moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Studenci w kryzysie

W jednym z wrocławskich wieżowców doszło do wybuchu gazu. Są ofiary śmiertelne i wielu rannych. Trzeba jak najszybciej zaplanować i przeprowadzić ewakuację oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia. To jeden z wielu scenariuszy, według których rozegrano ćwiczenia „Kryzys-19”. Studenci Akademii Wojsk Lądowych zdali test ze znajomości procedur działania kryzysowego.

Warsztaty z reagowania kryzysowego przygotowała Akademia Wojsk Lądowych we Wrocławiu. Już po raz piąty w tym przedsięwzięciu uczestniczyli nauczyciele akademiccy, studenci cywilni i podchorążowie – w sumie kilkaset osób. Trzydniowe ćwiczenia były sprawdzianem ze znajomości procedur działania w sytuacjach kryzysowych, organizowania stanowisk kierowania i zasad współdziałania służb i samorządów. Warsztaty pozwalają także ocenić, czy obowiązujące przepisy odpowiadają współczesnym zagrożeniom. – Dzięki takim ćwiczeniom możemy sprawdzić, czy w sytuacjach kryzysowych studenci potrafią podejmować właściwe decyzje. W czasie studiów uczą się zasad postępowania i reagowania na różne sytuacje kryzysowe, a teraz mieli okazję w praktyce wykazać się zdobytą wiedzą – mówi ppłk dr inż. Zbigniew Grobelny, dziekan Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie AWL i kierownik warsztatów. – W czasie ćwiczenia studenci samodzielnie rozwiązują problemy. Muszą np. odpowiadać za racjonalne dysponowanie siłami kierowanymi na miejsce zdarzenia, wiedzieć z kim powinni podjąć współpracę i kiedy oraz w jaki sposób wnioskować o skierowanie do działania pododdziałów wojskowych – dodaje kierownik warsztatów. Wyjaśnia także, że co roku scenariusz jest modyfikowany, bo tylko w ten sposób można właściwie ocenić wiedzę studentów. W czasie „Kryzysu-19” studenci musieli także reagować na zagrożenia o charakterze hybrydowym.

– Studenci cywilni i wojskowi działali w wyznaczonych wcześniej zespołach. Wcielali się w rolę poszczególnych instytucji bezpieczeństwa, np. policji, centrum powiadamiania ratunkowego, straży pożarnej czy centrum zarządzania kryzysowego – wyjaśnia ppłk dr inż. Piotr Szczepański, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie i szef zespołu prasowo-informacyjnego warsztatów.

Z jakimi zagrożeniami musieli mierzyć się studenci AWL? Jednym z poważniejszych wyzwań była poważna awaria systemu elektroenergetycznego, która powoduje dłuższą przerwę w dostawie prądu. – Zgodnie ze scenariuszem doszło do zniszczenia słupów energetycznych wysokiego napięcia. Aż 80 proc. mieszkańców Wrocławia pozostawało bez prądu – mówi ppłk Szczepański. – Studenci musieli liczyć się z narastającymi problemami, m.in. nieczynną sygnalizacją świetlną, unieruchomieniem stacji paliw, problemami w szpitalach, wypadkami drogowymi – wymienia oficer.

Przerwa w dostawie prądu trwała około 10 godzin. W tym czasie studenci musieli wykazać się znajomością procedur wcielając się w rolę przedstawicieli różnych służb pracujących w centrum zarządzania kryzysowego. Podejmowali np. decyzje o konieczności użycia różnego rodzaju pododdziałów i jednostek sprzętu. – Problemy, z którymi mierzyli się studenci były generowane przez Symulator Zdarzeń Kryzysowych. Doszło nie tylko do szeregu wypadków drogowych. Mieliśmy także przypadek, że po zamieszkach w zakładzie karnym uciekło trzech więźniów, co wywołało niepokoje społeczne – opisuje szef zespołu prasowo-informacyjnego warsztatów.

Drugiego dnia studenci musieli zmierzyć się z sytuacją o zupełnie innym charakterze. W jednym z dziesięciopiętrowych bloków w centrum Wrocławia, zamieszkałym przez około 400 osób, doszło do wybuchu gazu. Doprowadziło to do katastrofy budowlanej. – Mieliśmy ofiary śmiertelne i ciężko rannych oraz lżej poszkodowanych. W takim przypadku kluczowy jest czas. Jak najszybciej trzeba było zarządzić ewakuację ludzi i zabezpieczyć miejsce zdarzenia, np. zaplanować objazdy – opowiada jeden z podchorążych. Studenci musieli ponadto przeprowadzić triaż, czyli segregację rannych i udzielić pomocy medycznej. Ich zadaniem było także zaplanowanie i zapewnienie lokali zastępczych dla poszkodowanych. – Tym razem podchorążowie nie działali już z wykorzystaniem symulatora, a musieli praktycznie zająć się rannymi. W rolę poszkodowanych wcielili się studenci młodszych roczników – wyjaśnia ppłk Szczepański.

Działania wojskowych i cywilnych studentów były oceniane. – Mamy wiele wniosków z tegorocznych ćwiczeń, które na pewno wykorzystamy w planowaniu kolejnych tego typu warsztatów. Jeden z nich dotyczy zaangażowania w kolejne edycje innego rodzaju służb. Wrócimy do modelu współpracy np. ze strażakami czy policjantami. To zdecydowanie podnosi realizm szkolenia – przyznaje ppłk Szczepański.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: AWL

dodaj komentarz

komentarze


Zmagania sześcioosobowych armii
 
Nowe cele obronne NATO
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Letni wypoczynek z MON-em
Nasi czołgiści najlepsi
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wyzwanie, które integruje
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Podróż w ciemność
100 lat historii Szkoły Orląt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
PGZ na nowo
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Od chaosu do wiktorii
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Apache. Zabójczy dla czołgów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Droga do zespołu bojowego GROM
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Misja PKW „Olimp” doceniona
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Film o Feniksie i terytorialsach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Ogniem i tarczą
Trzy okręty, jeden zespół
Lekcje na poligonie
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
DNA GROM-u
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Nowy rozdział w historii Mesko
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO