moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Unowocześnianie MW RP

Aby zapewnić Polsce bezpieczeństwo, musimy mieć marynarkę wojenną zdolną do obrony nie tylko wybrzeża i portów, lecz także szlaków handlowych oraz infrastruktury krytycznej. Drogą do nowoczesnej floty są okręty, które w najbliższych latach trafią do służby – fregaty rakietowe typu Miecznik oraz niszczyciele min typu Kormoran II.

W niedzielę wicepremier – minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawę trzech niszczycieli min typu Kormoran II o wartości 2,5 mld zł. Ich budową zajmie się konsorcjum utworzone przez: Remontową Shipbuilding S.A., PGZ Stocznię Wojenną oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Okręty, które mają być przekazane 12 Dywizjonowi Trałowców z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w latach 2026–2027, będą kolejnymi tego typu jednostkami w MW RP. Pierwsze trzy Kormorany II zamówione pięć lat temu w tym roku powinny być już w służbie.
O tym, że kupno kolejnych niszczycieli min to doskonała wiadomość dla SZ RP, mówili uczestnicy tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, organizowanego od kilku lat przez Akademię Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. – Musimy mieć duże, znacznie większe niż obecnie, zdolności minowe i przeciwminowe, ponieważ są nam niezbędne do ochrony wybrzeża, a także szlaków handlowych i portów – mówił prof. Piotr Mickiewicz z Uniwersytetu Gdańskiego, wskazując na wnioski wynikające z wojny w Ukrainie. Rosjanie bowiem zaminowali porty czarnomorskie, w zasadzie odcinając Ukrainę od morza.

Uczestnicy Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa przypominali, że średni wiek jednostek pomocniczych oraz bazowych środków pływających wynosi 34 lata, a okrętów bojowych MW RP – 33 lata. W praktyce oznacza to, że nasza wojenna flota jest w większości przestarzała. Jednak w ostatnich latach proces modernizacji marynarki wyraźnie ruszył z miejsca, a obecna dekada ma szansę być wręcz przełomową w tej dziedzinie.

– Naszym celem jest to, aby w najbliższych latach marynarka wojenna otrzymywała co najmniej jeden nowy okręt rocznie – deklarował kmdr Piotr Skóra, szef Szefostwa Techniki Morskiej – Agencji Uzbrojenia.

O jakie okręty chodzi? Poza wspomnianymi już niszczycielami min Kormoran II będą to przede wszystkim trzy fregaty rakietowe Miecznik, na budowę których kontrakt z konsorcjum PGZ-Miecznik podpisano w ubiegłym roku.

Mieczniki do 2030 roku

Jak zadeklarował podczas forum Cezary Cierzan, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej PGZ i jednocześnie dyrektor Biura Zarządzania Programem „Miecznik”, budowa pierwszej fregaty rozpocznie się w przyszłym roku. – Obecny harmonogram został przyjęty na przełomie marca i kwietnia po przeprowadzeniu szczegółowych analiz i opracowaniu przemysłowego studium wykonalności. Wraz z zamawiającym uzgodniliśmy przyspieszenie programu o około 3–4 lata – zapowiedział. Według Cierzana budowa pierwszej fregaty typu Miecznik rozpocznie się w sierpniu przyszłego roku, budowa drugiego okrętu – w grudniu 2024 roku, a trzeciego – w styczniu 2026 roku.

Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding S.A., która wspólnie ze Stocznią Wojenną PGZ ma odpowiadać za budowę fregat Miecznik, ostrzegał, by nie popełniać błędów z przeszłości. – Największym ryzkiem tego programu jest zawieszenie jego finansowania na jakiś czas, tak jak miało to miejsce w przypadku Ślązaka – mówił. Pytany o tę kwestię Cezary Cierzan podkreślił, że konsorcjum PGZ-Miecznik nie ma podstaw do braku zaufania w kwestii finansowania projektu. – Jeżeli Agencja Uzbrojenia zawarła z nami umowę na zrealizowanie tego programu, to znaczy, że są fundusze na jego budowę – podkreślał. Przyznał jednak, że sfinansowanie tak kosztownego i skomplikowanego programu nie będzie łatwym zadaniem. – Może się okazać, że będą pewne niedobory środków, jednak nie w odniesieniu do całego kosztu programu, lecz w poszczególnych latach budżetowych – mówił. Cierzan zastrzegł jednak, że konsorcjum przygotowuje się na takie scenariusze. – Są instytucje, które nas w tym wspomagają – zapewnił.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
 
Henry Szymanski na tropie prawdy
Filary bezpieczeństwa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej amunicji do Rosomaków
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ukwiał z Gdańska
Nowa siła uderzeniowa
Na pomoc po katastrofie
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznać rakietowego Homara
Ogień z nabrzeża
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Początek „Burzy”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Szabla hubalczyków
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Walka pod napięciem
Gra o kapitulację
Pracowity dyżur Typhoonów
Podniebny Pegaz
Sport kształtuje mentalność
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Rodzina na wagę złota
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pegaz nad Europą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Składy wysokiego ryzyka
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Więcej polskiego trotylu dla USA
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Gdy sekundy decydują o życiu
Medycyna na morzu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
DriX – towarzysz okrętu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Pierwsza misja Gripenów
Wspólna wola obrony
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie F-16 w służbie NATO
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Apache’e na horyzoncie
Więcej na mieszkanie za granicą
Koniec wojny, którego nie znamy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ustawa bliżej żołnierzy
Wiedza na trudne czasy
Konstytucja – fundament dla pokoleń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO