moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny trałowiec zyska nowe silniki

Stare radzieckie silniki zostaną wymienione na nowe produkcji niemieckiej. Okręt zyska też nowoczesne agregaty prądotwórcze i tablice rozdzielcze. Już wkrótce trałowiec ORP „Wigry” trafi do PGZ Stoczni Wojennej, gdzie czeka go gruntowna modernizacja. To już piąta jednostka projektu 207, który przejdzie podobną metamorfozę.

Umowa na modernizację okrętów OORP „Wigry” i „Drużno” została zawarta kilka dni temu. Podpisali ją przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Obejmuje ona remont jednostek projektu 207, które na co dzień służą w 12 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Dla nas to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes gdyńskiego przedsiębiorstwa. – Cieszymy się, że po raz kolejny możemy realizować projekt zapewniający utrzymanie wysokiej sprawności polskich sił morskich, a tym samym przyczynić się do wzmocnienia potencjału obronnego naszego kraju.

Do stoczni trafi między innymi ORP „Wigry”. Fachowcy zdemontują stare silniki (jeszcze radzieckiej konstrukcji). W ich miejsce zostaną zainstalowane wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU. Okręt zyska też nową elektrownię wraz z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową.

Modernizacja drugiej z jednostek nie będzie aż tak głęboka. ORP „Drużno” dostanie nowe sprężarki, zostanie też ulepszony system chłodzenia wodą morską. Pamiętać jednak trzeba, że metamorfozę podobną do tej, która niebawem stanie się udziałem ORP „Wigry”, przeszedł już pięć lat temu. – ORP „Drużno” był pierwszym trałowcem, który wyposażono w nowe silniki. Po pięciu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę średnią. To zwyczajna procedura wynikająca z dokumentów eksploatacyjnych – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. Wszelkie modyfikacje są pochodną wniosków, które wypłynęły w czasie pięcioletniego użytkowania.

Przeprowadzona w 2019 roku modernizacja ORP „Drużno” stanowiła początek większego przedsięwzięcia. Od tamtego czasu do stoczni po nowe silniki i agregaty prądotwórcze trafiły jeszcze trzy inne trałowce projektu 207: ORP „Nakło” i „Necko” z 12 Dywizjonu, a także ORP „Mamry” z 13 Dywizjonu Trałowców. Kmdr por. Góra przyznaje, że dzięki tym pracom okręty zyskują nowe życie. – Nowe silniki sprawiły, że okręty są ekonomiczniejsze i mniej awaryjne, a przez to tańsze w eksploatacji. W razie potrzeby łatwiej też o części zamienne – wylicza. Jednostki rozwijają prędkość sięgającą 15 w., a to oznacza, że są mniej więcej o dwa węzły szybsze niż wcześniej. Do tego silniki pracują ciszej, co zapewnia załodze większy komfort służby. Przede wszystkim jednak modernizacja pozwoliła znacząco wydłużyć docelowe normy eksploatacji. W przypadku rosyjskich mechanizmów wynosiła ona 9 tys. mtg. Po takim właśnie czasie silniki należało wymienić. Silniki MTU mogą pracować przez 36 tys. mtg.

O znaczeniu nowych rozwiązań najlepiej przekonali się marynarze z ORP „Drużno”. Latem ubiegłego roku okręt na pół roku dołączył do SNMCMG1, czyli pierwszego ze stałych zespołów sił obrony przeciwminowej NATO. Brał udział w patrolowaniu kluczowych szlaków żeglugowych na Bałtyku i w kilku międzynarodowych ćwiczeniach. Jednocześnie stanowił element Sił Odpowiedzi NATO. W misji uczestniczył też inny trałowiec – ORP „Hańcza”. – Nie ma on co prawda silników MTU, lecz wcześniej, podobnie zresztą jak ORP „Drużno”, został doposażony w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak – zaznacza kmdr por. Góra. Jednostki tej klasy nigdy wcześniej nie służyły w SNMCMG1. Jak jednak zgodnie podkreślają marynarze, potwierdziły w nim swoją przydatność.

Polska to jedno z nielicznych państw NATO, które dysponuje trałowcami. Marynarka posiada aż 17 jednostek projektu 207. Stara się sukcesywnie zwiększać ich zdolności. Trałowce mają stanowić uzupełnienie nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II. W siłach morskich służą już trzy takie jednostki. Wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców. Kolejne trzy są w budowie. W najbliższych latach zasilą one 12 Dywizjon.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 dTR

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1724852280
Bałtyk to nie sadzawka.
F8-C9-28-04
~ja
1724794440
Prawdziwa rewolucja w tych okrętach będzie gdy zostanie zmienione u nich uzbrojenie na działka z pociskami programowalnymi, rakiety PIORUN.... W przeciwnym wypadku nie mają możliwości skutecznej samoobrony.
90-F5-79-5F

Pegaz nad Europą
 
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ustawa bliżej żołnierzy
Nowa siła uderzeniowa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Walka pod napięciem
Czołgi końca wojny
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Historyczna umowa z Francją
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Więcej polskiego trotylu dla USA
Szabla hubalczyków
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Rodzina na wagę złota
Więcej na mieszkanie za granicą
Misja PKW „Olimp” doceniona
Mamy pierwszych pilotów F-35
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gdy sekundy decydują o życiu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Nowy prezes PGZ-etu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Na pomoc po katastrofie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wiedza na trudne czasy
Podniebne wsparcie sojuszników
Początek „Burzy”
Obierki z błotem
Wspólna wola obrony
Składy wysokiego ryzyka
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Więcej amunicji do Rosomaków
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Sport kształtuje mentalność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Pracowity dyżur Typhoonów
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Nasi czołgiści najlepsi
Koniec wojny, którego nie znamy
Gra o kapitulację
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
DriX – towarzysz okrętu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Ogień z nabrzeża
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Apache’e na horyzoncie
Pierwsza misja Gripenów
Ukwiał z Gdańska
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebny Pegaz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO