moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraińska wizja MRAP-a

Powstały na bazie doświadczeń z trwającej od prawie trzech lat wojny z rosyjskim agresorem ukraiński pojazd minoodporny 4 × 4 Varta 2 zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej oraz jest potężnie uzbrojony. Zainstalowana na nim wieża ZTM-1 została wyposażona nie tylko w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

 

Choć kołowe pojazdy minoodporne to konstrukcje znane od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w Republice Południowej Afryki na zlecenie reżimowych władz opracowano wozy chroniące żołnierzy przed podkładanymi przez rebeliantów improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i minami, to dynamiczny rozwój produkcji tego typu pojazdów nastąpił na początku XXI wieku. Wtedy właśnie armia amerykańska zleciła tamtejszej zbrojeniówce w ramach programu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) opracowanie na potrzeby misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie wozów do zadań patrolowo-policyjnych, zapewniających wysoki stopień ochrony balistycznej oraz cechujących się wysoką dzielnością terenową. Podobne pojazdy wkrótce zaczęto produkować na całym świecie. Po wygaszeniu misji produkcja tej klasy konstrukcji zmalała, a firmy zbrojeniowe skoncentrowały się na projektowaniu bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Jednak wojna w Ukrainie sprawiła, że minoodporne pojazdy znów stały się potrzebne, tyle tylko że w znacznie dozbrojonych wersjach.

Jedną z tego typu propozycji można było zobaczyć na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ukraińska spółka Ukrainian Armor, która początkowo specjalizowała się w moździerzach, a od kilku lat produkuje dla tamtejszej armii pojazdy opancerzone, zaprezentowała na MSPO najnowszą odsłonę swojego MRAP-a o nazwie Varta.

Ważący około 14 t pojazd Varta 2 powstał na bazie podwozia tureckiego wozu BASE 4 × 4 oraz został wyposażony w silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 l, który umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 110 km/h. Opancerzony kadłub zapewnia poziom ochrony zgodny z normą STANAG 3a/3b, a wewnątrz zmieści się dziesięcioosobowa załoga.

Tym, co wyróżnia Vartę 2 na tle konkurencji, jest bardzo silne uzbrojenie. Jej konstruktorzy zdecydowali się bowiem zainstalować na wozie 4 × 4 wieżę bezzałogową ZTM-1, która poza 30-milimetrową armatą i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm może być wyposażona w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Częścią wyposażenia MRAP-a jest również dron, który krążąc w promieniu 30 km od pojazdu, dostarcza załodze niezbędne dane rozpoznawcze. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Okręt skrojony na Bałtyk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niebo pod osłoną
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojsko na Horyzoncie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
„Horyzont” przeciw dywersji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Komplet medali wojskowych na ringu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pilica w linii
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
W krainie Świętego Mikołaja
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Warto być wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowy bus do szczęścia
Początek „Ratownika”
The Darker, the Better
Udany start Peruna
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Obywatele chcą być #wGotowości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nowe Kraby w Sulechowie
Krajowa produkcja amunicji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Bezzałogowy nurek
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Marynarze podjęli wyzwanie
AW149 made in Poland
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pancerniacy jadą na misję
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Orka po szwedzku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO