moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze dla wojska

Wojna w Ukrainie potwierdziła jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości podpisania umowy ramowej na dostawę dla wojska prawie 300 transporterów rozpoznawczych LOTR Kleszcz.

Konsorcjum, które opracowało nowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy – LOTR Kleszcz dostarczy wojsku 280 pojazdów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2025-2035. Tak przewiduje umowa ramowa podpisana 28 lutego pomiędzy AMZ Kutno oraz Agencją Uzbrojenia. To ile dokładnie zapłaci armia za pojazdy i jak będzie rozpisany szczegółowy harmonogram ich dostaw zostanie ustalone podczas negocjacji umowy wykonawczej.

Obecny na uroczystości parafowania umowy ramowej wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że rząd traktuje modernizację techniczną armii jako priorytet. – Ten kontrakt jest potwierdzeniem, iż będziemy wzmacniali naszą obronność, że przeprowadzimy transformację Sił Zbrojnych RP. Nie ma ważniejszej sprawy niż nasze bezpieczeństwo. To kwestia naszej racji stanu – mówił wicepremier. Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że nowe pojazdy dla wojska będą nie tylko produkowane w krajowych zakładach obronnych, ale są również efektem polskiej myśli technicznej.

– Wojna w Ukrainie potwierdziła z całą mocą jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – powiedział wicepremier.


Film: Magdalena Kowalska-Sendek, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Wiceminister obrony Paweł Bejda przypomniał, że opracowanie LOTR Kleszcz zajęło ponad dekadę, a program był kontynuowany przez cztery kolejne rządy. – Przykład programu Kleszcz pokazuje, że na rzecz bezpieczeństwa można działać ponadpartyjne – przekonywał Paweł Bejda. Natomiast szef resortu obrony zauważył, że nie wszystkie programy modernizacyjne miały równie szczęśliwe zakończenie. – Nasi poprzednicy zerwali kontrakt na śmigłowce Caracal. Siły zbrojne straciły możliwość do modernizacji floty śmigłowcowej. Gdyby doszło do jej podpisania, dziś mielibyśmy te śmigłowce. My się nie obrażamy na rzeczywistość, tylko kontynuujmy umowy w ulepszonym zakresie – wskazywał wicepremier.

Wiceminister Bejda zapewnił, że „jeśli wszystko dobrze pójdzie, jest szansa na kolejne zamówienia w AMZ Kutno”. ¬– Potrzeby Wojska Polskiego są duże w tym zakresie – ocenił wiceminister.

Następca BRDM-2

LOTR Kleszcz waży od 12 do 14 ton (w zależności od specjalistycznego wyposażenia oraz liczby żołnierzy desantu), ma prawie 7 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 2,4 metra wysokości.

Pojazd który może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne – ma zdolności amfibijne – wyposażony jest w wysokoprężny turbodoładowany silnik o pojemności 7,2 litra, o mocy 326 KM, który umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości 100 km/h (na drogach utwardzonych).
Wojsko zleciło opracowanie pojazdu, który w linii zastąpi przestarzałe transportery BRDM-2 pod koniec grudnia 2013 roku. Miało się tym zająć konsorcjum, na którego czele stanęła firma AMZ Kutno S.A., a do którego weszły również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia.

Zgodnie z pierwotnym kontraktem prototypowy LOTR miał trafić do wojskowych badań i testów do końca 2016 roku. Z przyczyn formalnych, m.in. zmiany przez wojskowych wymagań taktyczno-technicznych, ostatecznie nastąpiło to w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1709151180
Kto wymyslił ten wzór maskowania na pojeździe? Żenada. Pojazd widoczny jest z daleka.
B7-DF-94-29

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nocne ataki na Ukrainę
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Wyczekiwane przyspieszenie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Łódź na granicy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Startuje „Żelazny obrońca”
Czas nowych inwestycji
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
Piorun 2 coraz bliżej
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Zwycięska batalia o stolicę
Hekatomba na Woli
StormRider na fali
Laury MSPO przyznane
Beret „na rekinka” lub koguta
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Lepsza efektywność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świetne występy polskich żołnierzy
Kikimora o wielu twarzach
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Z najlepszymi na planszy
Nasz Hercules
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Trenują przed „Zapadem ‘25”
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Statuetki dla tuzów biznesu
Finisz programu „Orlik”?
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
„Był twarzą sił powietrznych”
Towarzysze czołgów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Detect & Classify: satelity z AI
Salwa z wysokości
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Grot A3 w drodze do linii
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO