moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abramsy pod dobrą opieką

Obsługa i naprawa czołgów Abrams to główne zadanie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego, które dzisiaj zostało uroczyście uruchomione w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Tamtejsi specjaliści zajmą się nie tylko pojazdami polskiej armii, lecz także czołgami rozlokowanych w Europie wojsk amerykańskich.

– Obsługę czołgów Abrams wpisaliśmy do naszej strategii już 12 lat temu – przyznaje Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. Założony wówczas cel właśnie się ziszcza. Dziś w stolicy Wielkopolski uroczyście otwarte zostało Regionalne Centrum Kompetencyjne, które zajmie się utrzymaniem i remontami pojazdów mających stanowić o sile polskiej armii. W 2022 i 2023 roku resort obrony zawarł dwie umowy na zakup Abramsów w wersji M1A2 SEPv3 oraz M1A1. W myśl uzgodnień w najbliższych latach Polska pozyska łącznie ponad 360 czołgów, które uchodzą za najlepsze tego typu konstrukcje na świecie. Pierwsze zdążyły już dotrzeć nad Wisłę. Zanim jednak zostały przekazane Wojsku Polskiemu, trafiły właśnie do Poznania, gdzie przeszły tzw. deprocessing. Specjaliści z Polski, przy współpracy Amerykanów, przeprowadzili szczegółową kontrolę techniczną pojazdów. – Do tej pory po kompleksowej obsłudze zakład opuściło już 31 Abramsów – informuje prezes Wawrzynkiewicz. Podobną drogę przeszły wozy zabezpieczenia technicznego Hercules. Deprocessing to jednak zaledwie początek. Kompetencje uruchomionego dziś Centrum będą znacznie szersze. Mało tego, specjaliści z Poznania zajmą się nie tylko pojazdami zakupionymi przez polską armię. W niedalekiej przyszłości mają też obsługiwać Abramsy stacjonujących w Europie wojsk USA. Z pomocy Centrum będą mogli skorzystać również wszyscy europejscy członkowie NATO, którzy zdecydują się na zakup tego typu czołgów. Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, infrastruktura centrum jest praktycznie gotowa do kompleksowej obsługi pierwszych pojazdów. – Za nami wiele godzin ciężkiej pracy, ale też wiele jeszcze przed nami – zastrzega jednak prezes. Placówka czeka, aż resort obrony przekaże jej całość związanej z Abramsami dokumentacji technicznej, musi też zawrzeć umowy, które umożliwią jej m.in. produkcję wybranych komponentów. Do tego dochodzą jeszcze szkolenia pracowników. Niemniej pierwszy, niezwykle ważny krok został zrobiony.

 

– Powołanie Centrum to fantastyczny przykład bliskiej współpracy pomiędzy Polską a USA – uważa Marcin Kulasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. – Jestem przekonany, że placówka będzie stanowić wymierny wkład w zdolności związane z naszym przemysłem zbrojeniowym, ale też wzmocni bezpieczeństwo Sojuszu Północnoatlantyckiego w naszym regionie – podkreślał dziś podczas okolicznościowego wystąpienia. Wtórował mu Andrzej Grzyb, szef sejmowej komisji obrony narodowej. – Otwieramy nowy rozdział, jeśli chodzi o rozwój polskiego przemysłu – przekonywał. A jednocześnie przypomniał, że inwestycje takie jak ta poznańska to zaledwie drobny wycinek ogromnego wysiłku, jaki Polska podejmuje na rzecz własnego bezpieczeństwa. – W tym roku na rozwój sił zbrojnych przeznaczymy ponad 4% produktu krajowego brutto – zaznaczył.


– Obecność czołgów Abrams na polskiej ziemi ma dla mnie głęboko symboliczny wymiar – mówił z kolei Mark Brzezinski, ambasador USA. – Po raz pierwszy byłem w Polsce przeszło 30 lat temu. Odwiedziłem wówczas Kraków. Pamiętam, że widziałem tam sowieckich żołnierzy śpiewających swoje piosenki. Armia sowiecka jeszcze wówczas stacjonowała w Polsce. A dziś czołgi z USA, stanowiące własność polskiej armii, strzegą polskiego społeczeństwa… To znaczy wiele zarówno dla mnie, jak i prezydenta Joe Bidena – dodał. Brzezinski po raz kolejny zapewnił, że Polska jest bezpieczna, bo dla amerykańskiej administracji artykuł 5 Traktatu Północnoatlantyckiego to świętość. – Ostatnie dwa lata pokazały, że członkowie NATO pamiętają o wspólnych wartościach. Strategia odstraszania i kolektywna obrona działają – podkreślił ambasador.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne to spółka należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Historia przedsiębiorstwa sięga 1945 roku. Zajmuje się ono m.in. remontami i naprawami czołgów na potrzeby polskiej armii. Od pięciu lat w WZM działa Centrum Serwisowo-Logistyczne czołgów Leopard.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Łukasz Zalesiński, st. szer. spec. Damian Łubkowski

dodaj komentarz

komentarze


W poszukiwaniu majora Serafina
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie Bayraktary nad Turcją
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Jelcz się wzmacnia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kosmiczny Perun
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Speczespół wybierze „Orkę”
Priorytetowe zaangażowanie
Mity i manipulacje
WOT na Szlaku Ratunkowym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zawiszacy na Litwie
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Transbałtycka współpraca
Abolicja dla ochotników
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejne „Husarze” w powietrzu
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
W wojsku orientują się najlepiej
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kircholm 1605
Koniec dzieciństwa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niezłomni w obronie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
DragonFly czeka na wojsko
Szli po odznakę norweskiej armii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Droga do GROM-u”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO