moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


The Power of Infrastructure
 
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Świat F-35
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa dostawa Homarów-K
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Planowano zamach na Zełenskiego
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ewakuacja Polaków z Izraela
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Policjanci w koszarach WOT
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Podróż w ciemność
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Różycki” zwodowany
GROM’s DNA
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Rakiety dla polskich FA-50
Inwestycja w żołnierzy
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pionierski dron
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Strażnicy polskiego nieba
Pancerny kot w polskim wojsku
Kajakami po medale
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Drukowanie dronów
Specjalsi pod nowym dowództwem
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Święto sportów walki w Warendorfie
Wypadek Rosomaka
Flyer, zdobywca przestworzy
K2. Azjatycka pantera
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
NATO przechodzi do działania
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO