moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Rybitwa” na start

Budowa piątego niszczyciela min typu Kormoran II rozpoczęła się dziś w gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding. Okręt będzie nosił nazwę ORP „Rybitwa”, a marynarce wojennej zostanie przekazany w 2027 roku. Jednostka dołączy do 12 Dywizjonu Trałowców, który już od pewnego czasu przygotowuje się do jej przyjęcia.

Maszyna tnąca została uruchomiona kilka minut po 12.00. Chwilę później podzieliła na kawałki pierwszy arkusz blachy, która posłuży do budowy niszczyciela min ORP „Rybitwa”. Był to symboliczny początek prac nad piątym już okrętem typu Kormoran II (projekt 258).

Jednostka powstanie w oparciu o sprawdzony projekt. Tak jak poprzednie okręty serii, będzie miała 58,5 m długości i 10,3 m szerokości, zaś jej wyporność sięgnie 850 t. Kadłub z amagnetycznej stali i cichy napęd pozwolą chronić załogę przed minami, z kolei pędniki cykloidalne zapewnią „Rybitwie” doskonałą zwrotność. Okręt zostanie wyposażony w całą paletę bezzałogowych pojazdów podwodnych, służących do poszukiwania i niszczenia min oraz niewybuchów. Dostanie też nowoczesną 35-milimetrową armatę OSU-35K. Wszystko to zostanie wpięte w system zarządzania walką SCOT-M, który gromadzi i analizuje dane spływające z pokładowych urządzeń, a jednocześnie pomaga nimi sterować, podpowiadając rozwiązania optymalne w danej sytuacji. „Rybitwę” tradycyjnie już zbuduje konsorcjum złożone z gdyńskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, PGZ Stoczni Wojennej i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Plan zakłada, że jednostka trafi do marynarki wojennej w 2027 roku.

– W tej chwili nasza flotylla dysponuje trzema niszczycielami min typu Kormoran II. Wszystkie wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który na co dzień stacjonuje w Gdyni – przypomina kpt. mar. Łukasz Koziarski z biura prasowego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Prototypowy okręt projektu 258 – ORP „Kormoran” rozpoczął służbę w listopadzie 2017 roku. Okręty seryjne – ORP „Albatros” i ORP „Mewa” dołączyły do niego odpowiednio w 2022 i 2023 roku. Zanim to jednak nastąpiło, resort obrony zamówił trzy kolejne Kormorany. Budowa „Jaskółki” rozpoczęła się w ubiegłym roku. Okręt powinien być gotowy za dwa lata. Z kolei „Rybitwę” i „Czajkę” marynarka ma odebrać w 2027 roku. – Kormorany numer cztery, pięć i sześć będą służyć w 12 Dywizjonie Trałowców ze Świnoujścia – informuje kpt. mar. Koziarski. Jednostka rozpoczęła już przygotowania do ich przyjęcia.

Marynarze, którzy zostali wyznaczeni do załóg od ubiegłego roku, są wysyłani na praktyki do 13 dTr. – Szkolą się na Kormoranach, które zdążyły już wejść do linii i zdobywają uprawnienia do obsadzenia określonych stanowisk – wyjaśnia kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 dTr. W lutym do Gdyni pojedzie kolejna grupa licząca około dziesięciu mundurowych. Na tym jednak nie koniec. – Przyszli członkowie załóg naszych Kormoranów doświadczenie zdobywali też podczas misji PKW „Czernicki” – dodaje kmdr por. Góra. Oficerowie i podoficerowie z 12 dTr pełnili służbę w międzynarodowym sztabie, który z pokładu okrętu dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”, kierował zespołem jednostek przeciwminowych SNMCMG1. Do zespołu dołączyły też dwa trałowce ze Świnoujścia – ORP „Hańcza” i ORP „Drużno”. – Jednocześnie już podczas trwania misji, kierowaliśmy do sztabu kolejnych oficerów na praktyki – zaznacza kmdr por. Góra. – Wcielenie do służby Kormoranów oznacza dla nas wielki technologicznych skok. Mówimy przecież o okrętach, które w swojej klasie zaliczane są do najnowocześniejszych w Europie. Poza tym w naszym dywizjonie nie mamy obecnie niszczycieli min. Nasze siły opierają się na trałowcach, a to przecież jednostki o zupełnie innej specyfice – wyjaśnia oficer.

Budowa Kormoranów II to jeden z elementów planu modernizacji polskiej marynarki. Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding powstają również dwa nowoczesne okręty rozpoznania radioelektronicznego pod kryptonimem Delfin – ORP „Jerzy Różycki” i ORP „Henryk Zygalski”. Z kolei PGZ Stocznia Wojenna zaangażowana jest w budowę trzech fregat rakietowych Miecznik. Uroczyste cięcie blach pod pierwszą z nich odbyło się latem. Za kilkanaście dni dojdzie do położenia stępki i prace wkroczą w kolejny etap. Okręt będzie nosił nazwę ORP „Wicher”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna RP

dodaj komentarz

komentarze


Nasi czołgiści najlepsi
 
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Trzy okręty, jeden zespół
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Od chaosu do wiktorii
W wakacje wstąp do WOT-u!
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Kierunek Karkonosze
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Letni wypoczynek z MON-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Walczmy mądrze
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wyzwanie, które integruje
DNA GROM-u
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Film o Feniksie i terytorialsach
Badania z WAT-u na misji AX-4
Tak uczyły się latać orlęta
Podróż w ciemność
W Dęblinie tylko do przodu
Odbudowa obrony cywilnej kraju
PGZ na nowo
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Robotyka to przyszłość medycyny
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Piloci na straży bezpieczeństwa
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ogniem i tarczą
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Zmagania sześcioosobowych armii
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
ASzWoj na warcie od pokoleń
Droga do zespołu bojowego GROM
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Misja PKW „Olimp” doceniona
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dezamet rośnie w siłę
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Żołnierz influencer?
Nowe cele obronne NATO
Lekcje na poligonie
Uczelnia wysokich lotów
ZMU dla marynarzy
100 lat historii Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Czterej pancerni przeciw wyklętym
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowy rozdział w historii Mesko
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO