moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
SAROV w opcji

Czy ORP „Kormoran” zostanie wkrótce zmodernizowany do standardu pozostałych niszczycieli min projektu 258? Są na to duże szanse. W marcu okręt trafi do stoczni na planowaną wcześniej naprawę. Niewykluczone, że właśnie wówczas zostanie wyposażony w nowoczesny pojazd podwodny Saab Double Eagle SAROV, co będzie pierwszym krokiem w modernizacji jednostki.

 

ORP „Kormoran” to jednostka prototypowa. Do służby w marynarce wojennej został wcielony w listopadzie 2017 roku. Zanim jednak na dobre rozpoczął służbę, przeszedł szczegółowe badania eksploatacyjno-wojskowe. Ich wyniki stanowiły wskazówkę dla budowniczych kolejnych okrętów projektu 258. W efekcie seryjne jednostki – ORP „Albatros” i ORP „Mewa”, w pewnym stopniu różnią się od pierwowzoru. Mają na przykład mocniejszy ster strumieniowy, inny zestaw pojazdów podwodnych, a niebawem na ich pokładach zamontowane zostaną nowocześniejsze armaty. – ORP „Kormoran” prędzej czy później powinien jednak zostać dostosowany do tego standardu – podkreśla kmdr por. Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym służą niszczyciele min.

Niewykluczone, że pierwszy krok ku temu zostanie wykonany niebawem. Po 20 marca ORP „Kormoran” zostanie skierowany do stoczni, gdzie czeka go tzw. naprawa średnia. Pod tą nazwą kryje się remont, który po określonym wcześniej okresie eksploatacji musi przejść każda jednostka. Ekipy stoczniowców przeprowadzą kompleksowy przegląd i konserwację wszystkich okrętowych mechanizmów, wymienią też zużyte elementy. Prace przeprowadzi Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego. Tyle że w przypadku „Kormorana” ich zakres może wykraczać poza standardowy remont. W dokumentację wpisane zostało bowiem jeszcze jedno zadanie – wymiana pojazdu podwodnego Morświn na Saab Double Eagle SAROV. W taki właśnie system zostały już wyposażone „Albatros” i „Mewa”.

REKLAMA

Double Eagle SAROV służy do identyfikacji obiektów w toni morskiej. Potrafi niszczyć miny, podkładając pod nie ładunki wybuchowe typu Toczek A i B. Pod wodą SAROV może działać jako pojazd półautonomiczny – korzysta wówczas z własnej baterii, zaś z pokładem połączony jest za pomocą światłowodu. Może też być sterowany i zasilany poprzez tak zwaną pępowinę. Rozwija prędkość do sześciu węzłów i schodzi na głębokość 300 m. Konstrukcja pojazdu umożliwia mu skuteczne działanie nawet na akwenach, gdzie występują silne prądy. W przypadku polskich okrętów to ważne o tyle, że w przyszłości mają one służyć w natowskich zespołach przeciwminowych. A te wiele zadań realizują na Morzu Północnym, gdzie panują zazwyczaj trudne warunki.

Morświn z kolei to pojazd skonstruowany na Politechnice Gdańskiej. Powstał na podstawie systemu podwodnego Ukwiał, z którego korzystały starsze niszczyciele min służące w polskiej marynarce. Zdaniem marynarzy w trudnych warunkach radził sobie jednak gorzej niż SAROV.

Zainstalowanie na pokładzie nowego systemu to zadanie dość skomplikowane. Wiąże się między innymi z wymianą wciągarki. Urządzenie trzeba by wpiąć też w system zarządzania walką. Przede wszystkim jednak SAROVA należałoby kupić u producenta. Polska co prawda już pewien czas temu zamówiła w firmie Saab trzy tego typu pojazdy, ale zgodnie z założeniem mają one trafić na kolejne trzy Kormorany II. Ich budowa ruszy niebawem. – Dostawa, montaż oraz integracja pojazdu Saab z systemami okrętowymi została zapisana w kontrakcie w tzw. prawie opcji – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Tak czy inaczej, najbliższe tygodnie pokażą, czy załoga ORP „Kormoran” dostanie nowy pojazd już teraz, czy może jeszcze chwilę przyjdzie jej poczekać. Planowany koszt remontu wraz z opcją dodatkową wynosi prawie 137 mln zł.

Tymczasem zanim „Kormoran” trafi do stoczni, marynarka oficjalnie wzbogaci się o kolejny okręt projektu 258. W połowie lutego do służby zostanie wcielona „Mewa”. Okręt został przekazany marynarce wojennej pod koniec ubiegłego roku. Uroczystość odbędzie się w Gdyni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8.FOW, SAAB

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1674052320
Najpóźniej za 1-2 dekady Kormorany będą niesamowicie przydatne do leżących na dnie Bałtyku beczek z niemiecką bronią biologiczną. Z tychże beczek niedługo będą wydobywać się toksyny i będzie konieczna ich dokładna lokalizacja za pomocą urządzeń na okrętach.
52-DA-1E-CB
~ja
1673968920
Świetnie. Czekamy na OSU 35K dla Kormorana.
84-52-C9-A7

Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
 
Great Game on the Sea
F-35 w powietrzu
„Miron” Łucki patronem Zespołu Bojowego JWK
Śladem profesjonalistów
Nowatorskie manewry Marszałka
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Polscy marynarze za kołem podbiegunowym
Będziemy produkować więcej amunicji
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Garnizon US Army na stałe
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
Perun. Polska rakieta z szansą na lot w kosmos
To dobra ustawa dla wojska
Na jakich zasadach gratyfikacja?
Czworonożni komandosi na pokładzie C-295M
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
„Nie działałem na rzecz obcego mocarstwa”
NATO patrzy na wschód
Podoficerowie 6 BPD na pionierskim kursie
Pod okiem rangersów
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
Słowo czekisty
Defilada powraca!
Wspólne zakupy amunicji
Karą mogła być tylko śmierć
Medic on the Battlefield
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
Air Policing piątej generacji
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
Na trasie legendarnego biegu
Wojna w świecie popkultury
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
Więcej Bystrych dla armii
NATO podsumowało 2022 rok
Kormorany, czyli praca zespołowa
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
BBN zaprasza na cykl debat strategicznych
Międzyrządowe konsultacje w Rumunii
Sportowcy-żołnierze uhonorowani za wyniki z 2021 i 2022 roku
GROM szuka odważnych
Mord na przywódcach podziemia niepodległościowego
„Hubal” bije Niemców
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
Sukces polskiej judoczki w Gruzji
Na ratunek „Rudemu”
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Cegiełka na morzu
Polski wkład w „Wisłę”
Startuje „Jaskółka”
Młot na dyktatora
Biały Dom o polskich MiG-ach
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Celne oko strzelców CWZS-u
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Kolejne czołgi K2 i haubice K9 dla Wojska Polskiego
O pomocy dla Ukrainy
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO