moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Merops wdrażany natychmiast
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Razem na ratunek
Mity i manipulacje
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dzień wart stu lat
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Wojskowy bus do szczęścia
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Torpeda w celu
Niebo pod osłoną
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Horyzont” przeciw dywersji
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
My, jedna armia
Ogień z Leopardów na Łotwie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dodatkowe zapory
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Mundurowi z benefitami
Ułani szturmowali okopy
Dostawa Homarów-K
Studenci ewakuowali szpital
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
Is It Already War?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dywersja na kolei. Są dowody
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Road Runner” w Libanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Zamek” pozostał bezpieczny
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO