moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą kolejne „Daglezje-P”

Agencja Uzbrojenia podpisała następną umowę wykonawczą z francuskim koncernem CNIM Systèmes Industriels w sprawie dostawy parków pontonowych PFM, z których można budować przeprawy mostowe o długość 100 m i nośności do prawie 90 t. W 2022 roku wojsko zakontraktowało dwa komplety parków pontonowych, tym razem zamówienie dotyczy aż siedmiu. Wartość umowy to 1,2 mld zł.

O podpisaniu umowy wykonawczej poinformował 2 lutego na platformie X wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda. – Wzmacniamy wojska inżynieryjne. Dziś Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę za blisko 1,2 mld zł brutto kolejnych siedmiu parków pontonowych, które umożliwią szybką i sprawną budowę przepraw dla pojazdów samochodowych i czołgów będących na uzbrojeniu polskiej armii – napisał wiceminister.

To drugi kontrakt realizacyjny zawarty na mocy umowy ramowej podpisanej w czerwcu 2022 roku z francuskim koncernem CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Dokument ten zakładał, że Polska może do końca 2026 roku zamówić parki pontonowe PFM (Pont Flottant Motorisé) za łączną kwotę 1,5 mld zł. W ramach pierwszej umowy wykonawczej wojsko zakontraktowało w 2022 roku dwa komplety parków pontonowych PFM za około 300 mln zł. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych do końca przyszłego roku.

Pod koniec ubiegłego roku armia zdecydowała się dokupić jeszcze siedem kompletów parków pontonowych PFM, za które zapłaci około 1,2 mld zł. Teraz podpisano umowy wykonawcze w tej sprawie.
Jeden park pontonowy PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą Jelcze C662D.43), ośmiu bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz czterech ramp najazdowych. Pojedynczy park pontonowy PFM umożliwia zbudowanie mostu o długości 100 m i nośności co najmniej MLC 70 (64 t) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 t) dla pojazdów kołowych.

Mosty po wejściu do służby w WP będą nosiły kryptonim „Daglezja-P”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: CNIM

dodaj komentarz

komentarze


Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Orlik na Alfę
„Road Runner” w Libanie
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Black Hawki nad Warszawą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Czołgiści w ogniu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Defendery skompletowane
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Z najlepszymi na planszy
Debiut polskich Patriotów
Krok ku niezależności
Cios w plecy
Największy transport Abramsów w tym roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Święto Wojsk Lądowych
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Dwie agresje, dwie okupacje
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO