moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej”. Te słowa Wisławy Szymborskiej najlepiej oddają sens naszej dzisiejszej uroczystości w tym szczególnym dla Sił Powietrznych miejscu, w którym w jednej dramatycznej chwili straciliśmy 20 kolegów, dowódców oraz podwładnych, ale przede wszystkim mężów, ojców i synów.

Dziś, po pięciu latach, jeszcze bardziej niż wtedy czujemy, jak wielce niepowetowana i niepotrzebna była to strata. Nasze coroczne spotkania w tym miejscu są dowodem na to, że ci lotnicy wciąż są obecni w „pamięci naszej”, która – jak to ujęła poetka – nadal „trwa” i trwać będzie. Stojąc w zadumie przed pomnikiem upamiętniającym mirosławiecką katastrofę, czujemy, że nasza pamięć o zmarłych kolegach nie wystarcza. W tym miejscu widzimy, jak bardzo musimy dbać o to, by nasza służba miała ten jeden szczególny wymiar – była budową ważnego oraz trwałego pomnika bezpieczeństwa lotów.

Dlatego bogatsi o nowe, niestety tragiczne, doświadczenia, nieustannie podnosimy naszą wiedzę i umiejętności. Wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski i przez ostatnie lata gruntownie poprawiamy oraz doskonalimy system szkolenia lotniczego. Dzięki temu każdy z nas rozumie, że jest bardzo ważnym oraz niezbędnym elementem systemu bezpieczeństwa lotów. Właśnie na tak pojmowanej współpracy  polega prawdziwe koleżeństwo i tylko w ten sposób piloci mogą bezpiecznie wykonywać swój piękny, ale i odpowiedzialny zawód.

Jestem przekonany, że te systematyczne działania w połączeniu z sumiennym przestrzeganiem oraz egzekwowaniem nowych procedur będą skutkować jeszcze wyższą jakością wykonywanych zadań. I kolejny raz chciałbym Państwa zapewnić, że będziemy to robić nadal. Albowiem stworzenie warunków do bezpiecznego szkolenia lotniczego poczytuję za swój obowiązek nie tylko wobec żołnierzy, lecz także ich rodzin – aby w przyszłości nie musiały przeżywać podobnych tragedii.

Szanowne Rodziny Lotników!
Wiem, że dla Was początek każdego roku jest szczególnie trudnym momentem. Dlatego jak zawsze chylę przed Wami czoła i jednocześnie pragnę zapewnić, że cała nasza lotnicza społeczność łączy się z Wami w tym czasie. W dalszym ciągu możecie liczyć na pomoc ze strony przyjaciół z Sił Powietrznych. Jesteście częścią naszej lotniczej rodziny, która za swoją powinność uważa wspieranie Was w każdej, nawet najtrudniejszej, sytuacji. Niech w Waszym gronie nie zabraknie życzliwych ludzi, na których będziecie mogli polegać. Jestem przekonany, że wśród nich zawsze będzie żołnierz w stalowym mundurze.

Szanowni Państwo!
Niech w dniu dzisiejszym inspiracją będą dla nas wszystkich słowa „Marsza Lotników”: „jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej. Pomimo zintensyfikowania działań lotniczych oraz znacznego zwiększenia nalotu od prawie trzech lat nie doszło do żadnego wypadku lotniczego. Dobrze i bezpiecznie realizujemy szkolenie w kraju i zagranicą.

W dalszym ciągu musimy jednak systematycznie, profesjonalnie, z poświęceniem, ale i z pokorą realizować nasze zadania, aby nie powtórzyły się tragedie podobne do mirosławieckiej i smoleńskiej. Oby tych dobrych i bezpiecznych lat przybywało – jesteśmy to winni naszym kolegom.

 


 

Dziś przypada piąta rocznica katastrofy samolotu CASA pod Mirosławcem. Wydarzenie to przypominamy w naszej informacji:

 

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.

gen. broni pilot Lech Majewski
dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Święto Wojsk Lądowych
Black Hawki nad Warszawą
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy żegnają Malbork
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Debiut polskich Patriotów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czołgiści w ogniu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Hekatomba na Woli
Cios w plecy
17 września 1939. Nigdy więcej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Husarz z polskim instruktorem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Road Runner” w Libanie
NATO – jesteśmy z Polską
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Krok ku niezależności
Orlik na Alfę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Rekompensaty na nowych zasadach
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kurs dla najlepszych w SERE
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Z najlepszymi na planszy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO