moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most od żołnierzy

Prawie 20 żołnierzy z 3 Niżańskiego Batalionu Inżynieryjnego buduje most tymczasowy w Krzyszkowicach. Po lipcowych ulewach, które zniszczyły dotychczasową przeprawę, mieszkańcom okolicznych terenów trudno było dostać się do domów. Żołnierze liczą, że już w sobotę skończą pracę i most zostanie oddany do użytku.

18 lipca nad Krzyszkowicami przeszła ulewa, która uszkodziła most na Głogoczówce. W ciągu kilkudziesięciu minut niewielki strumyk zmienił się w rwącą rzekę i odciął dojazd do 100 domów. Władze wsi zwróciły się z prośbą o pomoc do wojska. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych do budowy mostu tymczasowego wyznaczyło 3 Niżański Batalion Inżynieryjny (podległy 2 Pułkowi Inżynieryjnemu z Inowrocławia). – Jeszcze w lipcu żołnierze odbyli wizję lokalną w terenie oraz wykonali ekspertyzę dotyczącą technicznych możliwości budowy tymczasowego mostu – mówi mjr Marcel Podhorodecki z biura prasowego Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Eksperci musieli zmierzyć m.in. głębokość i szerokość rzeki, by oszacować, ile materiału potrzebują do zbudowania tymczasowego mostu DMS-65. – Takie działania to nie tylko pomoc mieszkańcom miejscowości, lecz także wykazanie się swoim specjalistycznym wyszkoleniem przez żołnierzy 3 Batalionu Inżynieryjnego – mówi ppor. Kamila Kopernik, oficer prasowy batalionu.

Praca nad budową przeprawy rozpoczęła się 16 sierpnia. Na miejsce przyjechało 18 żołnierzy, wśród nich monterzy elementów mostu oraz operatorzy żurawi, dźwigów i pojazdów inżynieryjnych, czyli ciężkiego sprzętu niezbędnego przy budowie. W czasie, gdy żołnierze z Niska przygotowywali teren, z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych przyjeżdżały kolejne elementy mostu DMS-65. Do czwartku żołnierze zbudowali 33 m mostu. Właśnie tyle ma docelowo mierzyć przeprawa, ale… – DMS-65 to konstrukcja, która wymaga, aby most liczył podwójną liczbę metrów w stosunku do tego, jak został zaprojektowany dla danego miejsca. Dzięki temu podczas montażu udaje się uzyskać przeciwwagę i most może stanąć nad rzeką – mówi ppor. Kamila Kopernik. Kiedy przeprawa jest już zbudowana, te pomocnicze elementy mostu żołnierze rozmontowują.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, most zostanie oddany do użytku w sobotę. – Ma mieć 33 m długości, szerokość jezdni będzie wynosić ponad 4 m, a jego nośność to 30 t – mówi ppor. Kopernik. Dzięki żołnierzom ruch zostanie usprawniony.

KE

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Niespokojny poranek pilotów
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kaman – domknięcie historii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Szansa na nowe życie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nie daj się zhakować
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rusza program „wGotowości”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Abolicja dla ochotników
Koniec dzieciństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Inwestycja w bezpieczeństwo
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Standardy NATO w Siedlcach
Kircholm 1605
Mundurowi z benefitami
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejny kontrakt Dezametu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
OPW budują świadomość obronną
Męska sprawa: profilaktyka
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
Pomnik nieznanych bohaterów
Marynarze mają nowe motorówki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Starcie pancerniaków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Arteterapia dla weteranów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Odznaczenia za wzorową służbę
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO