moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Dodatek za służbę w jednostce bojowej

Od nowego roku żołnierze służący w tzw. jednostkach bojowych będą otrzymywać dodatek służbowy w wysokości 450 zł miesięcznie. O tyle samo więcej otrzymają obecni beneficjenci tego świadczenia, pod warunkiem służby w jednostce bojowej. Decyzja wicepremiera Mariusza Błaszczaka ma m.in. zwiększyć motywację finansową do pełnienia służby w kluczowych jednostkach Wojska Polskiego.

– Podjąłem decyzję, aby żołnierze w określonych jednostkach wojsk lądowych dostawali dodatek służbowy 450 zł miesięcznie. Zależy mi na tym, aby żołnierze ci otrzymywali dodatki, tak jak inne rodzaje sił zbrojnych – poinformował na Twitterze wicepremier Mariusz Błaszczak.

Chodzi o dodatek służbowy o charakterze stałym, wypłacany żołnierzom z tytułu zajmowania stanowiska służbowego. Jest on obliczany jako iloczyn kwoty bazowej (1500 zł) i wskazanego w przepisach mnożnika. Obecnie otrzymują go m.in. np. dowódcy batalionu, dywizjonu, eskadry, okrętu II rangi lub grupy okrętów, komendanci szkół podoficerskich albo główni księgowi w jednostkach sektora finansów publicznych realizujących wydatki publiczne, (mnożnik od 0,10 do 0,30 – czyli od 150 zł do 450 zł), dowódcy kompanii, baterii, klucza, szwadronu, grupy pomocniczych jednostek pływających lub grupy ratownictwa morskiego albo okrętu III lub IV rangi (od 0,05 do 0,20 – czyli od 75 zł do 300 zł) oraz szefowie niektórych pododdziałów (od 0,03 do 0,05, czyli od 45 do 75 zł).

Przepisy zakładają, że od stycznia przyszłego roku na tego rodzaju dodatek, w wysokości 450 zł miesięcznie (mnożnik 0,30), będą mogli liczyć także wszyscy żołnierze pełniący służbę w jednostkach bojowych wymienionych w przepisach. – Mając na uwadze aktualne uwarunkowania geopolityczne, dostrzegamy potrzebę dodatkowej gratyfikacji finansowej żołnierzy zajmujących stanowiska służbowe w jednostkach bojowych. Specyfika służby charakteryzuje się tam szczególnym reżimem utrzymywania gotowości bojowej wpływającym na zakres i intensywność wykonywanych zadań – tłumaczy MON.

Projekt wymienia ponad 70 jednostek bojowych. – Proponowana lista wynika z analizy uwzględniającej przeznaczenie tych jednostek oraz charakter wykonywanych przez nie zadań – wyjaśnia MON. To m.in. dowództwo 18 Dywizji Zmechanizowanej, 16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana, 7 Brygada Obrony Wybrzeża, 1 Warszawska Brygada Pancerna, 6 Brygada Powietrznodesantowa, 21 Brygada Strzelców Podhalańskich i 25 Brygada Kawalerii Powietrznej. Na liście są też brygady zmechanizowane: 2 w Złocieńcu, 12 w Szczecinie, 15 Giżycka, 17 w Międzyrzeczu, 19 w Lublinie i 20 w Bartoszycach oraz pancerne: 1 w Wesołej, 9 w Braniewie, 10 w Świętoszowie i 34 w Żaganiu. Nie brakuje też pułków (np. 2 saperów w Kazuniu, 11 artylerii, 5 chemiczny, 2 rozpoznawczy), batalionów (8 powietrznodesantowy, 15 saperów i 21 dowodzenia) i dywizjonów (głównie rakietowe obrony powietrznej).

Ale to niejedyna zmiana. Propozycje przewidują też zwiększenie mnożnika dla obecnych beneficjentów tego dodatku (czyli dowódców różnych szczebli i szefów pododdziałów), o ile służą w jednostce bojowej wymienionej w projekcie. Zdaniem MON-u to właśnie na tych żołnierzach spoczywa największa odpowiedzialność za wyszkolenie podwładnych. W praktyce otrzymywany przez nich obecnie dodatek zwiększy się o 450 zł.

Przygotowane w MON-ie propozycje zmian w przepisach mają wpłynąć na zwiększenie finansowej motywacji do podejmowania i długoletniego pełnienia zawodowej służby wojskowej w kluczowych jednostkach wojskowych. Jak poinformował szef MON-u, rozporządzenie w tej sprawie zostało skierowane do uzgodnień. Przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku i objąć około 43 tys. żołnierzy.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy o obronie ojczyzny (art. 819–822) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy pragmatycznej zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ustawy o obronie ojczyzny, nie dłużej niż 18 miesięcy od wejścia w życie tej ustawy. Jak do tej pory nie ukazało się jeszcze nowe rozporządzenie o dodatkach do uposażenia żołnierzy zawodowych wynikające z ustawy z 11 marca 2022 o obronie ojczyzny, dlatego aktualne pozostają stare przepisy.

Paulina Glińska

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Wielka Brytania umacniają strategiczne partnerstwo
MPS-y w rękach żołnierzy
Najpopularniejszy z „armii mistrzów”
„Horyzont” przedłużony
Promień nie do zniesienia
Prezydent na RBN-ie
Wojsko kontra skażenie
Jak Polska wykorzystuje unijne pożyczki
Sprawdzone przez żołnierzy
Modelowy test na poligonie
Gorący lipiec PKW Łotwa
Bombowiec na dnie Bałtyku
Flanka pod strażą
Złoto i brąz w sportach walki
Niepodległość to wysiłek narodu
Prawie 200 mld zł na zbrojenia w projekcie budżetu
Szkoły zasilają armię
Zmiany personalne w Wojsku Polskim
Pociski Patriot: nie tylko serwis w Polsce, lecz także koprodukcja?
Z wojska do biznesu
Wicepremier i szef SG apelują o pomoc dla bohaterskich policjantów
Srebro światowego czempionatu dla polskiej zapaśniczki
„Agat. Siła i ogień”. Album już w sprzedaży
Współpraca przemysłowa z USA: usuwać bariery, razem produkować
Pancerny atak z wody
F-16 – spojrzenie poza horyzont
Stała obecność sił USA coraz bliżej
Bursztynowa Dywizja obroniła prymat w boksie
Ojcowie polskiej niepodległości
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Koszykarze Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Nowe-stare wcielenie „Błyskawicy"
Nominacje generalskie wręczone
Carl-Gustaf przemówił ogniem
Obrona kraju to obrona naszych bliskich i naszej wolności
Wiceszef MON-u w Kijowie
Nowy pocisk do Patriotów
Abordaż z polskim wsparciem
MON zmienia system gotowości obronnej
DiBaX ‘26 – eksperymenty dla rozwoju NATO
Kolejne MiG-i-29 polecą do Ukrainy
Krótszy łańcuch, lepszy efekt
Laserowa broń na drony
Constans historii
Leopardy atakują z zarośli
Sejm poparł Kartę Rodziny Mundurowej
Gladius, czyli polski miecz
K03 Ryś inspirowany lasem iglastym
Prezydent: Polski w sprawie bezpieczeństwa nie da się podzielić
Czarne Pantery i K9 w Bursztynowej Dywizji
Na co stawia AWL? Drony, wargaming, wirtualne pole walki
Kolejne sukcesy „armii mistrzów”
Samotna placówka
Sprawdzian bielskich desantowców
Byliśmy i jesteśmy żołnierzami
Lot w przyszłość
Generał Kukuła pozostaje na czele Sztabu Generalnego
MON proponuje zmiany przepisów ubiorczych
Jelcze, Rosomaki i czołgi ze Śląska z mniejszym CIT
Miliardy z SAFE dla polskich firm zbrojeniowych
Era Jastrzębia
Co z wysługą po powrocie do wojska?
Powrót do wojska, pytania o emeryturę
Generał z cienia
Cztery medale żołnierzy w strzelectwie, pływaniu i podnoszeniu ciężarów
Manewry w Nowej Dębie i ochrona Jasionki
Nigdy nie zostawiamy swoich
Ratunek pod ogniem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO