moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Unowocześnianie MW RP

Aby zapewnić Polsce bezpieczeństwo, musimy mieć marynarkę wojenną zdolną do obrony nie tylko wybrzeża i portów, lecz także szlaków handlowych oraz infrastruktury krytycznej. Drogą do nowoczesnej floty są okręty, które w najbliższych latach trafią do służby – fregaty rakietowe typu Miecznik oraz niszczyciele min typu Kormoran II.

W niedzielę wicepremier – minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawę trzech niszczycieli min typu Kormoran II o wartości 2,5 mld zł. Ich budową zajmie się konsorcjum utworzone przez: Remontową Shipbuilding S.A., PGZ Stocznię Wojenną oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Okręty, które mają być przekazane 12 Dywizjonowi Trałowców z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w latach 2026–2027, będą kolejnymi tego typu jednostkami w MW RP. Pierwsze trzy Kormorany II zamówione pięć lat temu w tym roku powinny być już w służbie.
O tym, że kupno kolejnych niszczycieli min to doskonała wiadomość dla SZ RP, mówili uczestnicy tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, organizowanego od kilku lat przez Akademię Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. – Musimy mieć duże, znacznie większe niż obecnie, zdolności minowe i przeciwminowe, ponieważ są nam niezbędne do ochrony wybrzeża, a także szlaków handlowych i portów – mówił prof. Piotr Mickiewicz z Uniwersytetu Gdańskiego, wskazując na wnioski wynikające z wojny w Ukrainie. Rosjanie bowiem zaminowali porty czarnomorskie, w zasadzie odcinając Ukrainę od morza.

Uczestnicy Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa przypominali, że średni wiek jednostek pomocniczych oraz bazowych środków pływających wynosi 34 lata, a okrętów bojowych MW RP – 33 lata. W praktyce oznacza to, że nasza wojenna flota jest w większości przestarzała. Jednak w ostatnich latach proces modernizacji marynarki wyraźnie ruszył z miejsca, a obecna dekada ma szansę być wręcz przełomową w tej dziedzinie.

– Naszym celem jest to, aby w najbliższych latach marynarka wojenna otrzymywała co najmniej jeden nowy okręt rocznie – deklarował kmdr Piotr Skóra, szef Szefostwa Techniki Morskiej – Agencji Uzbrojenia.

O jakie okręty chodzi? Poza wspomnianymi już niszczycielami min Kormoran II będą to przede wszystkim trzy fregaty rakietowe Miecznik, na budowę których kontrakt z konsorcjum PGZ-Miecznik podpisano w ubiegłym roku.

Mieczniki do 2030 roku

Jak zadeklarował podczas forum Cezary Cierzan, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej PGZ i jednocześnie dyrektor Biura Zarządzania Programem „Miecznik”, budowa pierwszej fregaty rozpocznie się w przyszłym roku. – Obecny harmonogram został przyjęty na przełomie marca i kwietnia po przeprowadzeniu szczegółowych analiz i opracowaniu przemysłowego studium wykonalności. Wraz z zamawiającym uzgodniliśmy przyspieszenie programu o około 3–4 lata – zapowiedział. Według Cierzana budowa pierwszej fregaty typu Miecznik rozpocznie się w sierpniu przyszłego roku, budowa drugiego okrętu – w grudniu 2024 roku, a trzeciego – w styczniu 2026 roku.

Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding S.A., która wspólnie ze Stocznią Wojenną PGZ ma odpowiadać za budowę fregat Miecznik, ostrzegał, by nie popełniać błędów z przeszłości. – Największym ryzkiem tego programu jest zawieszenie jego finansowania na jakiś czas, tak jak miało to miejsce w przypadku Ślązaka – mówił. Pytany o tę kwestię Cezary Cierzan podkreślił, że konsorcjum PGZ-Miecznik nie ma podstaw do braku zaufania w kwestii finansowania projektu. – Jeżeli Agencja Uzbrojenia zawarła z nami umowę na zrealizowanie tego programu, to znaczy, że są fundusze na jego budowę – podkreślał. Przyznał jednak, że sfinansowanie tak kosztownego i skomplikowanego programu nie będzie łatwym zadaniem. – Może się okazać, że będą pewne niedobory środków, jednak nie w odniesieniu do całego kosztu programu, lecz w poszczególnych latach budżetowych – mówił. Cierzan zastrzegł jednak, że konsorcjum przygotowuje się na takie scenariusze. – Są instytucje, które nas w tym wspomagają – zapewnił.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mity i manipulacje
Dzień wart stu lat
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Zasiać strach w szeregach wroga
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Abolicja dla ochotników
Awanse w dniu narodowego święta
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Marynarze mają nowe motorówki
Rusza program „wGotowości”
Czy to już wojna?
OPW budują świadomość obronną
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Inwestycja w bezpieczeństwo
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kaman – domknięcie historii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Odznaczenia za wzorową służbę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kolejny kontrakt Dezametu
Nie daj się zhakować
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Koniec dzieciństwa
Męska sprawa: profilaktyka
Polski „Wiking” dla Danii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sportowcy na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Jesteśmy dziećmi wolności
Sukces Polaka w biegu z marines
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Starcie pancerniaków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Arteterapia dla weteranów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO