moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskra” przybiła do macierzystego portu

Po trzech miesiącach na morzu i pokonaniu ośmiu tysięcy mil szkolny żaglowiec Marynarki Wojennej ORP „Iskra” przycumował do portu w Gdyni. Na jego pokładzie studenci Akademii Marynarki Wojennej poznawali tajniki żeglowania. Podczas rejsu okręt świętował 30-lecie, ale też zmagał się z fatalną pogodą.

– W Zatoce Biskajskiej na wysokości portu La Coruña złapał nas sztorm. Akurat szliśmy pod pełnymi żaglami. Trzeba je było błyskawicznie zwinąć, żeby okręt nie kładł się na fali. Gdy to robiliśmy, z pokładu wyrwało knagi. Wyglądało to dramatycznie, na szczęście skończyło się na stłuczonym łokciu – wspomina komandor Jacek Miłowski, dowódca „Iskry”. Sztorm towarzyszył jednostce niemal przez całe regaty „The Tall Ships Races 2012”, które były jednym z etapów rejsu.

„Iskra” wyszła w morze 4 czerwca. Miała do pokonania trasę przez morza Bałtyckie, Północne oraz Śródziemne. Pierwsza część rejsu należała do 25 studentów II roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej, którzy zaliczali praktykę nawigacyjno-astronomiczną. Mieli za zadanie prowadzić bezpieczną nawigację przy użyciu specjalistycznych przyrządów, uczyli się wykorzystywać w tym celu zjawiska astronomiczne i położenie ciał niebieskich.


Studenci określali prognozę pogody, prądy i pływy, testowali też swoją wiedzę na temat zasad i przepisów, które obowiązują podczas wejść do zagranicznych portów (poznali porty w Szczecinie, Portsmouth, Funchal, Barcelonie, Saint Malo i Breście). Drugi etap rejsu obejmował praktykę marynarską dla 32 słuchaczy I roku Akademii Marynarki Wojennej. Odwiedzili oni porty Brest, La Coruña i Dublin. Podchorążowie pełnili wachty morskie, obsługiwali okrętowe urządzenia, pracowali przy takielunku.

– Trudno przecenić znaczenie takich rejsów – podkreśla Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. – Na przykład, podchorążowie na Morzu Bałtyckim mogą wprawdzie obliczyć pływy, ale dopiero na kanale La Manche mają okazję zobaczyć je na własne oczy. Im dalej na południe, tym lepsze warunki do prowadzenia astronawigacji. Podobne przykłady można mnożyć – dodaje.

„Iskra” to jedyny żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej. Podczas zakończonego właśnie rejsu okręt świętował 30-lecie służby. Iskra pływała już m.in. do Stanów Zjednoczonych, a na przełomie 1995 i 1996 roku opłynęła kulę ziemską. Była drugim polskim żaglowcem po Darze Młodzieży i pierwszym okrętem pod rodzimą banderą wojenną, który tego dokonał. Kolejny raz w morze „Iskra” wyjdzie dopiero w przyszłym roku. – W najbliższym czasie załoga trochę odpocznie, ale będzie to dla niej pracowity okres – zapewnia komandor Miłowski. – Trzeba usunąć szkody, które są nieodłącznym elementem każdego rejsu – naprawić olinowanie, poszyć żagle. W ten sposób przygotowujemy się do przyszłego sezonu – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Olimp gotowy na igrzyska!
 
Operacja „Wschodnia zorza”
Partyzanci z republiki
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Nie wierzę panu, mister Karski!
International Test
Za zdrowie utracone na służbie
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Jaki będzie czołg przyszłości?
Roczny dyżur spadochroniarzy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Armia mistrzów” – sporty walki
Londyn o „Tarczy Wschód”
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Na ratunek… komandos
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Most III, czyli lot z V2
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Sejm podziękował za służbę na granicy
„Operacja borelioza”
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Posłowie o efektach szczytu NATO
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Feniks – następca Mangusty?
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Medycy na poligonie
The Suwałki Gap in the Game
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Formoza. Za kulisami
Z parlamentu do wojska
Spadochroniarze na warcie w UE
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Włoski Centauro na paryskim salonie
Pioruny dla sojuszników
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO