moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ładna – co z tego, skoro niepraktyczna

Wyglądają nieźle, gorzej z wykonaniem – mówią piloci, którzy od kilkunastu tygodni testują nowe kurtki. Najbardziej przeszkadza im to, że są źle dopasowane, za ciężkie i nie przepuszczają powietrza. – Wszystkie opinie uwzględnimy – zapewniają wojskowi odpowiedzialni za zakupy.


Piloci dostali do sprawdzenia nowy model kurtek jesienią ubiegłego roku. W okryciach, wzorowanych na kultowym flyersie, żołnierze mieli nie tylko dobrze wyglądać, ale też czuć się bezpiecznie. Dlatego odzież została uszyta ze specjalnego wodoodpornego i trudnopalnego materiału. – Sprawdziliśmy to i rzeczywiście nie pali się i nie przepuszcza wody – przyznają piloci śmigłowców z Marynarki Wojennej, którzy testują polskiego flyersa.

Lotnikom, którzy porównali polską wersję z amerykańskim oryginałem, nie wszystko się jednak podoba. – Nasz wzór jest znacznie gorzej wykonany. Materiał od środka podszyty jest gumą, co oznacza, że nie przepuszcza powietrza. – Plusem jest to, że jest w niej ciepło – przyznaje jeden z pilotów z Powidza. – Zdecydowanie brakuje mi w niej odpowietrzników pod pachami. Chciałbym, żeby podpinkę można było zdejmować, bo wtedy kurtka byłaby bardziej uniwersalna – wymienia braki nowego wzoru pilot Marynarki Wojennej.

Lotnicy narzekają też na źle dopasowane rozmiary. – Do testów dostałem rozmiar XXL, bo taki zawsze noszę, ale kurtka jest dla mnie za ciasna – przekonuje żołnierz z Powidza. Podobne uwagi mają piloci C-295M z Krakowa: – W tej kurtce jest mi niewygodnie. Teoretycznie rozmiar jest dobrze dopasowany, ale mam mocno ograniczoną swobodę ruchów.

Pilotom nie spodobało się również to, że polska wersja kurtki nie jest tak lekka, jak ta amerykańska. – Gdybym miał wybrać między oryginalnym flyersem, a naszym wzorem, zdecydowanie wybrałbym ten zagraniczny – zapewnia jeden z żołnierzy.

Nieco lepiej kurtkę oceniają lotnicy z Marynarki Wojennej. Według nich odzież wymaga jeszcze dopracowania, ale już teraz dają jej słabą czwórkę. Żołnierzom przypadł do gustu sam projekt – układ kieszeni i kolor, który idealnie pasuje do lotniczego kombinezonu.

Ppłk Witold Fedejko z Oddziału Mundurowego Szefostwa Służby Mundurowej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych mówi, że testy będą trwały do końca lutego. Później rozpocznie się drugi etap prac. – Wtedy weźmiemy pod uwagę wszystkie opinie na temat kurtek. Zarówno co do ich właściwości technicznych, jak i tego, czy są wygodne – wyjaśnia ppłk Fedejko. Inspektorat chce zakończyć prace nad kurtką w połowie maja 2014 roku.

Prototypowe kurtki zaprojektował i wykonał Wojskowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Służby Mundurowej z Łodzi. Najwięcej, bo aż 22 sztuki, dostali do testowania piloci Sił Powietrznych. Do Wojsk Lądowych trafiło 15 kurtek, a do Marynarki Wojennej – 5.

Obecnie mundur lotników składa się z kurtki skórzanej, kombinezonu, butów letnich i zimowych oraz ocieplacza pod kombinezon. – Kurtka jest nam bezwzględnie potrzebna. Teraz używamy albo kurtek amerykańskich, albo polskich skórzanych, które są bardzo niewygodne – przyznaje jeden z żołnierzy.

Tylko piloci F-16 są wyposażeni w umundurowanie specjalistyczne, dostarczane przez Amerykanów.



O planach zakupu nowych kurtek dla pilotów pisaliśmy na portalu polska-zbrojna.pl

  Polscy piloci prawie jak Tom Cruise

Wojskowi lotnicy dostaną nowe kurtki. Będą one wzorowane na kultowych flyersach, które noszą amerykańscy piloci. Uszyto je z wodoodpornej i wytrzymałej na ogień tkaniny.
MKS

autor zdjęć: Leszek Zieleniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Artur Goławski
1358966340
Ktoś na pewno testuje w BLMW. Trafiło do Waszych lotników kilka sztuk.
80-46-6D-4D

Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Krok ku niezależności
Orlik na Alfę
Debiut polskich Patriotów
Husarz z polskim instruktorem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cios w plecy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Z najlepszymi na planszy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Dwie agresje, dwie okupacje
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Defendery skompletowane
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Brytyjczycy żegnają Malbork
NATO – jesteśmy z Polską
Pożegnanie z Columbią
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO