moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SAROV w opcji

Czy ORP „Kormoran” zostanie wkrótce zmodernizowany do standardu pozostałych niszczycieli min projektu 258? Są na to duże szanse. W marcu okręt trafi do stoczni na planowaną wcześniej naprawę. Niewykluczone, że właśnie wówczas zostanie wyposażony w nowoczesny pojazd podwodny Saab Double Eagle SAROV, co będzie pierwszym krokiem w modernizacji jednostki.

 

ORP „Kormoran” to jednostka prototypowa. Do służby w marynarce wojennej został wcielony w listopadzie 2017 roku. Zanim jednak na dobre rozpoczął służbę, przeszedł szczegółowe badania eksploatacyjno-wojskowe. Ich wyniki stanowiły wskazówkę dla budowniczych kolejnych okrętów projektu 258. W efekcie seryjne jednostki – ORP „Albatros” i ORP „Mewa”, w pewnym stopniu różnią się od pierwowzoru. Mają na przykład mocniejszy ster strumieniowy, inny zestaw pojazdów podwodnych, a niebawem na ich pokładach zamontowane zostaną nowocześniejsze armaty. – ORP „Kormoran” prędzej czy później powinien jednak zostać dostosowany do tego standardu – podkreśla kmdr por. Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym służą niszczyciele min.

Niewykluczone, że pierwszy krok ku temu zostanie wykonany niebawem. Po 20 marca ORP „Kormoran” zostanie skierowany do stoczni, gdzie czeka go tzw. naprawa średnia. Pod tą nazwą kryje się remont, który po określonym wcześniej okresie eksploatacji musi przejść każda jednostka. Ekipy stoczniowców przeprowadzą kompleksowy przegląd i konserwację wszystkich okrętowych mechanizmów, wymienią też zużyte elementy. Prace przeprowadzi Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego. Tyle że w przypadku „Kormorana” ich zakres może wykraczać poza standardowy remont. W dokumentację wpisane zostało bowiem jeszcze jedno zadanie – wymiana pojazdu podwodnego Morświn na Saab Double Eagle SAROV. W taki właśnie system zostały już wyposażone „Albatros” i „Mewa”.

Double Eagle SAROV służy do identyfikacji obiektów w toni morskiej. Potrafi niszczyć miny, podkładając pod nie ładunki wybuchowe typu Toczek A i B. Pod wodą SAROV może działać jako pojazd półautonomiczny – korzysta wówczas z własnej baterii, zaś z pokładem połączony jest za pomocą światłowodu. Może też być sterowany i zasilany poprzez tak zwaną pępowinę. Rozwija prędkość do sześciu węzłów i schodzi na głębokość 300 m. Konstrukcja pojazdu umożliwia mu skuteczne działanie nawet na akwenach, gdzie występują silne prądy. W przypadku polskich okrętów to ważne o tyle, że w przyszłości mają one służyć w natowskich zespołach przeciwminowych. A te wiele zadań realizują na Morzu Północnym, gdzie panują zazwyczaj trudne warunki.

Morświn z kolei to pojazd skonstruowany na Politechnice Gdańskiej. Powstał na podstawie systemu podwodnego Ukwiał, z którego korzystały starsze niszczyciele min służące w polskiej marynarce. Zdaniem marynarzy w trudnych warunkach radził sobie jednak gorzej niż SAROV.

Zainstalowanie na pokładzie nowego systemu to zadanie dość skomplikowane. Wiąże się między innymi z wymianą wciągarki. Urządzenie trzeba by wpiąć też w system zarządzania walką. Przede wszystkim jednak SAROVA należałoby kupić u producenta. Polska co prawda już pewien czas temu zamówiła w firmie Saab trzy tego typu pojazdy, ale zgodnie z założeniem mają one trafić na kolejne trzy Kormorany II. Ich budowa ruszy niebawem. – Dostawa, montaż oraz integracja pojazdu Saab z systemami okrętowymi została zapisana w kontrakcie w tzw. prawie opcji – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Tak czy inaczej, najbliższe tygodnie pokażą, czy załoga ORP „Kormoran” dostanie nowy pojazd już teraz, czy może jeszcze chwilę przyjdzie jej poczekać. Planowany koszt remontu wraz z opcją dodatkową wynosi prawie 137 mln zł.

Tymczasem zanim „Kormoran” trafi do stoczni, marynarka oficjalnie wzbogaci się o kolejny okręt projektu 258. W połowie lutego do służby zostanie wcielona „Mewa”. Okręt został przekazany marynarce wojennej pod koniec ubiegłego roku. Uroczystość odbędzie się w Gdyni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8.FOW, SAAB

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1674052320
Najpóźniej za 1-2 dekady Kormorany będą niesamowicie przydatne do leżących na dnie Bałtyku beczek z niemiecką bronią biologiczną. Z tychże beczek niedługo będą wydobywać się toksyny i będzie konieczna ich dokładna lokalizacja za pomocą urządzeń na okrętach.
52-DA-1E-CB
~ja
1673968920
Świetnie. Czekamy na OSU 35K dla Kormorana.
84-52-C9-A7

Barwy walki
 
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Strażacy ruszają do akcji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Rakiety dla Jastrzębi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Front przy biurku
Zmiany w dodatkach stażowych
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Szpej na miarę potrzeb
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sprawa katyńska à la española
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Charge of Dragon
Odstraszanie i obrona
NATO na północnym szlaku
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Prawda o zbrodni katyńskiej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
NATO on Northern Track
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, epilog
Ramię w ramię z aliantami
Zbrodnia made in ZSRS
Szarża „Dragona”
Święto stołecznego garnizonu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Zachować właściwą kolejność działań
Na straży wschodniej flanki NATO
Głos z katyńskich mogił
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
SOR w Legionowie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sandhurst: końcowe odliczanie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przygotowania czas zacząć
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ocalały z transportu do Katynia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mundury w linii... produkcyjnej
Optyka dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO