moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraińska wizja MRAP-a

Powstały na bazie doświadczeń z trwającej od prawie trzech lat wojny z rosyjskim agresorem ukraiński pojazd minoodporny 4 × 4 Varta 2 zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej oraz jest potężnie uzbrojony. Zainstalowana na nim wieża ZTM-1 została wyposażona nie tylko w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

 

Choć kołowe pojazdy minoodporne to konstrukcje znane od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w Republice Południowej Afryki na zlecenie reżimowych władz opracowano wozy chroniące żołnierzy przed podkładanymi przez rebeliantów improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i minami, to dynamiczny rozwój produkcji tego typu pojazdów nastąpił na początku XXI wieku. Wtedy właśnie armia amerykańska zleciła tamtejszej zbrojeniówce w ramach programu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) opracowanie na potrzeby misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie wozów do zadań patrolowo-policyjnych, zapewniających wysoki stopień ochrony balistycznej oraz cechujących się wysoką dzielnością terenową. Podobne pojazdy wkrótce zaczęto produkować na całym świecie. Po wygaszeniu misji produkcja tej klasy konstrukcji zmalała, a firmy zbrojeniowe skoncentrowały się na projektowaniu bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Jednak wojna w Ukrainie sprawiła, że minoodporne pojazdy znów stały się potrzebne, tyle tylko że w znacznie dozbrojonych wersjach.

Jedną z tego typu propozycji można było zobaczyć na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ukraińska spółka Ukrainian Armor, która początkowo specjalizowała się w moździerzach, a od kilku lat produkuje dla tamtejszej armii pojazdy opancerzone, zaprezentowała na MSPO najnowszą odsłonę swojego MRAP-a o nazwie Varta.

Ważący około 14 t pojazd Varta 2 powstał na bazie podwozia tureckiego wozu BASE 4 × 4 oraz został wyposażony w silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 l, który umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 110 km/h. Opancerzony kadłub zapewnia poziom ochrony zgodny z normą STANAG 3a/3b, a wewnątrz zmieści się dziesięcioosobowa załoga.

Tym, co wyróżnia Vartę 2 na tle konkurencji, jest bardzo silne uzbrojenie. Jej konstruktorzy zdecydowali się bowiem zainstalować na wozie 4 × 4 wieżę bezzałogową ZTM-1, która poza 30-milimetrową armatą i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm może być wyposażona w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Częścią wyposażenia MRAP-a jest również dron, który krążąc w promieniu 30 km od pojazdu, dostarcza załodze niezbędne dane rozpoznawcze. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Sukces Polaka w biegu z marines
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Torpeda w celu
Marynarze podjęli wyzwanie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Standardy NATO w Siedlcach
Merops wdrażany natychmiast
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mity i manipulacje
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dodatkowe zapory
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ułani szturmowali okopy
Wojskowy bus do szczęścia
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Is It Already War?
Im ciemniej, tym lepiej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Gdy ucichnie artyleria
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Awanse w dniu narodowego święta
„Zamek” pozostał bezpieczny
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dostawa Homarów-K
Mundurowi z benefitami
My, jedna armia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Kaman – domknięcie historii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO