moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rok kolejnych wyzwań

Wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza, udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce – to według kapitana Włodzimierza Barana największe osiągnięcia 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego to jednostka Sił Powietrznych wykonująca szeroko rozumiane zadania transportowe, ale nie tylko. Należą do nich m.in. przewóz ładunków, sprzętu (nawet tak niezwykłego jak czołg FT-17 z okresu wojny polsko-bolszewickiej), utrzymywanie mostu powietrznego z Afganistanem, loty HEAD (szczególnie w rejony, w których nie mogą lądować samoloty cywilne), loty ratujące życie w ramach „Akcji Serce”, ewakuacje medyczne MEDEVAC. Mniej znanym elementem działalności jednostek wchodzących w skład 3 Skrzydła jest utrzymywanie przez należące do nich śmigłowce ciągłego dyżuru grup poszukiwawczo-ratowniczych funkcjonujących w ramach krajowego systemu ratownictwa lotniczego oraz zabezpieczenie działalności Wojsk Specjalnych przez utworzoną w tym celu 7 Eskadrę Działań Specjalnych z Powidza.

Rok 2012 był wyjątkowy w historii Skrzydła. Zanim jeszcze zakończyło się przyjmowanie i wdrażanie do służby ostatniego z pięciu średnich samolotów transportowych C-130E Hercules, jeden z nich wziął udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce w USA. Należący do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu Hercules zabezpieczał dodatkowo przebazowanie polskich F-16 Jastrząb, które również brały udział w „Red Flag”. Po raz pierwszy polski samolot transportowy towarzyszył myśliwcom, wspierając je w tak skomplikowanej operacji logistycznej. Jego załoga i obsługa naziemna brały aktywny udział w wykonywaniu skomplikowanych zadań przygotowanych przez organizatorów ćwiczenia. Lotnicy latali w trudnym górzystym terenie, w składzie międzynarodowych formacji, atakowani przez obronę przeciwlotniczą i samoloty „nieprzyjaciela”. Niecałe trzy lata po przyjęciu w Powidzu pierwszego Herculesa potwierdzili oni znakomite przygotowanie taktyczne do wykonywania zadań na nowym przecież w Siłach Powietrznych typie samolotu.

Innym poważnym krokiem milowym w historii jednostek lotnictwa transportowego jest tegoroczny udział krakowskiego C-295M w najbardziej prestiżowych ćwiczeniach europejskich – Tactical Leadership Programme (TLP) w hiszpańskiej bazie Albacete. Tygodniowy udział lotników 8 Bazy Lotnictwa Transportowego we wspólnych z innymi partnerami z NATO ćwiczeniach pozwolił na ponowne potwierdzenie wysokiego stopnia przygotowania Polaków do wykonywania skomplikowanych zadań we współdziałaniu w międzynarodowych ugrupowaniach oraz umiejętności taktycznych wyniesionych ze szkolenia w kraju i doświadczeń z Afganistanu.

Ważnym etapem osiągniętym pod koniec roku stało się wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza w wyznaczonym rejonie (tzw. ciężkiej tary desantowej). Dzięki wielomiesięcznym przygotowaniom i szkoleniom udało się przeprowadzić na  Pustyni Błędowskiej zrzuty ładunków z samolotów C-130E i C-295M. Podstawą sukcesu była bardzo dobra współpraca dowództw: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa.

W 2012 roku zakończono program pozyskiwania samolotów Lockheed C-130E Hercules, przyjęto do służby 3 nowe samoloty CASA C-295M i 6 PZL M-28 Bryza B/PT (tzw. Glass Cockpit – z nowoczesną awioniką opartą na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych). Oprócz pozytywnej weryfikacji na wspomnianych międzynarodowych ćwiczeniach i pod niebem Afganistanu udało się, w sposób trwały, poprawić sprawność samolotów C-130 Hercules oraz PZL M-28 Bryza. W tym obszarze wyzwaniem na przyszły rok będzie poprawa sprawności eksploatowanych w jednostkach Skrzydła śmigłowców W-3 Sokół. Kolejnym sprawdzianem będą ćwiczenia, w jakich personel jednostek Skrzydła weźmie udział, na czele z najważniejszymi – TLP w Hiszpanii (C-295M lub C-130E) i RODEO w USA (C-130E). Bardzo ważnym przedsięwzięciem będzie sprawdzenie przygotowania i narodowa certyfikacja Zadaniowego Lotniczego Zespołu Bojowego na śmigłowcach Mi-17. Jednostki 3 SLTr wkraczają w kolejny rok dobrze przygotowane do wykonania tych zadań.

kpt. Włodzimierz Baran
oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego

dodaj komentarz

komentarze


Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
 
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Posłowie dyskutowali o WOT
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pływacy i maratończycy na medal
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski technik AH-64
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Ameryka daje wsparcie
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Medyczne wnioski z pola walki
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pytania o europejską tarczę
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W obronie wschodniej flanki NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Więcej hełmów dla żołnierzy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Czarne oliwki dla sojuszników
Wioślarze i triatlonistka na podium
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Wojna w świętym mieście, epilog
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Daglezje poszukiwane
Odliczanie do misji na Łotwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Zmiany w dodatkach stażowych
Polki pobiegły po srebro!
Uwaga, transformacja!
Wiedza na czas kryzysu
Awanse na Trzeciego Maja
Pierwsi na oceanie
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Husarz na straży nieba
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO