moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Raport Millera dostępny na stronie MON

To bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i profilaktyki lotniczej – mówił w Sejmie wiceminister Cezary Tomczyk, przypominając, że raport komisji z 2011 roku to jedyny obowiązujący dokument w sprawie przyczyn katastrofy pod Smoleńskiem. Raport komisji, na której czele stał Jerzy Miller, został dziś udostępniony na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.

„MON przypomina, że zgodnie z obecnym stanem prawnym jedynym wiążącym dokumentem określającym przebieg oraz faktyczne przyczyny katastrofy jest pochodzący z lipca 2011 r. raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego nr 192/20210/2011 samolotu Tu-154M nr 101 zaistniałego 10 kwietnia 2010 r. w rejonie lotniska Smoleńsk Północny sporządzony przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego”, czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej. Kierownictwo resortu obrony opublikowało w piątek rano dokument przygotowany przez zespół, na czele którego w 2011 roku stał Jerzy Miller, ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji.

– Zdecydowaliśmy, że raport Jerzego Millera wraca na stronę ministerstwa. To wydarzyło się właśnie teraz. W imieniu władz państwowych chciałbym poinformować, że raport Jerzego Millera jest jedynym obowiązującym raportem dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem. To bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i profilaktyki lotniczej – ogłosił wiceminister obrony Cezary Tomczyk podczas obrad Sejmu. Jednocześnie podziękował za pracę Jerzemu Millerowi, Maciejowi Laskowi oraz płk. Mirosławowi Grochowskiemu i pozostałym członkom zespołu, który badał przyczyny katastrofy. – Państwo musi opierać się na prawdzie. A komisja Antoniego Macierewicza nie powstała po to, by pokazać prawdę, jak chciał kiedyś Jarosław Kaczyński. Było dokładnie odwrotnie. Komisja Antoniego Macierewicza powstała po to, żeby udowodnić kłamstwo – mówił wiceminister Tomczyk.

MON informuje, że w udostępnionym dziś raporcie z 2011 roku wskazano ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku samolotu Tu-154M oraz wydano stosowne zalecenia, które mają zapobiec podobnym wypadkom. Resort podkreśla, że raport komisji jest dokumentem kompletnym, opracowanym w Polsce przez ekspertów z zakresu prawa lotniczego, bezpieczeństwa lotów, konstruktorów, inżynierów oraz aktywnych pilotów i stanowi podstawę do oceny przebiegu i okoliczności katastrofy z 10 kwietnia 2010 roku.

Wśród opublikowanych na stronie MON-u dokumentów nie ma załącznika nr 7, który zawiera informacje o obrażeniach, jakie odniosły ofiary katastrofy.

W grudniu 2023 roku wicepremier i minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz zlikwidował podkomisję powołaną przez Antoniego Macierewicza do ponownego zbadania przyczyn tragedii. Podkomisja ta rozpoczęła pracę w 2016 roku, kiedy resortem obrony zarządzał Macierewicz. Polityk dwa lata później stanął na jej czele.

Kilka dni temu w MON-ie rozpoczął pracę nowy zespół, który ma przeprowadzić audyt, ocenić zasadność powołania oraz działania podkomisji Antoniego Macierewicza. W jego skład wchodzą eksperci do spraw lotnictwa, prawnicy oraz osoby zajmujące się audytami. Przewodniczącym jest płk pil. Leszek Błach, szef Zespołu Zapewnienia Jakości w Lotnictwie Władzy Lotnictwa Wojskowego, a jego zastępcą ppłk pil. Adam Kalinowski, szef Pionu Bezpieczeństwa Lotów, instruktor Władzy Lotnictwa Wojskowego. Komisja będzie pracować do czerwca 2024 roku.

MKS

autor zdjęć: Serge Serebro, Vitebsk Popular News/ commons.wikimedia.org

dodaj komentarz

komentarze


Wellington „Zosia” znad Bremy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Arteterapia dla weteranów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Starcie pancerniaków
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Awanse w dniu narodowego święta
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sportowcy na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nie daj się zhakować
OPW budują świadomość obronną
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Koniec dzieciństwa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zasiać strach w szeregach wroga
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Abolicja dla ochotników
Czy to już wojna?
Marynarze mają nowe motorówki
Mundurowi z benefitami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Kircholm 1605
Męska sprawa: profilaktyka
Standardy NATO w Siedlcach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Jesteśmy dziećmi wolności
Gdy ucichnie artyleria
„Road Runner” w Libanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Polski „Wiking” dla Danii
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Dzień wart stu lat
Odznaczenia za wzorową służbę
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Rusza program „wGotowości”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kaman – domknięcie historii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO