moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskra” przybiła do macierzystego portu

Po trzech miesiącach na morzu i pokonaniu ośmiu tysięcy mil szkolny żaglowiec Marynarki Wojennej ORP „Iskra” przycumował do portu w Gdyni. Na jego pokładzie studenci Akademii Marynarki Wojennej poznawali tajniki żeglowania. Podczas rejsu okręt świętował 30-lecie, ale też zmagał się z fatalną pogodą.

– W Zatoce Biskajskiej na wysokości portu La Coruña złapał nas sztorm. Akurat szliśmy pod pełnymi żaglami. Trzeba je było błyskawicznie zwinąć, żeby okręt nie kładł się na fali. Gdy to robiliśmy, z pokładu wyrwało knagi. Wyglądało to dramatycznie, na szczęście skończyło się na stłuczonym łokciu – wspomina komandor Jacek Miłowski, dowódca „Iskry”. Sztorm towarzyszył jednostce niemal przez całe regaty „The Tall Ships Races 2012”, które były jednym z etapów rejsu.

„Iskra” wyszła w morze 4 czerwca. Miała do pokonania trasę przez morza Bałtyckie, Północne oraz Śródziemne. Pierwsza część rejsu należała do 25 studentów II roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej, którzy zaliczali praktykę nawigacyjno-astronomiczną. Mieli za zadanie prowadzić bezpieczną nawigację przy użyciu specjalistycznych przyrządów, uczyli się wykorzystywać w tym celu zjawiska astronomiczne i położenie ciał niebieskich.


Studenci określali prognozę pogody, prądy i pływy, testowali też swoją wiedzę na temat zasad i przepisów, które obowiązują podczas wejść do zagranicznych portów (poznali porty w Szczecinie, Portsmouth, Funchal, Barcelonie, Saint Malo i Breście). Drugi etap rejsu obejmował praktykę marynarską dla 32 słuchaczy I roku Akademii Marynarki Wojennej. Odwiedzili oni porty Brest, La Coruña i Dublin. Podchorążowie pełnili wachty morskie, obsługiwali okrętowe urządzenia, pracowali przy takielunku.

– Trudno przecenić znaczenie takich rejsów – podkreśla Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. – Na przykład, podchorążowie na Morzu Bałtyckim mogą wprawdzie obliczyć pływy, ale dopiero na kanale La Manche mają okazję zobaczyć je na własne oczy. Im dalej na południe, tym lepsze warunki do prowadzenia astronawigacji. Podobne przykłady można mnożyć – dodaje.

„Iskra” to jedyny żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej. Podczas zakończonego właśnie rejsu okręt świętował 30-lecie służby. Iskra pływała już m.in. do Stanów Zjednoczonych, a na przełomie 1995 i 1996 roku opłynęła kulę ziemską. Była drugim polskim żaglowcem po Darze Młodzieży i pierwszym okrętem pod rodzimą banderą wojenną, który tego dokonał. Kolejny raz w morze „Iskra” wyjdzie dopiero w przyszłym roku. – W najbliższym czasie załoga trochę odpocznie, ale będzie to dla niej pracowity okres – zapewnia komandor Miłowski. – Trzeba usunąć szkody, które są nieodłącznym elementem każdego rejsu – naprawić olinowanie, poszyć żagle. W ten sposób przygotowujemy się do przyszłego sezonu – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze oficerskie gwiazdki
 
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
NATO przechodzi do działania
K2. Azjatycka pantera
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Śmierć gorsza niż wszystkie
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Policjanci w koszarach WOT
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podejrzane manewry na Bałtyku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rakiety dla polskich FA-50
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podróż w ciemność
Święto sportów walki w Warendorfie
GROM’s DNA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek Rosomaka
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Nowa dostawa Homarów-K
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Inwestycja w żołnierzy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Ewakuacja Polaków z Izraela
Flyer, zdobywca przestworzy
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Świat F-35
Planowano zamach na Zełenskiego
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Ratownik w akcji
Pionierski dron
Specjalsi pod nowym dowództwem
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Strażnicy polskiego nieba
Wyższe stawki dla niezawodowych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dzień, który zmienił bieg wojny
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Kajakami po medale
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO