moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sojusz z branżowym liderem

Huta Stalowa Wola, która produkuje m.in. moździerze Rak, armatohaubice Krab oraz BWP-y Borsuk, chce samodzielnie wytwarzać do swoich pojazdów zawieszenia oraz skrzynie biegów na licencji niemieckiego koncernu RENK. Firmy podpisały kilka dni temu porozumienie o współpracy w zakresie pojazdów gąsienicowych.

Niemiecki koncern RENK to obecnie jeden z wiodących producentów zespołów napędowych (przede wszystkim przekładni) przeznaczonych do wojskowych pojazdów. Opracowane przez inżynierów ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej RENK skrzynie biegów trafiły do dziesiątek modeli sprzętu, w tym do czołgów (m.in. niemieckich Leopardów 2, izraelskich Merkav oraz koreańskich K2 Black Panther), transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty (m.in. brytyjskich Ajaxów i niemieckich Lynxów oraz Pum), pojazdów zabezpieczenia technicznego (np. amerykańskich M88A2 Hercules), a także armatohaubic (m.in. niemieckich PzH 2000 i tureckich Firtin).

 

REKLAMA

Huta Stalowa Wola SA, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma zamiar wykorzystywać niemieckie technologie w produkowanych przez siebie systemach uzbrojenia, czyli moździerzach Rak, armatohaubicach Krab oraz bojowych wozach piechoty Borsuk. Co istotne HSW chce nie tylko instalować zawieszenia oraz skrzynie biegów w swoich wyrobach, ale również produkować je na licencji. W tym celu firmy podpisały kilka dni temu porozumienie. – Ta umowa reguluje możliwości współpracy pomiędzy RENK i Hutą Stalowa Wola SA. Naszym zamiarem jest produkcja oraz testy takich elementów jak zespoły napędowe, skrzynie biegów i zawieszenia do naszych pojazdów bojowych, w naszym zakładzie w Stalowej Woli. Współpraca z firmą RENK pozwoli nam w najbliższej przyszłości zrealizować tę wizję – mówi Jan Szwedo, prezes HSW SA.

Ted Trzesniowski, dyrektor generalny RENK America, które z ramienia Grupy Kapitałowej RENK jest jedną ze stron porozumienia i dokona ewentualnego transferu technologii i wiedzy do polskiego przemysłu, podkreślał doskonałe relacje łączące Polskę i Stany Zjednoczone. – Umowa stanowi kolejny etap współpracy zarówno obronnej, jak i przemysłowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską. Umożliwia ona RENK America oferowanie opłacalnego, ale przede wszystkim sprawdzonego w boju rozwiązania dla pojazdów produkowanych w HSW SA i otwarcie się na możliwości produkcyjne w Polsce – zapewnił Ted Trzesniowski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: plut. Tomasz Borsuk, HSW

dodaj komentarz

komentarze


Spoczęli w ojczyźnie
 
Żołnierze wojsk rakietowych i artylerii świętują
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Abramsy jadą na ukraiński front
Więcej pieniędzy na wojskowe mundury
Co może Hugin
JEF, czyli odpowiedź dla Rosji
Jubileuszowy i rekordowy Maraton Komandosa
Zawiszacy na manewrach u sąsiadów
Debiutancka misja Hugina
Porozumienie Sikorski-Stalin
Kolejne zakupy dla wojska
Polka najlepsza w finale Pucharu Świata
Po pierwsze rehabilitacja
Polsko-koreańskie rozmowy
Pathfinder – najlepszy zwiadowca
Pierwsza Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Ekspresowa pomoc
Zwycięstwo bez zwycięstwa
Jak chronić granicę? Polacy podpowiedzą Finom
Misja: obronić Finlandię
Loty M-346 wstrzymane
32 krążki pływaków-żołnierzy
Unijna pomoc dla Ukrainy
Saperzy na wschodzie Polski
Wiara bez wiedzy
Operacja NATO przy granicy z Rosją
Ostatni lot płk Skarżyńskiego
Realia, a nie teoria
Orka po koreańsku
Drużyna Invictus Games z prezydenckim wsparciem
Powstaje raport o stratach wojennych zadanych przez ZSRS
Panczenistka i szpadzistka na podium Pucharu Świata
Kolejne Kraby dla wojska
Uwolnić zakładników
Szef MON-u o planach obrony kraju
Sportowcy CWZS-u czekają na wasze głosy
Prosto do szturmu
Jest nowy rząd, ale bez zmian w MON-ie
Zielony talizman Polaków
Terytorials na etacie
Futsal na zakończenie rywalizacji
Dodatkowe świadczenie dla przyszłych kierowców wojskowych
PGZ rośnie w siłę
Laserowa rewolucja
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Sokół czuwa w Tatrach
Podchorążowie świętują
PKW Orlik już w Estonii
Ile powołań do wojska w 2024 roku?
Polski dzień strzelania w Rumunii
Fiński debiut w Sojuszu
Wyższe diety dla przeciwlotników i radiotechników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojska specjalne dostały kolejne Black Hawki
PKW Orlik gotowy na misję
IPN zidentyfikował kolejne 20 ofiar totalitaryzmów
Wojsko Polskie ma nowych oficerów
Out of the Shadow
Ukraińska armia szkoli się w Wędrzynie
Zimowy test dobrowolsów
Certyfikacja Eurokorpusu
AW101 już w Darłowie
Wszystkie Pilice w wojsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO