moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e nad Inowrocławiem

Ukończenie kilkumiesięcznego szkolenia w USA było dopiero pierwszym krokiem dla polskich pilotów i żołnierzy służby inżynieryjno-lotniczej (SIL), którzy mają obsługiwać Apache’e z szachownicą na ogonie. Dzięki leasingowi śmigłowców AH-64D Polacy mogą zaliczać kolejne etapy szkoleniowe nad Wisłą, ale pod nadzorem amerykańskich specjalistów.

Pod koniec lipca 56 Baza Lotnicza w Inowrocławiu (56 BLot), podlegająca pod 1 Brygadę Lotnictwa Wojsk Lądowych (1 BLWL), poinformowała o zakończeniu szkolenia pilotów „Transition Echo to Delta”. Płk pil. Bartłomiej Lipiński, zastępca dowódcy 56 BLot, dziękował wówczas amerykańskim instruktorom za ich zaangażowanie i wykonaną pracę, której celem było zapoznanie polskich pilotów z inną wersją śmigłowca (AH-64D – Delta) niż tą, z którą mieli do czynienia w USA (AH-64E – Echo). To właśnie Delty trafiły bowiem do 1 BLWL w ramach umowy leasingowej, poprzedzającej realizację dostaw 96 śmigłowców AH-64E w latach 2028–2032.

Pierwsze cztery Delty dotarły do Inowrocławia w czerwcu. Cała umowa leasingowa, która zakłada dostarczenie ośmiu śmigłowców AH-64D Apache, ma być zrealizowana przed końcem roku. Mjr pil. Mariusz Strzyżewski, dowódca eskadry śmigłowców Apache z 56 BLot, tłumaczy, że po „szkoleniu przejściowym” z Echo na Delta polscy piloci i żołnierze SIL rozpoczęli kolejny etap pod okiem Amerykanów z TAFT (Technical Assistance Field Team). Udział Amerykanów w szkoleniu Polaków będzie konieczny do momentu, aż nasi żołnierze z uprawnieniami instruktorów osiągną najwyższy, pierwszy poziom wyszkolenia. Obecne szkolenia prowadzone na terenie bazy lotniczej w Latkowie pod Inowrocławiem (woj. kujawsko-pomorskie) mają na celu przejście z trzeciego poziomu na drugi.

REKLAMA

– Przechodzenie na wyższy poziom nie może trwać dłużej niż 90 dni, bo po przekroczeniu tego terminu kursant wraca do punktu wyjścia. Idziemy zgodnie z harmonogramem i zakładamy, że do końca roku będziemy mieć pierwszych w pełni wyszkolonych pilotów-instruktorów – mówi dowódca eskadry śmigłowców Apache.

Obecnie szkolenie pilotów odbywa się w dzień i w nocy, ale nie obejmuje zadań z wykorzystaniem uzbrojenia. W USA Polacy mieli przedsmak takich działań, ale na tamtym etapie chodziło wyłącznie o poznanie specyfiki obsługi systemów bez wyznaczonych zadań taktycznych. W Polsce loty taktyczne będą realizowane dopiero w trakcie przechodzenia z drugiego poziomu na pierwszy. Leasingowane Apache’e z szachownicą na ogonie nie będą także w najbliższej przyszłości uczestniczyć w ćwiczeniach z wojskiem.

– Cały czas się szkolimy, by osiągnąć zdolności operacyjne, i choć obecnie udział polskich AH-64D w ćwiczeniach z wojskiem nie jest planowany, to oczywiście w przyszłości będziemy to robić – zapewnia mjr pil. Mariusz Strzyżewski. Przy okazji bardzo docenia postawę przełożonych, którzy są otwarci na amerykańskie metody szkoleniowe. – Dla instruktorów z TAFT-u liczy się proficiency, czyli biegłość, sprawność w wykonywaniu zadań. Amerykańscy instruktorzy nie każą nam wykonywać każdej czynności po 20 razy, bo tak zakłada program. Jeżeli pilot wykonuje manewr poprawnie po pięciu próbach, to instruktor mówi „wystarczy” i przechodzi do kolejnego zagadnienia – wyjaśnia „Strzyżu”.

Śmigłowce AH-64E Apache będą dostarczane do Polski w latach 2028–2032. Na mocy umowy z sierpnia 2024 roku o wartości około 10 mld dolarów Wojsko Polskie otrzyma 96 maszyn wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kompleksowym zestawem środków bojowych i części zamiennych. Jak podkreśla MON, śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache zapewnią lotnictwu wojsk lądowych nowe zdolności w zakresie rażenia celów i rozpoznania. Całość przedsięwzięcia stanowi epokową zmianę w zakresie unowocześniania i rozwoju lotnictwa śmigłowcowego Sił Zbrojnych RP, dzięki czemu Polska stanie się także drugim, po Stanach Zjednoczonych, największym użytkownikiem Apache’y na świecie.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Jakub Zagalski

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Awanse w dniu narodowego święta
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Plan na WAM
Brytyjczycy na wschodniej straży
Is It Already War?
Torpeda w celu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Im ciemniej, tym lepiej
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Lojalny skrzydłowy bez pilota
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Ułani szturmowali okopy
Wojskowy bus do szczęścia
My, jedna armia
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
Gdy ucichnie artyleria
Kaman – domknięcie historii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dywersja na kolei. Są dowody
Standardy NATO w Siedlcach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ogień z Leopardów na Łotwie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Kosmiczna wystawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czy to już wojna?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO