moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Platforma opracowana w WAT usprawni transport

Powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale może też posłużyć do przewozu zboża z Ukrainy. Tania i prosta w budowie platforma-kontener wspomagająca transport drogowy i kolejowy została opracowana w Wojskowej Akademii Technicznej. Poznańska firma COMPREMUM S.A. nabyła od uczelni licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek.

Umowę licencyjną podpisali Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak i pełnomocnik firmy COMPREMUM S.A. Jarosław Zaborski. W zawarciu porozumienia uczestniczyli również dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, twórcy technologii dr hab. inż. Wiesław Krasoń i dr inż. Grzegorz Sławiński oraz dyrektor Centrum Transferu Technologii WAT dr hab. inż. Adam Bartnicki.

Jedna konstrukcja, wiele możliwości

Głównym elementem platformy-kontenera, będącej wynikiem pracy naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, jest moduł podstawowy wymiarowo odpowiadający typowym kontenerom kolejowym 10’, 20’ i 30’. Z połączenia modułów podstawowych powstają zestawy multi-platform, które mogą być używane do wspomagania intermodalnego transportu kolejowo-drogowego dłużycy drewnianej i metalowej, wyrobów przewożonych na paletach i materiałów sypkich.

Jak wyjaśnia dr hab. inż. Wiesław Krasoń, zastosowanie konstrukcji o różnych wymiarach podłużnych eliminuje proces indywidualnego wyładowania każdej jednostki transportowanego ładunku, np. kloca drewna czy wiązki prętów podczas przeładunku z miejsca wycinki, produkcji czy składowania. „Zestaw wspomagający wraz z ładunkiem może być wielokrotnie przeładowywany z samochodów dostawczych na różnego typu wagony kolejowe i odwrotnie, bez konieczności opróżniania. Puste, złożone zestawy mogą być natomiast dostarczone na miejsce załadunku w odpowiedniej liczbie, a następnie po ich skonfigurowaniu, w zależności od przeznaczenia, wypełnione towarem oczekiwać na załadunek i dostawę” – mówi konstruktor.

Dodatkowy element umożliwi transport zboża

Naukowcy zapowiadają rozwijanie i udoskonalanie konstrukcji platformy-kontenera. W niedalekiej przyszłości ma powstać zabudowa platformy, która rozszerzy jej zastosowanie. „Dzięki zabudowie, niewielkim nakładem sił i środków będzie możliwe transportowanie zboża z pól. Platformy załadowane w gospodarstwie rolnym będą następnie przewożone koleją lub transportem samochodowym. Ta uniwersalność transportu rozszerza funkcjonalność platformy” – podkreśla dr hab. inż. Wiesław Krasoń. Dodaje, że to zastosowanie może mieć szczególne znaczenie w czasie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie. Za pomocą platform zboże może być transportowane z Ukrainy do Europy, a w drodze powrotnej mogą zostać załadowane materiały budowlane, które posłużą do odbudowy kraju zniszczonego wojną.

Zabudowa platformy będzie posiadać właściwość izolowania wilgoci z zewnątrz i wentylacji wewnątrz. Izolację od gruntu umożliwi natomiast rama platformy wyposażona w płozy.

Od konstrukcji do produkcji

Spółka COMPREMUM po nabyciu licencji uruchomi produkcję platformy. Jak zapowiada pełnomocnik firmy, zapotrzebowanie rynkowe na tego typu platformy jest duże, to około 2000 platform na wstępnym etapie wprowadzania produktu na rynek. „Po zawarciu umowy licencyjnej zostanie opracowana dokumentacja projektowa i konstrukcyjna, a następnie linia technologiczna. Dzięki automatyzacji procesu technologicznego zoptymalizujemy koszt produkcji. Grupa COMPREMUM w ramach swojej działalności, ale i podwykonawców, jest w stanie bardzo szybko zorganizować produkcję tego typu platform” – mówi Jarosław Zaborski. Zdaniem przedstawiciela firmy przewagą platformy opracowanej przez naukowców WAT jest jej uniwersalność, dzięki której może być stosowana w całym procesie logistycznym.

Rozwiązanie konstrukcyjne platformy chronione jest patentami w kraju i Unii Europejskiej. „W 2022 r. otrzymaliśmy odpowiedź z europejskiego Urzędu Patentowego zawierającą określenie stanu techniki. Nie istnieją produkty, które wpływałyby na oryginalność naszego rozwiązania czy podważały tę oryginalność. Dzięki zagranicznej ochronie patentowej platforma może obsługiwać rynki zachodnie, nie mamy konkurencji w tym zakresie” – podkreśla dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

Za komercjalizację technologii opracowanych w Wojskowej Akademii Technicznej odpowiada Centrum Transferu Technologii WAT. Podpisana umowa licencyjna jest już czwartą zawartą w 2022 r. pomiędzy Wojskową Akademią Techniczną a partnerem przemysłowym. Pozostałe umowy umożliwiają korzystanie z dóbr intelektualnych dotyczących „Stanowiska do badania układów hydraulicznych”, „Wielokomorowego zestawu cylindrów do mielenia w młynkach planetarnych z walizką transportową i wyposażeniem dodatkowym” i „Modułowego schronu podwójnego przeznaczenia”.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy Wojskowej Akademii Technicznej

red. PZ

autor zdjęć: Tomasz Kucera

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze oficerskie gwiazdki
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świat F-35
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Flyer, zdobywca przestworzy
Specjalsi pod nowym dowództwem
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Broń przeciwko wrogim satelitom
Planowano zamach na Zełenskiego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pionierski dron
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Drukowanie dronów
Kajakami po medale
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Policjanci w koszarach WOT
Pancerny kot w polskim wojsku
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Bezpieczniejsza Europa
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
NATO przechodzi do działania
Święto sportów walki w Warendorfie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Czarna Pantera celuje
Śmierć gorsza niż wszystkie
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ewakuacja Polaków z Izraela
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
„Różycki” zwodowany
Strażnicy polskiego nieba
Inwestycja w żołnierzy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wypadek Rosomaka
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podróż w ciemność
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Zbrodnia we wsi, której już nie ma

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO