moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzony bojowo system bezzałogowy dla Wojska Polskiego

FlyEye to bezzałogowy system powietrzny, którego najbardziej rozpoznawalnym elementem są lekkie, startujące z ręki i lądujące automatycznie bezzałogowe samoloty wielozadaniowe. Rozwiązanie zostało opracowane przez spółkę Flytronic z Gliwic, wchodzącą w skład GRUPY WB. System był wykorzystywany w warunkach bojowych przez Siły Zbrojne RP podczas misji zagranicznych.

System FlyEye to produkt w stu procentach polski i wytwarzany w całości w kraju. Wszystkie prawa intelektualne do niego ma GRUPA WB, której współwłaścicielem jest Polski Fundusz Rozwoju. Oznacza to pełną kontrolę państwa nad produkowanym na Śląsku zaawansowanym rozwiązaniem, stworzonym przez rodzimych inżynierów. FlyEye może być wykorzystywany do zadań rozpoznania obrazowego, akustycznego, radiolokacyjnego, pomiarowego i sygnaturowego, także jako latający przekaźnik radiowy oraz wyspecjalizowany środek transportu małych i wrażliwych ładunków. 

Charakterystyka

System FlyEye składa się z naziemnej stacji kontroli lotu, stacji analizy danych, anten różnego rodzaju, kilku bezzałogowych platform latających z różnym wyposażeniem (takim jak głowice obserwacyjne, zestawy mikrofonów lub radioprzekaźniki, zwiększające nawet stukrotnie zasięg łączności radiowej) oraz trenażera ze zdolnością do syntetyzowania wideo. Może on być przewożony na pojazdach lub transportowany przez dwuosobową obsługę w specjalnie zaprojektowanych plecakach.

Bezzałogowy samolot o masie startowej 11 kg startuje z ręki operatora i może wykonywać loty na wysokościach przekraczających 5000 m n.p.m. Nie wymaga żadnej dodatkowej infrastruktury, może zostać użyty w dowolnym miejscu i czasie. Po wykonaniu misji automatycznie ląduje w wyznaczonym miejscu.

Wchodzące w skład systemu bezzałogowce mogą operować w dzień i w nocy, nawet w skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych, przy silnym wietrze, wysokich i niskich temperaturach oraz wysokiej wilgotności. FlyEye działa podczas zakłóceń lub w sytuacji braku dostępu do systemu nawigacji satelitarnej GPS. Bezzałogowiec może latać po zaplanowanej trasie, być kierowany w trybie ręcznym lub działać automatycznie w trybie konwoju, gdzie patroluje teren i wykrywa zagrożenia dla nadzorowanych pojazdów.

FlyEye w Polsce

Wielozadaniowy FlyEye znajduje się w wyposażeniu wojsk specjalnych, wojsk lądowych i – od niedawna także wojsk obrony terytorialnej. Został wielokrotnie sprawdzony – w kraju oraz w operacjach poza granicami państwa. System jest cały czas rozwijany, trwa proces jego udoskonalania. GRUPA WB zbiera doświadczenia i wprowadza kolejne funkcjonalności, dopasowując FlyEye’a nawet do najbardziej wyśrubowanych wymagań użytkowników.

System opracowano, biorąc pod uwagę szczególne wymagania wojsk rakietowych i artylerii, dlatego charakteryzuje się niezwykłą dokładnością w wyznaczaniu miejsca położenia celów. Użycie własnych, zaawansowanych głowic optoelektronicznych, w połączeniu z unikatowym algorytmem transmisji obrazu z kamer dziennych i nocnych (termowizyjnych), pozwoliło na uzyskanie niezwykłej precyzji w namierzaniu obiektów do ataku oraz ewentualnej korekcji ognia.

FlyEye został przez GRUPĘ WB zintegrowany z systemem zarządzania walką TOPAZ. Umożliwia to natychmiastowe przekazanie obrazu z systemu bezzałogowego do dowolnych pojazdów Wojska Polskiego, w tym wozów bojowych lub samobieżnych zestawów artyleryjskich i rakietowych.

Wyposażenie optoelektroniczne bezzałogowców pomaga w precyzyjnym ustaleniu położenia geograficznego obserwowanego miejsca. Dokładne koordynaty wraz z obrazami terenu są natychmiast w czasie rzeczywistym przekazywane do stacji kontroli i analizy lub systemu zarządzania walką TOPAZ.

Sukces za granicą

FlyEye odniósł sukces nie tylko w kraju, opracowane przez GRUPĘ WB bezzałogowce zostały bowiem dostarczone także do użytkowników poza granicami Polski. Tam również wykorzystywano je bojowo podczas działań w warunkach walki elektronicznej w styczności z siłami przeciwnika, nie odnotowując żadnych strat podczas operacji.

Jakość bezzałogowych rozwiązań GRUPY WB została doceniona przez Agencję Wsparcia i Zamówień Obronnych NATO (NATO Support and Procurement Agency – NSPA). Dzięki temu zainteresowane państwa będą mogły kupić system FlyEye za pośrednictwem tej instytucji.

Warto dodać, że FlyEye jest jedynym opracowanym w Polsce zaawansowanym systemem wojskowym, za który wzięła odpowiedzialność NSPA. Agenda NATO wprowadziła go do swojego portfolio i oferuje na rynku uzbrojenia. Jest to nobilitacja polskiego produktu i potwierdzenie jego najwyższej jakości.

FlyEye dla służb państwowych

Dostarczone do Straży Granicznej systemy używane są do codziennego nadzoru nad granicami kraju, trafiły także do polskich instytucji związanych z bezpieczeństwem państwa. Choć FlyEye został stworzony dla sił zbrojnych, zgodnie ze ścisłymi wymaganiami wojska i we współpracy z użytkownikiem, to okazał się jednak tak uniwersalny, że jest z powodzeniem wykorzystywany do poszukiwania zaginionych osób, wykrywania ognisk pożarów oraz nadzoru i sprawdzania linii energetycznych.

FlyEye’a charakteryzuje możliwość prowadzenia działań w trudnych warunkach atmosferycznych, podczas których loty samolotami załogowymi są obarczone dużym ryzykiem i mogą stanowić zagrożenie dla pilotów. Zastosowanie precyzyjnych danych z głowicy obserwacyjnej pomaga w mierzeniu odległości do jednostek ratowniczych, gaśniczych lub poszukiwawczych. Daje to możliwość lepszego wykorzystania sił i środków oraz zmniejszenia zagrożenia osób zaangażowanych w działania, na przykład w sytuacji osaczenia przez ogień.

W 2020 roku operatorzy wojsk obrony terytorialnej używali FlyEye do pomocy strażakom w akcjach ratowniczo-gaśniczych bezcennych przyrodniczo obszarów Biebrzańskiego Parku Narodowego. W przeciwieństwie do samolotów załogowych, bezzałogowce wyposażone w kamery termowizyjne mogły przekazywać obraz również podczas lotów wykonywanych po zmierzchu.

PZ

autor zdjęć: GRUPA WB

dodaj komentarz

komentarze


Specjalsi opanowali amerykański okręt
 
Tak uczyły się latać orlęta
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ogniem i tarczą
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wyzwanie, które integruje
ASzWoj na warcie od pokoleń
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ZMU dla marynarzy
100 lat historii Szkoły Orląt
DNA GROM-u
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Badania z WAT-u na misji AX-4
PGZ na nowo
Droga do zespołu bojowego GROM
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
W Dęblinie tylko do przodu
Misja PKW „Olimp” doceniona
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Trzy okręty, jeden zespół
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Walczmy mądrze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kierunek Karkonosze
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Film o Feniksie i terytorialsach
Zmagania sześcioosobowych armii
Nowy rozdział w historii Mesko
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Letni wypoczynek z MON-em
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Dezamet rośnie w siłę
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nasi czołgiści najlepsi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Od chaosu do wiktorii
Żołnierz influencer?
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nowe cele obronne NATO
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Uczelnia wysokich lotów
W wakacje wstąp do WOT-u!
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Piloci na straży bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Lekcje na poligonie
Robotyka to przyszłość medycyny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dzień, który zmienił bieg wojny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO