moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 doleciały!

Imponujące tempo dostaw samolotów FA-50GF dla wojska. Od lipca do armii co miesiąc trafiają dwie maszyny. – Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych 12 egzemplarzy – poinformował w mediach społecznościowych minister Mariusz Błaszczak.

Ministerstwo Obrony Narodowej, podpisując we wrześniu 2022 roku dwa kontrakty z koreańskim koncernem KAI w sprawie dostaw samolotów FA-50 – pierwszy o wartości 705 mln dolarów za 12 maszyn w obecnie produkowanej wersji FA-50GF oraz drugi, wart 2,3 mld dolarów, za 36 samolotów w wersji FA-50PL – podkreślało, że priorytetem jest terminowa dostawa statków powietrznych do Wojska Polskiego. Koreański producent jak na razie wzorowo wywiązuje się z przyjętego harmonogramu. Pierwsze dwa FA-50GF dotarły do Polski w lipcu, kolejne dwa w sierpniu, a dzisiaj szef resortu obrony narodowej poinformował w mediach społecznościowych o przybyciu dwóch następnych. „Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych dwunastu egzemplarzy” – napisał minister Mariusz Błaszczak na platformie X.

Wszystko wskazuje więc na to, że pierwsza umowa z KAI – na dostawę 12 sztuk obecnie produkowanej wersji samolotu FA-50, oznaczonej jako GF (Gap Filler) – zostanie zrealizowana zgodnie z planem. Dostawy 36 egzemplarzy nowej wersji maszyny – oznaczonej jako FA-50PL, wyposażonej m.in. w nowy radar AESA – mają się rozpocząć w 2025 roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy zbudowany na bazie maszyny szkolnej T-50. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm, pociski rakietowe powietrze–powietrze i powietrze–ziemia oraz kilka typów bomb lotniczych. FA-50 osiąga prędkość maksymalną 1,5 Ma (1837,5 km/h).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1695212880
6 szt. to dobrze, gorzej z pilotami i obsługą techniczną. Koreańczycy za nas nie będą tego robić wiecznie.
42-8A-DA-2D

Gdy ucichnie artyleria
Mundurowi z benefitami
Mity i manipulacje
„Road Runner” w Libanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dywersja na kolei. Są dowody
Ułani szturmowali okopy
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Borsuki zadomowiły się na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
My, jedna armia
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Is It Already War?
Torpeda w celu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Studenci ewakuowali szpital
Dodatkowe zapory
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Razem na ratunek
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Plan na WAM
Ogień z Leopardów na Łotwie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowy bus do szczęścia
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Dostawa Homarów-K
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
Militarne Schengen
Marynarze podjęli wyzwanie
Merops wdrażany natychmiast
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO