moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 oczkiem w głowie racjonalizatorów

Myśliwce wyprodukowane w USA to nie tylko powód do dumy Sił Powietrznych, ale także znacząca pozycja w ich budżecie. Koszty użytkowania maszyn są wysokie, dlatego nie dziwią starania, by jak najwięcej napraw było wykonywanych w Polsce. Technicy wojskowi sami opracowali kilka rozwiązań, które usprawniają eksploatację Jastrzębi.


Z roku na rok rośnie liczba zgłaszanych przez żołnierzy i pracowników wojska modyfikacji technicznych i organizacyjnych. Tylko w ubiegłym roku dzięki takim pomysłom Wojsko Polskie zaoszczędziło prawie 8 mln zł. Projekty racjonalizatorskie dotyczą zmian w sposobie wykorzystania sprzętu, jego przebudowy oraz naprawy usterek i uszkodzeń.

Jak się okazuje, działalność ta wcale nie jest wyłącznie domeną naukowców ze specjalistycznych wojskowych instytutów badawczych. Wartościowe pomysły powstają w całej Polsce, w jednostkach wojskowych wszystkich rodzajów sił zbrojnych – opracowują je żołnierze i pracownicy wojska na co dzień używający sprzętu i stykający się z problemami w jego eksploatacji.

– Po wprowadzeniu do służby w polskim lotnictwie samolotu wielozadaniowego F-16 znalazł się on niejako na celowniku racjonalizatorów Sił Powietrznych. Doświadczenia zbierane w trakcie eksploatacji tych maszyn dały możliwość dokonywania w kraju napraw niektórych uszkodzeń, wcześniej wykonywanych za oceanem – wyjaśnia płk rez. dr inż. Henryk Czyżyk, szef Sekretariatu ds. Działalności Racjonalizatorskiej w Dowództwie Sił Powietrznych.

Na pomysł naprawiania w Polsce uszkodzonego w eksploatacji nadajnika radaru AN/APG-68(v)9 wpadli por. Tomasz Grykiel, kierownik laboratorium diagnozowania awioniki klucza obsługi i naprawy awioniki eskadry technicznej 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, oraz jego zastępca mł. chor. sztab. Piotr Jakubik. Zgłosili projekt racjonalizatorski, który umożliwia wymianę niesprawnych modułów lampy nadawczej 3A1 i filtrów przeciwzakłóceniowych. Dzięki temu zmniejszyła się liczba radarów, których naprawa musi być wykonywana przez producenta w Stanach Zjednoczonych. Pomysł lotników pozwolił w ubiegłym roku zaoszczędzić nie tylko ok. 0,5 mln dolarów, ale także mnóstwo czasu. Naprawa sprzętu w Polsce zajmuje tylko 3 dni, a wysyłka do Stanów oznaczała, że z uszkodzonego nadajnika nie można było korzystać przez ponad 3 miesiące.

W tej samej bazie rok temu powstał pomysł modernizacji sposobu unieruchomiania sterów samolotu podczas napraw i przeglądów maszyny. Przedstawili go chor. Roman Krawczak, chor. Artur Seweryniak oraz sierż. Jacek Pater. Zablokowanie stabilizatora poziomego i klapolotki po wymontowaniu z samolotu F-16 mechanizmu hydraulicznego ISA (Integrated Servoactuator) wykonuje się poprzez sztywne połączenie steru z konstrukcją samolotu. Służy do tego metalowy łącznik ze specjalnymi sworzniami, które skręca się nakrętkami po włożeniu w gniazda montażowe. Oryginalne sworznie w miarę użytkowania ulegały uszkodzeniu i mogły rozkalibrować oraz zniekształcić gniazda montażowe. Dorobione przez Polaków łącznik oraz sworznie uzyskały rekomendację producenta samolotów, firmy Lockheed Martin Aeronautics Company.

– Konieczność zachowania wysokiej jakości obsługi technicznej skutkowała zaś opracowaniem oprogramowania wspierającego proces zbierania danych – podkreśla Henryk Czyżyk. System o nazwie „Program wspomagający utrzymanie standardów jakości obsługiwania technicznego samolotów F-16 w bazie lotnictwa taktycznego, SKT ver. 4.0 Beta” stworzył w 2011 r. kpt. Wojciech Prokopowicz z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do systemu trafiają wszystkie informacje dotyczące eksploatacji i przeprowadzanych napraw naszych Jastrzębi. Dzięki temu technicy dokładnie wiedzą, jaki jest stan maszyn i jakie działania należy podjąć.

Wcześniej „Program ewidencji i analizy niesprawności samolotów F-16” opracował kpt. Robert Kutryba. Umożliwia on ewidencjonowanie w formie elektronicznej danych dotyczących niesprawności systemów pokładowych samolotów, rotacji części i agregatów na tych samolotach. Dzięki możliwości jednoczesnego korzystania z programu przez wielu użytkowników pozwala on na sprawną i szybką wymianę informacji między stanowiskami służb lotów i obsługi F-16.

gp

autor zdjęć: Krzysztof Walczak

dodaj komentarz

komentarze

~pick
1411938720
kody źródłowe
6E-56-F6-D3
~puma
1353957420
to stwórzcie wresxcie coś polskiego
F8-33-0C-50
~GJ
1353954060
Powoli wychodzi "szydło z worka" że koszty użytkowania są wysokie,że maszyny się sypią,że brak części zamiennych,że przeciąga się serwis itd.itd.ale jak się tłumaczyło przed zakupem tego złomu że tak będzie to mądre głowy które zgarnęły kasę mówiły że te maszyny się nie psują bo są takie dobre-najlepsze a teraz co? oczka się otwarły.Maszyna / najstarsza 6 lat/ i kupa problemów a co będzie za 5 lat? jak całkowicie przestaną produkować to "padło" będzie jak z Su i Migiem że części będziemy szukać na złomie albo szmuglować z nie do końca legalnych źródeł. Tylko z Su i Migiem jest lepsza sprawa bo posiadamy wszystkie schematy a do F-16 kody źródłowe nasz Wielki sojusznik i przyjaciel nie raczył nam przekazać dlatego sami technicy próbują " kowalską metodą" coś naprawiać
8B-B3-1B-3A

Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niespokojny poranek pilotów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„JUR” dla terytorialsów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Husarze bliżej Polski
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
MID w nowej odsłonie
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Operacja NATO u brzegów Estonii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Edukacja z bezpieczeństwa
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Wyrównać szanse
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Road Runner” w Libanie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Sportowcy na poligonie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
W wojsku orientują się najlepiej
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Bóbr na drodze Hannibala

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO