moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraińska wizja MRAP-a

Powstały na bazie doświadczeń z trwającej od prawie trzech lat wojny z rosyjskim agresorem ukraiński pojazd minoodporny 4 × 4 Varta 2 zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej oraz jest potężnie uzbrojony. Zainstalowana na nim wieża ZTM-1 została wyposażona nie tylko w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

 

Choć kołowe pojazdy minoodporne to konstrukcje znane od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w Republice Południowej Afryki na zlecenie reżimowych władz opracowano wozy chroniące żołnierzy przed podkładanymi przez rebeliantów improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i minami, to dynamiczny rozwój produkcji tego typu pojazdów nastąpił na początku XXI wieku. Wtedy właśnie armia amerykańska zleciła tamtejszej zbrojeniówce w ramach programu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) opracowanie na potrzeby misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie wozów do zadań patrolowo-policyjnych, zapewniających wysoki stopień ochrony balistycznej oraz cechujących się wysoką dzielnością terenową. Podobne pojazdy wkrótce zaczęto produkować na całym świecie. Po wygaszeniu misji produkcja tej klasy konstrukcji zmalała, a firmy zbrojeniowe skoncentrowały się na projektowaniu bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Jednak wojna w Ukrainie sprawiła, że minoodporne pojazdy znów stały się potrzebne, tyle tylko że w znacznie dozbrojonych wersjach.

Jedną z tego typu propozycji można było zobaczyć na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ukraińska spółka Ukrainian Armor, która początkowo specjalizowała się w moździerzach, a od kilku lat produkuje dla tamtejszej armii pojazdy opancerzone, zaprezentowała na MSPO najnowszą odsłonę swojego MRAP-a o nazwie Varta.

Ważący około 14 t pojazd Varta 2 powstał na bazie podwozia tureckiego wozu BASE 4 × 4 oraz został wyposażony w silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 l, który umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 110 km/h. Opancerzony kadłub zapewnia poziom ochrony zgodny z normą STANAG 3a/3b, a wewnątrz zmieści się dziesięcioosobowa załoga.

Tym, co wyróżnia Vartę 2 na tle konkurencji, jest bardzo silne uzbrojenie. Jej konstruktorzy zdecydowali się bowiem zainstalować na wozie 4 × 4 wieżę bezzałogową ZTM-1, która poza 30-milimetrową armatą i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm może być wyposażona w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Częścią wyposażenia MRAP-a jest również dron, który krążąc w promieniu 30 km od pojazdu, dostarcza załodze niezbędne dane rozpoznawcze. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Święto ludzi z pasją
 
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Double Eagle – podwodny tropiciel
W Ełku wykuwają charaktery
Polskie F-16 w służbie NATO
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
„Pułaski” na Atlantyku
Podniebny Pegaz
Wyrok za tragiczny wypadek
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Pracowity dyżur Typhoonów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Poznać rakietowego Homara
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej amunicji do Rosomaków
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Kolejowy sabotaż udaremniony
Medycyna na morzu
Szabla hubalczyków
Debiut polskiego AW149
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Sport kształtuje mentalność
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Rex Bolizlavus
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zwycięstwo mordercy
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Trzy dekady DGW
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Strażnik nieba
Wyścig zbrojeń wystartował
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Rodzina na wagę złota
Baltic Sea Under Control
Podniebne wsparcie sojuszników
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zatopiony problem
Viva Polaki! Viva liberatori!
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Składy wysokiego ryzyka
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pierwsza misja Gripenów
Powstaje armia dronów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO