moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce

Dyżurna para Jastrzębi poderwała się do pasażerskiego Tu-134 oraz rosyjskich myśliwców, które 15 stycznia leciały do obwodu kaliningradzkiego. Polskie F-16 przechwyciły rosyjskie maszyny nad Morzem Bałtyckim. To pierwsza akcja bojowa naszych pilotów, którzy od trzech tygodni w ramach PKW Orlik pełnią natowską misję Baltic Air Policing.

— Rzeczywiście takie zdarzenie miało miejsce — potwierdza mjr Tomasz Antkowiak, rzecznik prasowy PKW Orlik. Polscy lotnicy i samoloty F-16 od 31 grudnia 2019 roku pełnią dyżur w ramach misji NATO Baltic Air Policing i strzegą nienaruszalności przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Polacy stacjonują w estońskiej bazie Ämari.

— 15 stycznia polska para samolotów F-16 pełniąca dyżur bojowy wykonała lot w celu identyfikacji statku powietrznego – informuje mjr Adriana Wołyńska z Dowództwa Operacyjnego RSZ. – Decyzja o poderwaniu pary dyżurnej została podjęta przez sojuszniczy organ dowodzenia obroną powietrzną Połączonego Centrum Operacji Powietrznych (CAOC) w Niemczech – dodaje oficer.

Więcej informacji na temat zdarzenia przekazuje litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej. Litwini podają, że polskie samoloty F-16 zostały poderwane do pasażerskiego Tu-134, który leciał nad Morzem Bałtyckim do obwodu kaliningradzkiego. Rosyjski samolot pasażerski eskortowany był najpierw przez dwa Su-35, a następnie przez parę Su-27. Resort obrony Litwy na swojej oficjalnej stronie internetowej podaje, że Tu-134 miał włączony transponder, czyli urządzenie służące do identyfikacji samolotów i leciał zgodnie ze zgłoszonym wcześniej planem lotu, utrzymywał także łączność radiową. Problem jednak w tym, że towarzyszące mu myśliwce nie miały włączonych transponderów, ani zgłoszonego planu lotu, nie nawiązywały też łączności radiowej.

Dwa dni później doszło do podobnego incydentu. Tym razem jednak poderwana została para dyżurna belgijskich F-16, które w ramach misji BAP stacjonują w litewskiej bazie w Szawlach.

Jak działa para dyżurna? Piloci myśliwców, którzy służą w ramach PKW Orlik, dyżurują całą dobę. W momencie, gdy CAOC ogłasza alarm „Alfa Scramble” piloci mają nie więcej niż kwadrans, by poderwać samoloty z lotniska. Zawsze startują dwa samoloty, w jednym dowódca pary, który ma np. zidentyfikować przechwytywany samolot, w drugim jest skrzydłowy, który osłania swojego dowódcę. Po identyfikacji dyżurujące myśliwce „odprowadzają” powietrznego intruza do granic państwa, w przypadku incydentu z 15 stycznia – do granic Federacji Rosyjskiej.

Dziewiąta zmiana PKW Orlik będzie pełnić dyżur do kwietnia 2020 roku. W bazie lotniczej w Ämari w Estonii stacjonuje niemal 150 polskich żołnierzy i pracowników wojska. Wśród nich są piloci, technicy, obsługa naziemna maszyn, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy, medycy, a także specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Wojskowi lotnicy do dyspozycji mają cztery myśliwce F-16. Główne siły do tej zmiany wystawiła 32 Baza Lotnictwa Taktycznego z Łasku. Zmianą dowodzi ppłk pil. Krzysztof Duda.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia, które nie mają swojego lotnictwa bojowego, poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy dołączyli do misji w 2006 roku. Przez długi czas w misji uczestniczyli piloci MiG-ów-29 z Mińska Mazowieckiego i Malborka. Od 2017 roku PKW Orlik wystawia 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego wyposażone w samoloty F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ma,ryś
1579683120
To ile już ty przechwyconych mamy ?, najważniejsze aby to nie był złom.
5D-83-25-A0

Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
 
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Święto stołecznego garnizonu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Rekordziści z WAT
Sprawa katyńska à la española
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Gunner, nie runner
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szybki marsz, trudny odwrót
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Pilecki ucieka z Auschwitz
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Zachować właściwą kolejność działań
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wytropić zagrożenie
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
SOR w Legionowie
NATO on Northern Track
Na straży wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Kolejne FlyEye dla wojska
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, epilog
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Metoda małych kroków
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pod skrzydłami Kormoranów
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO