moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koncepcja Miecznika na finałowej prostej

Z trzech projektów fregat rakietowych, które złożyło konsorcjum PGZ-Miecznik, Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało dwa: brytyjskiego Babcocka i niemieckiego TKMS. Wojsko nie ujawnia, który uzyskał status priorytetowy. Kolejnym krokiem są negocjacje przemysłowe i zawarcie umowy między konsorcjum a zagranicznym koncernem.

„Arrowhead 140PL”, opracowany przez brytyjski koncern Babcock, czy „A-300PL”, przygotowany przez niemiecką firmę stoczniową TKMS – ThyssenKrupp Marine Systems? Według jednego z tych dwóch projektów powstaną nowe, polskie fregaty rakietowe o kryptonimie „Miecznik”.

 

Niemiecki lub brytyjski

– Zakończono ocenę propozycji partnerów zagranicznych w projekcie budowy fregat Miecznik. Najkorzystniejsze okazały się warianty od partnerów z Wielkiej Brytanii i Niemiec, różnice w ocenach poniżej 5% – poinformował ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Konsorcjum PGZ-Miecznik zgłosiło do Ministerstwa Obrony Narodowej jeszcze propozycję hiszpańskiej firmy stoczniowej Navantia, jednak ta oferta nie wytrzymała konkurencji.

Przedstawiciele Agencji Uzbrojenia wyjaśniają, że o wyborze zdecydowały kryteria wojskowo-przemysłowe. – Ocenę przeprowadzono na podstawie kryteriów dotyczących m.in. parametrów taktyczno-technicznych, potencjału bojowego, możliwości dokonania unifikacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego z wyposażeniem, które posiadają obecnie Siły Zbrojne RP, a także kosztów cyklu użytkowania zaproponowanych rozwiązań i ich dalszego potencjału modernizacyjnego – powiedział ppłk Krzysztof Płatek.

Przypomnijmy. Brytyjska propozycja „Arrowhead 140PL” bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie jednostek typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31. Natomiast „A-300PL”, czyli oferta TKMS została stworzona na bazie fregaty MEKO A-200. Przedstawiciele niemieckiego koncernu podkreślają, że to jednostki sprawdzone i użytkowane przez kilka marynarek wojennych na świecie (m.in. algierską, australijską, turecką, grecką).

Jakie będą kolejne kroki postępowania? – To negocjacje przemysłowe i zawarcie umowy B2B (business-to-business, czyli kontrakt między konsorcjum a partnerem zagranicznym – przyp. red.) – wyjaśnia ppłk Płatek. Rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia nie ujawnił jednak, która z koncepcji – niemiecka czy brytyjska – uzyskała status priorytetowy, czyli „wariantu pierwszego wyboru” w negocjacjach handlowych, a która ma status „wariantu alternatywnego”. Po ten MON sięgnie w przypadku fiaska rozmów z pierwszą firmą.

Przełom w możliwościach MW

Program fregat rakietowych o kryptonimie „Miecznik” przewiduje, że do końca 2034 roku Marynarka Wojenna RP otrzyma trzy okręty obrony wybrzeża klasy fregata, zbudowane w polskich stoczniach z zastosowaniem zagranicznej technologii i know-how. Jednostki mają mieć zdolności, jakich do tej pory nie miały żadne okręty MW, czyli będą wyposażone nie tylko w systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe, lecz także w systemy rażenia woda–woda i woda–ziemia oraz torpedy do zwalczania okrętów podwodnych.

Umowę z konsorcjum PGZ-Miecznik, w skład którego wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i firma Remontowa Shipbuilding SA, w sprawie budowy Mieczników MON podpisało w lipcu ubiegłego roku. Zgodnie z kontraktem wartym 8 mld zł konsorcjum przekazało MON-owi pod koniec 2021 roku trzy przemysłowe studia wykonalności, czyli w dużym uogólnieniu projekty koncepcyjne budowy fregat oraz zintegrowanego systemu walki, który będzie na nich zainstalowany. Po wybraniu dwóch projektów postępowanie zbliża się do finału.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com, ThyssenKrupp Marine Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Eryk
1644943980
To co wstępnie było napisane jako wymagania i wyposażenia to spełnić może jednostka o wyporności 6000 - 7000 t, a tu" maluch" Niemiec. W ostatniej generacji fregat 125 Niemcy mieli kłopoty z wyważeniem i za niską wypornością jednostek ,że nawet ich Deutsche Marine zrezygnowało z oferty rodzimej ( co jak na nich jest szokującym posunięciem) na rzecz Holenderskich . Totalne zaskoczenie.
8C-57-F8-8A

Żandarmeria skontroluje także cywilów
Z najlepszymi na planszy
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Człowiek w pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Czołgiści w ogniu
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pożegnanie z Columbią
Święto Wojsk Lądowych
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cios w plecy
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Zwycięska batalia o stolicę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Debiut polskich Patriotów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Orlik na Alfę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
Krok ku niezależności
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Husarz z polskim instruktorem
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
17 września 1939. Nigdy więcej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Hekatomba na Woli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO