moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sojusz z branżowym liderem

Huta Stalowa Wola, która produkuje m.in. moździerze Rak, armatohaubice Krab oraz BWP-y Borsuk, chce samodzielnie wytwarzać do swoich pojazdów zawieszenia oraz skrzynie biegów na licencji niemieckiego koncernu RENK. Firmy podpisały kilka dni temu porozumienie o współpracy w zakresie pojazdów gąsienicowych.

Niemiecki koncern RENK to obecnie jeden z wiodących producentów zespołów napędowych (przede wszystkim przekładni) przeznaczonych do wojskowych pojazdów. Opracowane przez inżynierów ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej RENK skrzynie biegów trafiły do dziesiątek modeli sprzętu, w tym do czołgów (m.in. niemieckich Leopardów 2, izraelskich Merkav oraz koreańskich K2 Black Panther), transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty (m.in. brytyjskich Ajaxów i niemieckich Lynxów oraz Pum), pojazdów zabezpieczenia technicznego (np. amerykańskich M88A2 Hercules), a także armatohaubic (m.in. niemieckich PzH 2000 i tureckich Firtin).

 

Huta Stalowa Wola SA, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma zamiar wykorzystywać niemieckie technologie w produkowanych przez siebie systemach uzbrojenia, czyli moździerzach Rak, armatohaubicach Krab oraz bojowych wozach piechoty Borsuk. Co istotne HSW chce nie tylko instalować zawieszenia oraz skrzynie biegów w swoich wyrobach, ale również produkować je na licencji. W tym celu firmy podpisały kilka dni temu porozumienie. – Ta umowa reguluje możliwości współpracy pomiędzy RENK i Hutą Stalowa Wola SA. Naszym zamiarem jest produkcja oraz testy takich elementów jak zespoły napędowe, skrzynie biegów i zawieszenia do naszych pojazdów bojowych, w naszym zakładzie w Stalowej Woli. Współpraca z firmą RENK pozwoli nam w najbliższej przyszłości zrealizować tę wizję – mówi Jan Szwedo, prezes HSW SA.

Ted Trzesniowski, dyrektor generalny RENK America, które z ramienia Grupy Kapitałowej RENK jest jedną ze stron porozumienia i dokona ewentualnego transferu technologii i wiedzy do polskiego przemysłu, podkreślał doskonałe relacje łączące Polskę i Stany Zjednoczone. – Umowa stanowi kolejny etap współpracy zarówno obronnej, jak i przemysłowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską. Umożliwia ona RENK America oferowanie opłacalnego, ale przede wszystkim sprawdzonego w boju rozwiązania dla pojazdów produkowanych w HSW SA i otwarcie się na możliwości produkcyjne w Polsce – zapewnił Ted Trzesniowski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: plut. Tomasz Borsuk, HSW

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Snowboardzistka i pływacy na medal
Niemieckie wsparcie z powietrza
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Combat 56 u terytorialsów
Astronauta w Szkole Orląt
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wojsko ma swojego satelitę!
The Taste of Military Service
Dzień wart stu lat
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Historyczna „Wisła”
Najdłuższa noc
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kto zostanie Asem Sportu?
Odpalili K9 Thunder
Plan na WAM
Pancerniacy jadą na misję
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Panczeniści na podium w Hamar
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Militarne Schengen
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Święto sportowców w mundurach
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Seryjny Heron coraz bliżej
Niebo pod osłoną
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Polski Rosomak dalej w produkcji
„Burza” nabiera kształtów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mundurowi z benefitami
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kolejne AW149 nadlatują
Nowe K9 w Węgorzewie
Aby granica była bezpieczna
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Służba w kadrze
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Wisła dopłynęła
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO