moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Strategiczny most powietrzny

Dwadzieścia minut po godzinie trzeciej rano na wrocławskim lotnisku Strachowice wylądował potężny ukraiński samolot An-124-100 Rusłan. Na pokładzie drugiej pod względem wielkości na świecie maszyny znajdowało się 50 ton środków ochrony osobistej dla personelu medycznego. To sprzęt niezbędny do walki z epidemią koronawirusa.

Na blisko 230 paletach transportowych z Szanghaju w Chinach trafiło do Polski 190 tys. maseczek, milion rękawiczek, 180 tys. kombinezonów ochronnych oraz 50 tys. gogli. Ładunek, który w dobie pandemii COVID-19 jest wyjątkowo cenny, zajął 371 metrów sześciennych ładowni potężnej maszyny. Towar kupiła w Chinach Agencja Rozwoju Przemysłu. Wojsko podjęło się nie tylko jego przetransportowania, ale także wyładunku w miejscu docelowym. Zajął się tym wyspecjalizowany wojskowy zespół przeładunków lotniczych Komendy Obsługi Lotniska Wrocław. 22-osobowa grupa żołnierzy pod dowództwem por. Adriana Urbańskiego wykonała to zadanie w zaledwie trzy godziny.

Jak poinformował nas Szymon Płoński, przedstawiciel zespołu zagranicznego ds. dostaw materiałów medycznych Agencji Rozwoju Przemysłu, środki ochrony po wyładowaniu z samolotu trafiły wprost na samochody ciężarowe, które przetransportują je do trzech magazynów Agencji Rezerw Materiałowych – w Ostrowi Mazowieckiej, Lublińcu oraz Strzałkowie. Tam decyzją ministerstwa zdrowia zostaną rozdysponowane do najbardziej potrzebujących szpitali i placówek medycznych.

Film: Bogusław Politowski/polska-zbrojna.pl

Czwartkowa dostawa samolotem An-124-100 Rusłan oraz utworzenie przez wojsko mostu powietrznego na potrzeby transportu towarów w związku z epidemią odbyła się w ramach wielonarodowego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution), którego Polska jest członkiem. Został on stworzony w ramach wspólnej inicjatywy 9 państw członkowskich NATO – Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii – w celu zapewnienia zdolności do wojskowego transportu strategicznego. Możliwości te wykorzystywane są do prowadzenia operacji NATO i Unii Europejskich oraz zabezpieczania innych potrzeb państw członkowskich, takich jak misje humanitarne czy – jak obecnie – do walki z pandemią koronawirusa. Przewozy lotnicze w ramach programu SALIS koordynuje Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk podległe MON.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze podjęli wyzwanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Starcie pancerniaków
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Im ciemniej, tym lepiej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wellington „Zosia” znad Bremy
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Zasiać strach w szeregach wroga
Czy to już wojna?
Grecka walka z sabotażem
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Arteterapia dla weteranów
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Gdy ucichnie artyleria
Ku wiecznej pamięci
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polski „Wiking” dla Danii
OPW budują świadomość obronną
Jesteśmy dziećmi wolności
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
„Zamek” pozostał bezpieczny
Ułani szturmowali okopy
Awanse w dniu narodowego święta
Abolicja dla ochotników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Dzień wart stu lat
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO