moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Cisza przed wojną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Świetne występy polskich żołnierzy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
„Road Runner” w Libanie
Flytrap, czyli młot na drony
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Beret „na rekinka” lub koguta
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Służby badają wybuch pod Łukowem
Uszyte na miarę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Warszawo, do broni!
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Wojskowa Bożena i jej możliwości
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Najważniejszy jest żołnierz
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Coraz więcej Panter w Polsce
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Rozkaz: sformować brygadę
Strzelanina w bazie US Army
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Jak zostać kapralem rezerwy
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Terytorialsi i czarna taktyka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Amunicja dla FA-50 kupiona
Hekatomba na Woli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Kosmiczny prestiż
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Nas nikt nie oszuka
Polskie drony dla wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO