moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
 
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Szabla hubalczyków
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Poznać rakietowego Homara
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Podniebne wsparcie sojuszników
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Walka pod napięciem
Na pomoc po katastrofie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Trzy dekady DGW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Rodzina na wagę złota
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Medycyna na morzu
Baltic Sea Under Control
Wiedza na trudne czasy
Pierwsza misja Gripenów
Pracowity dyżur Typhoonów
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej amunicji do Rosomaków
Gdy sekundy decydują o życiu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Więcej na mieszkanie za granicą
Sport kształtuje mentalność
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Składy wysokiego ryzyka
Henry Szymanski na tropie prawdy
Prezydent wręczył awanse generalskie
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polskie F-16 w służbie NATO
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wyścig zbrojeń wystartował
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Pułaski” na Atlantyku
Rex Bolizlavus
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebny Pegaz
Piękny przykład patriotyzmu
Nowa siła uderzeniowa
Początek „Burzy”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO