moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Człowiek w pętli
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pożegnanie z Columbią
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Największy transport Abramsów w tym roku
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cios w plecy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Krok ku niezależności
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy na wschodniej straży
17 września 1939. Nigdy więcej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Husarz z polskim instruktorem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Czołgiści w ogniu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Debiut polskich Patriotów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
W poszukiwaniu majora Serafina
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Apache’e nad Inowrocławiem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO