moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko na Horyzoncie
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Komplet medali wojskowych na ringu
Początek „Ratownika”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Razem na ratunek
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Krajowa produkcja amunicji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Marynarze podjęli wyzwanie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Bezzałogowy nurek
Polski „Wiking” dla Danii
W krainie Świętego Mikołaja
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Borsuki zadomowiły się na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
The Darker, the Better
Obywatele chcą być #wGotowości
Po co wojsku satelity?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Pociski rakietowe dla Husarzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Udany start Peruna
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję
Zwrot na Bałtyk
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polscy marynarze na misjach
Kapral Bartnik mistrzem świata
AW149 made in Poland
Więcej Herculesów dla Abramsów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Wojskowy bus do szczęścia
Nowe Kraby w Sulechowie
Okręt skrojony na Bałtyk
„Horyzont” przeciw dywersji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojsko ma swojego satelitę!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Orka po szwedzku
Nowe zasady dla kobiet w armii
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO