moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

REKLAMA

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Wypadek w Przewodowie – trwa wyjaśnianie przyczyn
 
Nowe okręty dla MW RP
Rekordowy budżet obronny
Śladem profesjonalistów
Noc, która przeszła do narodowej legendy
Borsuk już na poligonie
Polska zmiana w zespole NATO
Ukraiński batalion certyfikowany w Polsce
„Gamer” w akcji. Laserowy trening logistyków
Operacja „Market-Garden” – klęska na własne życzenie
How Much Does Independence Weigh?
Muzeum polskiego superbohatera
„Albatros” pisze swoją historię
Nowy wymiar sił powietrznych
Spadochroniarze gotowi do unijnego dyżuru
Na granicy z obwodem kaliningradzkim wojsko działa prewencyjnie
Polak dowódcą misji szkoleniowej dla wojsk ukraińskich
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatek za ochronę granicy
Włoskie Air Policing w Polsce
„Kościuszko” obrał kierunek: misja
Parlamentarzyści z NATO: Rosja to terrorysta
NATO pozostaje w gotowości
Podchorążowie przejmują władzę na uczelniach i świętują
Polsko-koreańska debata
Ukraina otrzyma Patrioty?
Sześć złotych medali marynarzy na pływackim czempionacie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasz szczęśliwy okręt
Kolejne Rosomaki WEM
Przez sport do wojska z krakowskim Wawelem
Pięć razy złoto dla 12 Dywizji Zmechanizowanej
BohaterON-y rozdane
Narada byłych szefów BBN-u
Ryzykowna gra ajatollahów
Zostań szeregowym zawodowym!
Sześć medali mistrzostw Polski dla panczenistki i sztangistów
GlobState 2022: W NATO zmiana środka ciężkości
Ogień z Abramsów
Artyleria na Marsie
„Albatros” wzmacnia Polskę na Bałtyku
Czarna Dywizja odzyskała tytuł mistrzowski w futsalu
Upadek mitu mocarstwa
F-15 przyleciały do Łasku
Zmiany w dodatkach dla poszkodowanych
Międzynarodowa debata o bezpieczeństwie
„Drogi do niepodległości” – serwis specjalny na rocznicę odzyskania niepodległości
Wojska rakietowe i artylerii świętują
Pioruny dla Norwegii
W Brukseli o bezpieczeństwie Europy
Szóste zwycięstwo mjr. Piotra Szpigla w maratonie w Lublińcu
Czekamy na FA-50
Pioruny w linii
Borsuk pod lupą 15 Brygady
Polski duch w Londynie
Bezpieczeństwo flanki wschodniej
USA: nasi żołnierze w Europie zostaną na dłużej
Nominacje generalskie w Dzień Podchorążego
F-22 w Polsce pokazują siłę Sojuszu
Więcej zaszkodzili mi Polacy niż Anglicy
W Sejmie o Patriotach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO