moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda ’20 – San nie zatrzymał kawalerii pancernej

Żeby pokonać rwący nurt rzeki, żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej musieli nie tylko wykazać się umiejętnościami prowadzenia pojazdów. Wymagało to specjalnego przygotowania oraz współpracy z saperami, JTAC-ami, żołnierzami kawalerii powietrznej, a nawet śmigłowcami. Wcale nie mniej wymagającym przedsięwzięciem było dotarcie na miejsce przeprawy.

Na poligonie w Nowej Dębie 10 Brygada Kawalerii Pancernej bierze udział w ćwiczeniach „Karakal ’20”, będących częścią manewrów „Anakonda ’20”. Ćwiczenia mają sprawdzić pododdziały brygady pod kątem planowania i przemieszczenia się na dużą odległość oraz prowadzenia działań defensywnych i ofensywnych. Pierwszym ważnym zadaniem, któremu musieli stawić czoła żołnierze, była przeprawa przez rzekę San. Oprócz bojowych wozów piechoty BWP-1, przeszkodę wodną pokonały także amfibie PTS, które transportowały żołnierzy desantu, pojazdy ciężarowo-terenowe oraz zaopatrzenie.

– W tym miejscu rzeka jest dość szeroka, jednak najbardziej istotna jest prędkość jej nurtu. Teren został wcześniej sprawdzony przez saperów. Ze względu na panujące warunki zadanie należało jednak do wymagających – mówi płk Rafał Kowalik, dowódca 10 Brygady Kawalerii Pancernej.

Przeprawa przez San przez cały czas była zabezpieczana przez śmigłowce Mi-24 z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu oraz przez zespoły kontrolerów JTAC z Centralnej Grupy Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego w Inowrocławiu. Dzień wcześniej brzeg rzeki został opanowany przez żołnierzy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.

– Po uchwyceniu przyczółków na obu stronach Sanu Szwadronowa Grupa Bojowa wystawiła posterunki obserwacyjne oraz zabezpieczyła ochronę przeciwlotniczą i wsparcie artyleryjskie – tłumaczy mjr Zbigniew Kowalski, szef sekcji szkoleniowej 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Po zakończeniu przeprawy kawalerzyści zostali podebrani przez śmigłowce. – Ze względu na swoją aeromobilność 25 Brygada Kawalerii Powietrznej może prowadzić szybkie działania desantowo-szturmowe na dużych odległościach. Daje to dowódcy możliwość szybkiej reakcji na newralgicznych kierunkach. Później odpowiedzialność za daną strefę mogą przejąć pododdziały pancerne – podkreśla mjr Kowalski.

Łącznie w epizodzie wzięło udział blisko 1000 żołnierzy i 600 jednostek sprzętu.

Przygotowania do przeprawy

Kierowcy z 10 Brygady Kawalerii Pancernej nie po raz pierwszy musieli pokonać przeszkodę wodną. Wymaga to ścisłej współpracy z żołnierzami znajdującymi się również poza pojazdem. – Kierowca obserwuje otoczenie przez peryskop, jednak jego pole widzenia jest ograniczone. To dowódca załogi oraz pomocnik dowódcy punktu przeprawy na drugim brzegu pomagają mu doprowadzić wóz do celu – tłumaczy kpr. Przemysław Terpiński, dowódca załogi z 10 Brygady Kawalerii Pancernej. Nim jednak BWP-1 znajdzie się w wodzie, należy pojazd do tego zadania przygotować. – Trzeba sprawdzić stan śrub, uszczelnić włazy desantu oraz wszystkie inne luki pojazdu, sprawdzić działanie falochronów oraz zamontować wyższy peryskop – opowiada kapral Terpiński. Duże znaczenie ma także przygotowanie liny holowniczej. – Jeżeli wóz utknie w rzece i będzie potrzebował pomocy, grupa ewakuacyjna na PTS odholuje go do brzegu – dodaje. Taki scenariusz wydarzeń również znalazł się w planie ćwiczeń.

Kolejne epizody ćwiczeń „Karakal ’20” zostaną przeprowadzone na poligonie w Nowej Dębie, gdzie żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej będą wykonywali zadania bojowe, w tym prowadzili działania w terenie skażonym, dekontaminację pojazdów oraz kierowanie ogniem. Po zakończeniu manewrów ponownie przemieszczą się drogami publicznymi do jednostki macierzystej w Świętoszowie.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Laury MSPO przyznane
Wojskowi szachiści z medalem NATO
StormRider na fali
Finisz programu „Orlik”?
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Beret „na rekinka” lub koguta
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Był twarzą sił powietrznych”
Z najlepszymi na planszy
Orlik na Alfę
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Nasz Hercules
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Startuje „Żelazny obrońca”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Łódź na granicy
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Detect & Classify: satelity z AI
Kikimora o wielu twarzach
Piorun 2 coraz bliżej
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Towarzysze czołgów
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Spotkanie Trump-Nawrocki
Czas nowych inwestycji
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wyczekiwane przyspieszenie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Hekatomba na Woli
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
„Road Runner” w Libanie
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Salwa z wysokości
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Żelazna Dywizja” na Narwi
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świetne występy polskich żołnierzy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
Statuetki dla tuzów biznesu
Dwie agresje, dwie okupacje
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Lepsza efektywność
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grot A3 w drodze do linii
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nocne ataki na Ukrainę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO