moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangar nr 5 odbudowany przez Muzeum Lotnictwa Polskiego

Przez prawie 80 lat pozostałości budynku, który był użytkowany przez eskadry grupy myśliwskiej 2. Pułku Lotniczego zarastały roślinnością. Teraz Hangar nr 5 wybudowany w miejscu swego poprzednika i posiadający w konstrukcji relikt ściany dawnej budowli stanie się domem nowej wystawy stałej Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Nowy hangar to największa przestrzeń wystawiennicza zbudowana w okresie funkcjonowania muzeum. Posiada powierzchnię ponad 3000 m2 z antresolą i posłuży do udostępnienia zwiedzającym blisko 40 unikatowych statków powietrznych, w tym szybowców. Będzie miejscem budowy tożsamości kulturowej, ekspozycji zbiorów oraz edukacji dla mieszkańców Małopolski, Polski oraz gości ze świata – mówi Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

W czwartkowe popołudnie, 24 października 2024 r. odbyła się oficjalna uroczystość poświęcenia i przekazania Hangaru przez Województwo Małopolskie Muzeum. W wydarzeniu wzięli udział m.in.: Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego; Iwona Gibas, członek zarządu województwa małopolskiego; radni województwa oraz Miasta Krakowa, a także przedstawiciele wojska i służb mundurowych. - Chcemy jasno pokazać, że edukacja historyczna młodego pokolenia jest dla Samorządu Województwa Małopolskiego bardzo ważna. Ten hangar jest także dowodem na to, że dobra współpraca między administracją rządową i samorządową przynosi widoczne, namacalne efekty – mówił podczas swojego wystąpienia Łukasz Smółka.

Uroczystego poświęcenia Hangaru dokonał arcybiskup Krakowski Marek Jędraszewski, a symboliczne przecięcie wstęgi odbyło się z udziałem marszałka i wojewody województwa małopolskiego, dyrektora Muzeum oraz przedstawicieli Banku Gospodarstwa Krajowego i generalnego wykonawcy robót - firmy Łęgprzem.

Powstanie tego hangaru to efekt wieloletnich starań Muzeum i mojego poprzednika śp. dyrektora Krzysztofa Radwana o podtrzymanie historycznego i lotniczego charakteru tego miejsca. Przede wszystkim jednak nowy hangar jest wyrazem troski o nasze bogate i unikatowe zbiory, która wynika nie tylko z ustawowego obowiązku, ale i z dziejowej odpowiedzialności. Przed nami kolejne wielkie zadanie, którym jest wykonanie w odbudowanym hangarze nowej wystawy stałej pt. „Z wiatrem i pod wiatr - lotnictwo cywilne” opowiadającej o roli i osiągnięciach polskich pilotów sportowych. Będzie to pierwsza w Polsce tak duża ekspozycja prezentująca sukcesy zapoczątkowane w 1932 r. przez Żwirkę i Wigurę. Dzisiejsza uroczystość jest przełomowym momentem w dziejach Muzeum – mówił Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum.

Przebieg wydarzenia uświetniły:
• film prezentujący etapy budowy Hangaru nr 5
• pokaz modelarski Jakuba Muranowicza, Wicemistrza Świata Juniorów w konkurencji F3P-AFM czyli latania freestyle’owego do muzyki
• prezentacja generalnego wykonawcy
• koncert muzyków Filharmonii Krakowskiej

Rys historyczny

Nowy hangar został zbudowany na miejscu dawnego hangaru nr 5 2. Pułku Lotniczego, który użytkowały eskadry grupy myśliwskiej: 121. i 123. Pierwotny hangar nr 5 znajdował się w obrębie Zachodniej Grupy Hangarowej i został zaprojektowany przez Górnośląskie Towarzy-stwo Przemysłowe jako jednonawowa konstrukcja stalowej o wymiarach 55 m x 56 m. Jego projektantem był inż. Bronisław Kowalski, a kierownikiem budowy i autorem projektów wykonawczych prof. inż. Izydor Stella-Sawicki. Zautomatyzowane, stalowe wrota hangaru za-projektował inż. Ignacy Brach. Oddany do użytku w 1929 r. był zaliczany do grona największych i najnowocześniejszych budowli tego typu na świecie. Stał się jednym z symboli krakow-skiego lotniska 2. Pułku Lotniczego.

Po okresie okupacji przez Niemców, w styczniu 1945 r. wycofujący się najeźdźcy dokonali zniszczenia infrastruktury lotniska, wysadzając hangary w powietrze. Po wojnie odbudowano dwa, w tym Hangar Główny Muzeum. W zachodniej grupie hangarowej zachowały się jedynie relikty budynków m.in. ściana zachodnia hangaru nr 5 – stanowiąca obecnie spójny element nowego hangaru.

Heksagon. Budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

20 kwietnia 2023 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podpisało z Urzędem Marszał-kowskim Województwa Małopolskiego umowę na realizację inwestycji „Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”. Generalnym wykonawcą in-westycji wyłonionym w drodze przetargu zostało Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.

Etap przygotowawczy budowy rozpoczął się od prac archeologicznych polegających na ręcznym odczyszczeniu i udokumentowaniu fotograficznym pozostałości historycznego hangaru nr 5. W ramach tych działań wzdłuż południowej ściany hangaru odkryto pozostałości ponie-mieckiej przybudówki, która nie była wcześniej zinwentaryzowana.

Właściwe roboty budowlane rozpoczęły się w wakacje 2023 roku. 5 października 2023 r. nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego. Po 16 miesiącach budowy 30 sierpnia 2024 r. doszło do odbioru budowlanego nowego hangaru.

Nowy hangar w liczbach
• 3260 m2 – powierzchnia wystawiennicza nowego hangaru
• 1300 kubików – tyle betonu zostało wylane w ramach całej inwestycji
• 498 dni – tyle trwała budowa nowego hangaru, w której udział wzięło łącznie 150 pracowników
• 232 tony – tyle waży stalowa konstrukcja nośna hangaru a dodatkowe 53 tony zbrojenia zostały wbudowane w konstrukcjach żelbetowych
• 56,4 m - rozpiętość łukowej kratownicy nad budynkiem wzorowanej na rozwiązaniu z historycznego hangaru nr 5
• 52,25 m – długość bramy hangaru wzorowanej na rozwiązaniu historycznym i otwieranej za pomocą systemu linowego, który był stosowany w zburzonym hanga-rze nr 5. System został dostosowany do współczesnych realiów i możliwości technicznych - prowadzenie lin oraz silniki zostały ukryte.

„Z wiatrem i Pod wiatr lotnictwo cywilne” wystawa stała w nowym hangarze

Tematem planowanej wystawy jest lotnictwo cywilne ze szczególnym uwzględnieniem sportowych sukcesów polskich lotników począwszy od lat 30. XX wieku. Na ekspozycji pojawi się ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów. Wystawa uzupełniona będzie didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem oraz symulator lotu lotnią.

Układ oraz sposób eksponowania statków powietrznych będzie nawiązywał do tendencji eks-pozycyjnych z lat 20. XX wieku. W wyniku tego zabiegu uwaga zwiedzających skoncentruje się na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach.

Cały czas pozyskujemy nowe eksponaty w ramach darów lub depozytów od lotników i ich rodzin, kolekcjonerów, pasjonatów lotnictwa. Dlatego zachęcamy do przekazania Muzeum pa-miątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego, a w szczególności: trofea sportowe, fotografie, dokumenty, odznaki, odznaczenia, mundury i kombinezony, jak również zapisy wspomnień – zachęca Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Otwarcie nowej wystawy stałej planowane jest na jesieni 2025 r.

Wsparcie inwestycji
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych edycja II w wysokości 22 140 000 zł brutto. Wkład własny i koszty obsługi pro-cesu inwestycyjnego pokryło Województwo Małopolskie. Łączny koszt budowy hangaru wy-niósł 26 mln złotych.

Generalny wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem z siedzibą w Krakowie

Projektanci: Warsztat Form, Proarchivision

Tekst: Zuzanna Kaczorowska/ Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

red. PZ

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze


Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Awanse w dniu narodowego święta
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Kosmiczna wystawa
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Grecka walka z sabotażem
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Jesteśmy dziećmi wolności
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zasiać strach w szeregach wroga
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Ułani szturmowali okopy
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Arteterapia dla weteranów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mity i manipulacje
Im ciemniej, tym lepiej
Ku wiecznej pamięci
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Kaman – domknięcie historii
Czy to już wojna?
OPW budują świadomość obronną
Torpeda w celu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO