moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny trałowiec zyska nowe silniki

Stare radzieckie silniki zostaną wymienione na nowe produkcji niemieckiej. Okręt zyska też nowoczesne agregaty prądotwórcze i tablice rozdzielcze. Już wkrótce trałowiec ORP „Wigry” trafi do PGZ Stoczni Wojennej, gdzie czeka go gruntowna modernizacja. To już piąta jednostka projektu 207, który przejdzie podobną metamorfozę.

Umowa na modernizację okrętów OORP „Wigry” i „Drużno” została zawarta kilka dni temu. Podpisali ją przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Obejmuje ona remont jednostek projektu 207, które na co dzień służą w 12 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Dla nas to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes gdyńskiego przedsiębiorstwa. – Cieszymy się, że po raz kolejny możemy realizować projekt zapewniający utrzymanie wysokiej sprawności polskich sił morskich, a tym samym przyczynić się do wzmocnienia potencjału obronnego naszego kraju.

Do stoczni trafi między innymi ORP „Wigry”. Fachowcy zdemontują stare silniki (jeszcze radzieckiej konstrukcji). W ich miejsce zostaną zainstalowane wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU. Okręt zyska też nową elektrownię wraz z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową.

Modernizacja drugiej z jednostek nie będzie aż tak głęboka. ORP „Drużno” dostanie nowe sprężarki, zostanie też ulepszony system chłodzenia wodą morską. Pamiętać jednak trzeba, że metamorfozę podobną do tej, która niebawem stanie się udziałem ORP „Wigry”, przeszedł już pięć lat temu. – ORP „Drużno” był pierwszym trałowcem, który wyposażono w nowe silniki. Po pięciu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę średnią. To zwyczajna procedura wynikająca z dokumentów eksploatacyjnych – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. Wszelkie modyfikacje są pochodną wniosków, które wypłynęły w czasie pięcioletniego użytkowania.

Przeprowadzona w 2019 roku modernizacja ORP „Drużno” stanowiła początek większego przedsięwzięcia. Od tamtego czasu do stoczni po nowe silniki i agregaty prądotwórcze trafiły jeszcze trzy inne trałowce projektu 207: ORP „Nakło” i „Necko” z 12 Dywizjonu, a także ORP „Mamry” z 13 Dywizjonu Trałowców. Kmdr por. Góra przyznaje, że dzięki tym pracom okręty zyskują nowe życie. – Nowe silniki sprawiły, że okręty są ekonomiczniejsze i mniej awaryjne, a przez to tańsze w eksploatacji. W razie potrzeby łatwiej też o części zamienne – wylicza. Jednostki rozwijają prędkość sięgającą 15 w., a to oznacza, że są mniej więcej o dwa węzły szybsze niż wcześniej. Do tego silniki pracują ciszej, co zapewnia załodze większy komfort służby. Przede wszystkim jednak modernizacja pozwoliła znacząco wydłużyć docelowe normy eksploatacji. W przypadku rosyjskich mechanizmów wynosiła ona 9 tys. mtg. Po takim właśnie czasie silniki należało wymienić. Silniki MTU mogą pracować przez 36 tys. mtg.

O znaczeniu nowych rozwiązań najlepiej przekonali się marynarze z ORP „Drużno”. Latem ubiegłego roku okręt na pół roku dołączył do SNMCMG1, czyli pierwszego ze stałych zespołów sił obrony przeciwminowej NATO. Brał udział w patrolowaniu kluczowych szlaków żeglugowych na Bałtyku i w kilku międzynarodowych ćwiczeniach. Jednocześnie stanowił element Sił Odpowiedzi NATO. W misji uczestniczył też inny trałowiec – ORP „Hańcza”. – Nie ma on co prawda silników MTU, lecz wcześniej, podobnie zresztą jak ORP „Drużno”, został doposażony w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak – zaznacza kmdr por. Góra. Jednostki tej klasy nigdy wcześniej nie służyły w SNMCMG1. Jak jednak zgodnie podkreślają marynarze, potwierdziły w nim swoją przydatność.

Polska to jedno z nielicznych państw NATO, które dysponuje trałowcami. Marynarka posiada aż 17 jednostek projektu 207. Stara się sukcesywnie zwiększać ich zdolności. Trałowce mają stanowić uzupełnienie nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II. W siłach morskich służą już trzy takie jednostki. Wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców. Kolejne trzy są w budowie. W najbliższych latach zasilą one 12 Dywizjon.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 dTR

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1724852280
Bałtyk to nie sadzawka.
F8-C9-28-04
~ja
1724794440
Prawdziwa rewolucja w tych okrętach będzie gdy zostanie zmienione u nich uzbrojenie na działka z pociskami programowalnymi, rakiety PIORUN.... W przeciwnym wypadku nie mają możliwości skutecznej samoobrony.
90-F5-79-5F

Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Kto zostanie Asem Sportu?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Panczeniści na podium w Hamar
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wisła dopłynęła
Seryjny Heron coraz bliżej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
„Burza” nabiera kształtów
Aby granica była bezpieczna
Święto sportowców w mundurach
Astronauta w Szkole Orląt
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Niemieckie wsparcie z powietrza
Kolejne AW149 nadlatują
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niebo pod osłoną
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Odpalili K9 Thunder
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
The Taste of Military Service
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Snowboardzistka i pływacy na medal
Paczka dla bohatera już w drodze!
Dzień wart stu lat
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Wojsko ma swojego satelitę!
Combat 56 u terytorialsów
Plan na WAM
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Służba w kadrze
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gala Boksu na Bemowie
Nowe K9 w Węgorzewie
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Najdłuższa noc
Polski Rosomak dalej w produkcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO