik Kałko przyznaje, że piloci cieszą się z nowych maszyn: – Długo na nie czekali. Przeszli już szkolenie teoretyczne przygotowujące do pilotażu zmodernizowanych MiG-ów.

Pozostałe myśliwce zostaną zmodernizowane do końca 2014 roku. W tym samym czasie w zakładach modernizowane będą nie więcej niż trzy samoloty. – Dzięki takiemu rozłożeniu prac piloci będą mogli bez przeszkód trenować loty na pozostałych MiG-ach – tłumaczy płk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.

Samoloty MiG-29 są używane w polskich Siłach Powietrznych od 1989 roku. Wojsko ma 31 tego typu maszyn. Stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, w wyposażeniu ma je także 41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Malborka.

mks, ek

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~shaggy
1385732160
To tylko modernizacja mająca pomoc pilotom. Nie zwiększa sie zdolnosc bojowa Migusia. Poza tym to samo air pollicing przerasta miga. Za któtko wisi w powietrzu i za mało widzi. Szkoda że stacja i uzbrojenie pozostają bez zmian.
5B-EA-11-24
~scoobydoopoznan
1375559760
~POLAK nie 50 lat tylko 30 -35 za USA i ok 20 lat za Europą. Masz tu jak lecą z Fly-By-Wire . Pierwszy F-16 - igła. drugi SU-27 ... . https://www.youtube.com/watch?v=SLNcoSbZvYk p.s. power by scooby .
C1-7E-25-56
~POLAK
1375479720
Rosyjskie myśliwce SU35 to propagandowa kupa złomu, Rosja technologicznie jest za Europa czy USA 50 lat wstecz, Rosjanie od lat 90-tych nie wymyślili żadnego telewizora telefonu czy prali już nie mówie o rowerach czy sprzęcie elektronicznym. Ich maszyny wojskowe to pomalowane sprzęty z lat 80-tych więc nie piszcze bzdur takich iż jakiś SU taki czy inny moze dorównać konstrukcjom zachodnim czu Amerykańskim.
2C-10-FA-32
~GJ
1375440660
scoobydoo przeprowadzono symulację SU 35 z myśliwcami zachodnimi i tak: F-15 zestrzelił 8 su tracąc 10,F-16 zestrzelił 3 su tracąc 10, a już Rafale to stosunek 1:1,tylko EF i Raptor miały dodatni wynik i tak EF zestrzelił 45 su tracąc 10 a Raptor strącił 100 przy stratach własnych 10.Wiadomo że to tylko symulacja ale znając świetnych ruskich pilotów + dopracowanie SU z niewątpliwymi problemami Raptorów czego dowiedli Niemcy na EF stosunek może nie być już taki przygniatający odnośnie do F-22 a z kolei w drugą stronę co do F-15.
91-2D-83-A0
~bolek
1375434720
~oszołom na su24 i 25 wystarczy. A lata tego za wschodnią granicą sporo.
D7-27-FC-9D
~scoobydoopoznan
1375386420
~wopr - cena jest do "przełknięcia " sztuka wychodzi 120 mil dol. Jak na czysto myśliwski to potrzebuje głównie AIM-120 AMRAAM a te mamy. nazewnictwo podobne do F-16 da się to opanować a jak komuś nie będzie zależało - jest tyle innych "ciekawszych zajęć". Trzeba coś mieć - choć 16 sztuk co by mogło się SU-35 szarpać .... . Ja bym pogadał z użytkownikami obu np. Izrael, Japonia , Korea. albo wysłać nasze F-16 w wersji myśliwskiej ,niech "powalczą" z F-15 S .
C1-7E-25-56
~oszołom
1375354740
Mig 29 po "liftingu" nadal wart jest tyle, ile wycelowana w niego rakieta... Nadaje się co najwyżej do misji air policing i do niczego więcej. Dodanie kilku elektronicznych gadżetów poprawi nieco komfort pracy pilota i nic po za tym. Kiedy będą nowe samoloty w miejsce sowieckich zabytków oto jest pytanie?
CF-BB-79-7B
~wopr
1375280820
~scoobydoopoznan to wiadomo, że lepsze lepiej zwłaszcza jak są trudniejsze do wykrycia. Ale pewnie ze względu na koszty takich się nie dorobimy, no i jeszcze kwestia obsługi i serwisu to już przy obecnie eksploatowanych F16 łatwiej i szybciej wprowadzić.
36-35-06-03
~scoobydoopoznan
1375270380
~wopr ja zamiast F-16 wolałbym eskadrę tego : https://www.youtube.com/watch?v=UldoGIMRsSY
C1-7E-25-56
~KL
1375224840
a co z uzbrojeniem (ponad 20 lat )?
FE-F6-1F-76
~wopr
1375198560
Już tylko 31 a dwie pełne eskadry to powinno być 32 do tego jeszcze pewnie lata połowa, to trochę marnie wygląda to lotnictwo. Jak by nie patrzeć brakuje jeszcze przynajmniej jednej eskadry F16 bo nie długo trzeba będzie wycofać "poniemieckie" Migi i zostanie ich tylko 16.
99-2A-7B-15

Kurs dla najlepszych w SERE
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Żandarmeria skontroluje także cywilów
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Człowiek w pętli
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO – jesteśmy z Polską
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cios w plecy
Największy transport Abramsów w tym roku
Husarz z polskim instruktorem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Hekatomba na Woli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Krok ku niezależności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Pożegnanie z Columbią
Czołgiści w ogniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wielkie zbrojenia za Odrą
Debiut polskich Patriotów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Rekompensaty na nowych zasadach
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Młody narybek AWL-u na szkoleniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO