moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzi w pętli
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Artylerzyści mają moc!
Borsuki jadą do wojska!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Don’t Get Hacked
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zawiszacy przywitali Borsuki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy jadą na misję
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Orka na kursie
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najdłuższa noc
Sportowcy podsumowali 2025 rok
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Komplet medali wojskowych na ringu
Holenderska misja na polskim niebie
Czas na polskie Borsuki
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Nadchodzi era Borsuka
Gdy ucichnie artyleria
W krainie Świętego Mikołaja
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Nowe zdolności sił zbrojnych
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Satelita MikroSAR nadaje
Polski „Wiking” dla Danii
Przygotowani znaczy bezpieczni
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Smak służby
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO