moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej”. Te słowa Wisławy Szymborskiej najlepiej oddają sens naszej dzisiejszej uroczystości w tym szczególnym dla Sił Powietrznych miejscu, w którym w jednej dramatycznej chwili straciliśmy 20 kolegów, dowódców oraz podwładnych, ale przede wszystkim mężów, ojców i synów.

Dziś, po pięciu latach, jeszcze bardziej niż wtedy czujemy, jak wielce niepowetowana i niepotrzebna była to strata. Nasze coroczne spotkania w tym miejscu są dowodem na to, że ci lotnicy wciąż są obecni w „pamięci naszej”, która – jak to ujęła poetka – nadal „trwa” i trwać będzie. Stojąc w zadumie przed pomnikiem upamiętniającym mirosławiecką katastrofę, czujemy, że nasza pamięć o zmarłych kolegach nie wystarcza. W tym miejscu widzimy, jak bardzo musimy dbać o to, by nasza służba miała ten jeden szczególny wymiar – była budową ważnego oraz trwałego pomnika bezpieczeństwa lotów.

Dlatego bogatsi o nowe, niestety tragiczne, doświadczenia, nieustannie podnosimy naszą wiedzę i umiejętności. Wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski i przez ostatnie lata gruntownie poprawiamy oraz doskonalimy system szkolenia lotniczego. Dzięki temu każdy z nas rozumie, że jest bardzo ważnym oraz niezbędnym elementem systemu bezpieczeństwa lotów. Właśnie na tak pojmowanej współpracy  polega prawdziwe koleżeństwo i tylko w ten sposób piloci mogą bezpiecznie wykonywać swój piękny, ale i odpowiedzialny zawód.

Jestem przekonany, że te systematyczne działania w połączeniu z sumiennym przestrzeganiem oraz egzekwowaniem nowych procedur będą skutkować jeszcze wyższą jakością wykonywanych zadań. I kolejny raz chciałbym Państwa zapewnić, że będziemy to robić nadal. Albowiem stworzenie warunków do bezpiecznego szkolenia lotniczego poczytuję za swój obowiązek nie tylko wobec żołnierzy, lecz także ich rodzin – aby w przyszłości nie musiały przeżywać podobnych tragedii.

Szanowne Rodziny Lotników!
Wiem, że dla Was początek każdego roku jest szczególnie trudnym momentem. Dlatego jak zawsze chylę przed Wami czoła i jednocześnie pragnę zapewnić, że cała nasza lotnicza społeczność łączy się z Wami w tym czasie. W dalszym ciągu możecie liczyć na pomoc ze strony przyjaciół z Sił Powietrznych. Jesteście częścią naszej lotniczej rodziny, która za swoją powinność uważa wspieranie Was w każdej, nawet najtrudniejszej, sytuacji. Niech w Waszym gronie nie zabraknie życzliwych ludzi, na których będziecie mogli polegać. Jestem przekonany, że wśród nich zawsze będzie żołnierz w stalowym mundurze.

Szanowni Państwo!
Niech w dniu dzisiejszym inspiracją będą dla nas wszystkich słowa „Marsza Lotników”: „jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej. Pomimo zintensyfikowania działań lotniczych oraz znacznego zwiększenia nalotu od prawie trzech lat nie doszło do żadnego wypadku lotniczego. Dobrze i bezpiecznie realizujemy szkolenie w kraju i zagranicą.

W dalszym ciągu musimy jednak systematycznie, profesjonalnie, z poświęceniem, ale i z pokorą realizować nasze zadania, aby nie powtórzyły się tragedie podobne do mirosławieckiej i smoleńskiej. Oby tych dobrych i bezpiecznych lat przybywało – jesteśmy to winni naszym kolegom.

 


 

Dziś przypada piąta rocznica katastrofy samolotu CASA pod Mirosławcem. Wydarzenie to przypominamy w naszej informacji:

 

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.

gen. broni pilot Lech Majewski
dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jelcz się wzmacnia
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zawiszacy na Litwie
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Sztuka i służba w jednym kadrze
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Kosmiczny Perun
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Maratońskie święto w Warszawie
Transbałtycka współpraca
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W poszukiwaniu majora Serafina
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
DragonFly czeka na wojsko
Wellington „Zosia” znad Bremy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
WOT na Szlaku Ratunkowym
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W wojsku orientują się najlepiej
Priorytetowe zaangażowanie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Speczespół wybierze „Orkę”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Szli po odznakę norweskiej armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niezłomni w obronie
Koniec dzieciństwa
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
„Road Runner” w Libanie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kircholm 1605
„JUR” dla terytorialsów
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
„Droga do GROM-u”
Polskie Bayraktary nad Turcją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO