moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraińska wizja MRAP-a

Powstały na bazie doświadczeń z trwającej od prawie trzech lat wojny z rosyjskim agresorem ukraiński pojazd minoodporny 4 × 4 Varta 2 zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej oraz jest potężnie uzbrojony. Zainstalowana na nim wieża ZTM-1 została wyposażona nie tylko w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

 

Choć kołowe pojazdy minoodporne to konstrukcje znane od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w Republice Południowej Afryki na zlecenie reżimowych władz opracowano wozy chroniące żołnierzy przed podkładanymi przez rebeliantów improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i minami, to dynamiczny rozwój produkcji tego typu pojazdów nastąpił na początku XXI wieku. Wtedy właśnie armia amerykańska zleciła tamtejszej zbrojeniówce w ramach programu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) opracowanie na potrzeby misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie wozów do zadań patrolowo-policyjnych, zapewniających wysoki stopień ochrony balistycznej oraz cechujących się wysoką dzielnością terenową. Podobne pojazdy wkrótce zaczęto produkować na całym świecie. Po wygaszeniu misji produkcja tej klasy konstrukcji zmalała, a firmy zbrojeniowe skoncentrowały się na projektowaniu bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Jednak wojna w Ukrainie sprawiła, że minoodporne pojazdy znów stały się potrzebne, tyle tylko że w znacznie dozbrojonych wersjach.

Jedną z tego typu propozycji można było zobaczyć na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ukraińska spółka Ukrainian Armor, która początkowo specjalizowała się w moździerzach, a od kilku lat produkuje dla tamtejszej armii pojazdy opancerzone, zaprezentowała na MSPO najnowszą odsłonę swojego MRAP-a o nazwie Varta.

Ważący około 14 t pojazd Varta 2 powstał na bazie podwozia tureckiego wozu BASE 4 × 4 oraz został wyposażony w silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 l, który umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 110 km/h. Opancerzony kadłub zapewnia poziom ochrony zgodny z normą STANAG 3a/3b, a wewnątrz zmieści się dziesięcioosobowa załoga.

Tym, co wyróżnia Vartę 2 na tle konkurencji, jest bardzo silne uzbrojenie. Jej konstruktorzy zdecydowali się bowiem zainstalować na wozie 4 × 4 wieżę bezzałogową ZTM-1, która poza 30-milimetrową armatą i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm może być wyposażona w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Częścią wyposażenia MRAP-a jest również dron, który krążąc w promieniu 30 km od pojazdu, dostarcza załodze niezbędne dane rozpoznawcze. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Więcej niż ćwiczenia
 
Tłumy na zawodach w Krakowie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi zawitają do Płocka
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Moc Czarnych Panter
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Radomski Air Show coraz bliżej
Planowano zamach na Zełenskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto sportów walki w Warendorfie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń przeciwko wrogim satelitom
Kajakami po medale
More Than an Exercise
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Wyższe stawki dla niezawodowych
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Podejrzane manewry na Bałtyku
Jak Orlęta stają się Orłami?
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Tak walczyły pancerne kolosy
BWP-1 – historia na dekady
Warsztaty dają siłę
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Witamy na Ziemi
Ostatnia niedziela…
K9 – nieoceniony sojusznik
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Dzieci wojny
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
Czarna Pantera celuje
Żołnierz ranny na granicy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Pierwszy polski lot Apache’a
Umacnianie ściany wschodniej
Pucharowe zmagania Polaków
Nowe Abramsy już w Wesołej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pieta Michniowska
Rywalizacja snajperów
Wołyń – pamiętamy
Kolarskie święto w stolicy
Cel: zbudować odporność państwa
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Czarne Pantery, ognia!
Demony wojny nie patrzą na płeć
12 tys. żołnierzy gotowych do działania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO