moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe cysterny dla wojska

Siły Zbrojne RP zamierzają w najbliższych trzech latach kupić około 270 cystern do przewozu paliwa. Prawie 200 ma mieć pojemność 10 metrów sześciennych (model CD-10 bazujący na Jelczu 662D.35), pozostałe zaś – 27 metrów sześciennych (model CND-27 na Jelczu C642D.35). Agencja Uzbrojenia chce je kupić w ramach dwóch przetargów.

Oba przetargi ogłoszone przez Agencję Uzbrojenia w połowie stycznia są związane z prawem opcji. Oznacza to, że Wojsko Polskie gwarantuje zakup określonej liczby cystern i jednocześnie deklaruje, że może (ale nie musi) w tej samej cenie nabyć kolejne.

W przypadku cystern CD-10 (przeznaczonych do przewozu benzyny, ropy, paliwa lotniczego do silników turbinowych oraz nafty lotniczej) zamówienie gwarantowane opiewa na 49 sztuk, a prawo opcji aż na 150 sztuk. Jeśli chodzi o cysterny CND-27 (do przewozu paliwa lotniczego F-34), zamówienie gwarantowane wynosi 29 sztuk, a prawo opcji dotyczy czterdziestu pojazdów. Cysterny są przeznaczone do transportowania, czasowego przechowywania oraz tankowania pojazdów i maszyn. Osadzenie ich na podwoziu Jelcza sprawia, że CD-10 i CND-27 dobrze sobie radzą także w trudnych warunkach terenowych.

Firmy, które mają w swojej ofercie takie cysterny, mogą do 16 lutego składać wnioski do Agencji Uzbrojenia o dopuszczenie do udziału w przetargach. Ponieważ oba postępowania prowadzone są w ramach procedury negocjacyjnej, do złożenia ofert handlowych zostanie dopuszczonych maksymalnie pięć podmiotów (w każdym przypadku).

To w ostatnich latach kolejne już zakupy cystern paliwowych CD-10 i CND-27 dla wojska. W 2018 roku siły zbrojne zamówiły (za około 15 mln zł) osiem cystern CND-27 (dostarczyła je firma Celtech z Poznania). Rok później Inspektorat Uzbrojenia podpisał z firmą Celtech kontrakt na dostawę 75 cystern CD-10 wart 160 mln zł.

Na podstawie wartości kontraktów z lat 2018 i 2019 można zakładać, że za prawie 270 cystern wojsko będzie musiało zapłacić ponad 500 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski/ 1 BLog

dodaj komentarz

komentarze

~JohnDoe
1647495600
fajnie wyglądają te cysterny, szkoda że z daleka widać że to zbiornik. Nie mogą zrobić kwadratowych obudów do nich, żeby wyglądem przypominały standardowe ciężarówki? w erze dronów łatwo rozpoznać taki obiekt i zniszczyć...
BF-0C-5E-3E

Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Człowiek w pętli
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Cios w plecy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Święto Wojsk Lądowych
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Debiut polskich Patriotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Kurs dla najlepszych w SERE
Krok ku niezależności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Road Runner” w Libanie
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W poszukiwaniu majora Serafina
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pożegnanie z Columbią
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Dwie agresje, dwie okupacje
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Czołgiści w ogniu
Hekatomba na Woli
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Największy transport Abramsów w tym roku
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Rekompensaty na nowych zasadach
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO