moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańska przeprawa

Pokonywanie przeszkód wodnych to ważny element manewrów „Defender Europe ‘20 Plus”, które odbywają się w Drawsku Pomorskim. Podczas jednej z największych przepraw na drugi brzeg jeziora Zły Łęg przemieściło się ponad 120 pojazdów. Wśród nich były Humvee, Bradleye, a także Rosomaki i BWP-y. Zmagania sojuszników zabezpieczali polscy żołnierze z wojsk inżynieryjnych.

Kolejny dzień manewrów „Defender Europe ‘20 Plus” w Drawsku Pomorskim. Spadochroniarze, którzy desantowali się na poligon kilka dni temu, zatrzymali znajdujące się w tym rejonie siły nieprzyjaciela, które podgrywały pododdziały 9 Brygady Kawalerii Pancernej. Dzięki temu pododdziały z 1 Dywizji Kawalerii US Army i 12 Brygady Zmechanizowanej mogły kontynuować działania. Aby realizowane przez nie natarcie było skuteczne, musiały pokonać przeszkodę wodną. Dlatego do akcji wkroczyły polskie wojska inżynieryjne. Żołnierze zbudowali na jeziorze Zły Łęg most długości 152 m. Do zadania zaangażowano dwie kompanie pontonowe, dwa komplety parku pontonowego (jeden komplet zawiera elementy umożliwiające budowę 100 m mostu), a także 14 kutrów holowniczych i łodzie zabezpieczające.

Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z Batalionu Pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego. Ich działania wspierali przedstawiciele 5 Pułku Inżynieryjnego, 2 Pułku Saperów oraz Grupy Ratunkowo-Ewakuacyjnej z 2 Batalionu Saperów. Kilkunastu żołnierzy wyznaczono do utrzymania przeprawy.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Jako pierwsze na moście pojawiły się bojowe wozy piechoty Bradley. Ze względu na ich masę (niemal 30 t), a także fakt, że są pojazdami gąsienicowymi, pokonywały przeszkodę bardzo wolno, jeden po drugim. – Aby cała przeprawa odbyła się bezpiecznie, na moście mogą znajdować się jednocześnie trzy Bradleye. Muszą też zachowywać między sobą odległość 40 m i poruszać się nie szybciej niż 10 km/h – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego. Tuż po nich na most wjechały pojazdy kołowe, między innymi Humvee należące do amerykańskich sil zbrojnych oraz polskie pojazdy ciężarowe. – Ten etap trwał trochę krócej, jednak tempo pokonywania przeprawy i tak zależy od tego, co dzieje się na polu walki i jak szybko pojazdy mogą podejść do przeszkody – wyjaśnia oficer.

Kiedy wszystkie pojazdy przejechały przez most, do przeprawy przystąpiły Rosomaki i BWP-y. Jednak ten etap nie wymagał angażowania tak dużych sił wojsk inżynieryjnych – wozy zabezpieczane przez grupę ratunkowo-ewakuacyjną po prostu przepłynęły jezioro.

W sumie podczas przeprawy na drugi brzeg przedostało się ponad 120 pojazdów. Była to jedna z największych przepraw, jakie wojsko organizuje podczas manewrów „Defender”. Pokonywanie przeszkody wodnej wojska ćwiczą niemal każdego dnia. – Mimo że ćwiczenia odbywają się głównie w tym samym miejscu, codziennie budujemy naszą przeprawę od nowa. Jest to ważne z powodu sytuacji taktycznej. Most bowiem, który długo znajdowałby się w jednym miejscy, mógłby stać się łatwym celem ataku nieprzyjaciela – wyjaśnia ppłk Kranz. – Oprócz tego naszym zadaniem jest utrzymywanie przepraw tymczasowych.

A jak polscy żołnierze oceniają współpracę z sojusznikami? – Z naszej perspektywy nie ma wielkiej różnicy, jakie pojazdy pokonują przeszkodę. Zawsze jest to okazja do wymiany doświadczeń i łamania barier językowych – zaznacza oficer. 

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~sl
1592195160
"Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Powinno być ""Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Rzecznik prasowy 2 pułku inżynieryjnego mjr Sylwester Ludwiczak
E2-93-0C-CC

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Panczeniści na podium w Hamar
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pancerniacy jadą na misję
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sojusznicza obrona
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Najdłuższa noc
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Paczka dla bohatera już w drodze!
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Gala Boksu na Bemowie
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Wojsko z nowym programem rozwoju
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Odpalili K9 Thunder
The Taste of Military Service
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
W hołdzie poległym
Noc na „pasku”
Niebo pod osłoną
Combat 56 u terytorialsów
Piątka z czwartego wozu
Polski Rosomak dalej w produkcji
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Dzień wart stu lat
Przygotowani na każdy scenariusz
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Plan na WAM
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Koniec bezkarności floty cieni?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Przełomowy czas dla WZL-2
„Burza” nabiera kształtów
Kto zostanie Asem Sportu?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Historyczna „Wisła”
Wojsko ma swojego satelitę!
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO