moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańska przeprawa

Pokonywanie przeszkód wodnych to ważny element manewrów „Defender Europe ‘20 Plus”, które odbywają się w Drawsku Pomorskim. Podczas jednej z największych przepraw na drugi brzeg jeziora Zły Łęg przemieściło się ponad 120 pojazdów. Wśród nich były Humvee, Bradleye, a także Rosomaki i BWP-y. Zmagania sojuszników zabezpieczali polscy żołnierze z wojsk inżynieryjnych.

Kolejny dzień manewrów „Defender Europe ‘20 Plus” w Drawsku Pomorskim. Spadochroniarze, którzy desantowali się na poligon kilka dni temu, zatrzymali znajdujące się w tym rejonie siły nieprzyjaciela, które podgrywały pododdziały 9 Brygady Kawalerii Pancernej. Dzięki temu pododdziały z 1 Dywizji Kawalerii US Army i 12 Brygady Zmechanizowanej mogły kontynuować działania. Aby realizowane przez nie natarcie było skuteczne, musiały pokonać przeszkodę wodną. Dlatego do akcji wkroczyły polskie wojska inżynieryjne. Żołnierze zbudowali na jeziorze Zły Łęg most długości 152 m. Do zadania zaangażowano dwie kompanie pontonowe, dwa komplety parku pontonowego (jeden komplet zawiera elementy umożliwiające budowę 100 m mostu), a także 14 kutrów holowniczych i łodzie zabezpieczające.

Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z Batalionu Pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego. Ich działania wspierali przedstawiciele 5 Pułku Inżynieryjnego, 2 Pułku Saperów oraz Grupy Ratunkowo-Ewakuacyjnej z 2 Batalionu Saperów. Kilkunastu żołnierzy wyznaczono do utrzymania przeprawy.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Jako pierwsze na moście pojawiły się bojowe wozy piechoty Bradley. Ze względu na ich masę (niemal 30 t), a także fakt, że są pojazdami gąsienicowymi, pokonywały przeszkodę bardzo wolno, jeden po drugim. – Aby cała przeprawa odbyła się bezpiecznie, na moście mogą znajdować się jednocześnie trzy Bradleye. Muszą też zachowywać między sobą odległość 40 m i poruszać się nie szybciej niż 10 km/h – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego. Tuż po nich na most wjechały pojazdy kołowe, między innymi Humvee należące do amerykańskich sil zbrojnych oraz polskie pojazdy ciężarowe. – Ten etap trwał trochę krócej, jednak tempo pokonywania przeprawy i tak zależy od tego, co dzieje się na polu walki i jak szybko pojazdy mogą podejść do przeszkody – wyjaśnia oficer.

Kiedy wszystkie pojazdy przejechały przez most, do przeprawy przystąpiły Rosomaki i BWP-y. Jednak ten etap nie wymagał angażowania tak dużych sił wojsk inżynieryjnych – wozy zabezpieczane przez grupę ratunkowo-ewakuacyjną po prostu przepłynęły jezioro.

W sumie podczas przeprawy na drugi brzeg przedostało się ponad 120 pojazdów. Była to jedna z największych przepraw, jakie wojsko organizuje podczas manewrów „Defender”. Pokonywanie przeszkody wodnej wojska ćwiczą niemal każdego dnia. – Mimo że ćwiczenia odbywają się głównie w tym samym miejscu, codziennie budujemy naszą przeprawę od nowa. Jest to ważne z powodu sytuacji taktycznej. Most bowiem, który długo znajdowałby się w jednym miejscy, mógłby stać się łatwym celem ataku nieprzyjaciela – wyjaśnia ppłk Kranz. – Oprócz tego naszym zadaniem jest utrzymywanie przepraw tymczasowych.

A jak polscy żołnierze oceniają współpracę z sojusznikami? – Z naszej perspektywy nie ma wielkiej różnicy, jakie pojazdy pokonują przeszkodę. Zawsze jest to okazja do wymiany doświadczeń i łamania barier językowych – zaznacza oficer. 

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~sl
1592195160
"Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Powinno być ""Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Rzecznik prasowy 2 pułku inżynieryjnego mjr Sylwester Ludwiczak
E2-93-0C-CC

Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Priorytetowe zaangażowanie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Wellington „Zosia” znad Bremy
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zawiszacy na Litwie
Sztuka i służba w jednym kadrze
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„JUR” dla terytorialsów
W poszukiwaniu majora Serafina
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Jelcz się wzmacnia
Polski „Wiking” dla Danii
DragonFly czeka na wojsko
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szli po odznakę norweskiej armii
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kosmiczny Perun
Polskie Bayraktary nad Turcją
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
WOT na Szlaku Ratunkowym
Maratońskie święto w Warszawie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Droga do GROM-u”
Standardy NATO w Siedlcach
W wojsku orientują się najlepiej
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Mity i manipulacje
Transbałtycka współpraca
Kolejne „Husarze” w powietrzu
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Bóbr na drodze Hannibala
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niezłomni w obronie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO