moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Holenderska misja na polskim niebie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kalorie to nie wszystko
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kontrakt na ratowanie życia
Panczeniści na podium w Hamar
Pancerniacy jadą na misję
Gala Boksu na Bemowie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Satelita MikroSAR nadaje
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
W ochronie granicy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Śnieżnik gotowy na Groty
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Niemcy dla Tarczy Wschód
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najdłuższa noc
Combat 56 u terytorialsów
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Smak służby
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Szwedzi w pętli
Militarne Schengen
Amunicja od Grupy WB
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Święto sportowców w mundurach
Obywatele chcą być wGotowości
Służba w kadrze
Trałowce do remontu
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO