moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włochy też chcą Tempesta

Tempest ma być większy od F-35, zabierać więcej uzbrojenia i w znacznie większym stopniu będzie oparty na technologii cyfrowej. Nad samolotem wielozadaniowym 6. generacji pracują razem Brytyjczycy, Szwedzi oraz Włosi, którzy kilka tygodni temu dołączyli do programu. Demonstrator technologii Tempesta ma powstać w ciągu sześciu lat, a prototyp do 2035 roku.

Włosi postanowili wspólnie z Brytyjczykami oraz Szwedami opracować wielozadaniowy samolot 6. generacji o kryptonimie Tempest. Porozumienie o dołączeniu do prowadzonego przez Wielką Brytanię programu badawczo-rozwojowego (do którego Skandynawowie przystąpili kilka miesięcy temu) podpisano 10 września, podczas londyńskich targów zbrojeniowych DSEI.

Zgodnie ze wstępnym terminarzem, demonstrator technologii Tempesta ma powstać do 2025 roku, a prototyp ma być gotowy do wdrożenia do produkcji seryjnej do 2035 roku. Nowy samolot ma w przyszłości zastąpić w brytyjskich Royal Air Force i włoskich Aeronautica Militare wielozadaniowe Eurofighter Typhoon. Natomiast w szwedzkich Svenska Flygvapnet – Saaby Jas 39 Gripen.

Włosi podkreślają korzyści płynące z wielonarodowego programu. – Wspólna praca nad Tempestem jeszcze bardziej wzmocni bazę technologiczną, przemysłową i umiejętności każdego z państw – mówił w Londynie Alessandro Profumo, dyrektor wykonawczy firmy Leonardo, który ma być głównym partnerem BAE System, głównego koncernu ze strony brytyjskiej.

„Zjednoczone Królestwo i Włochy mają udokumentowane 50-letnie doświadczenie w ścisłej współpracy w zakresie rozwoju samolotów bojowych i wsparcia w ramach programów Panavia Tornado i Eurofighter Typhoon” – napisali z kolei w komunikacie przedstawiciele brytyjskiego MON.

 

Jaki ma być Tempest? W znacznej mierze oparty na systemach cyfrowych. – Te samoloty wejdą do służby po maszynach 4. i 5. generacji, będą to więc konstrukcje wojny informacyjnej. Będą musiały zdobywać informacje, dostarczyć je do właściwych ludzi, w odpowiedniej jakości, w odpowiednim czasie, tak by oni mogli podejmować właściwe decyzje – wyjaśnia wing commander Mark Still z RAF Rapid Capabilities Office – Future Combat Air System Technology Initiative and Team Tempest, czyli komórki brytyjskich sił powietrznych zajmującej się projektem Tempesta.

Zgodnie z deklaracjami Brytyjczyków, Tempest ma być większy od F-35 (który w wersji F-35B wszedł niedawno do służby w tamtejszej armii). Dzięki temu będzie zabierać więcej uzbrojenia i latać dalej od amerykańskiego samolotu. Poza klasycznymi rakietami i bombami ma dysponować również uzbrojeniem laserowym.

Podczas targów DSEI zaprezentowano model Tempesta. Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. Mark Still podkreślał jednak, że nie należy przywiązywać zbyt dużej wagi do przyjętych w modelu kształtów maszyny, gdyż jest to tylko wstępna wizualizacja.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1572812220
Osobiście zobowiązuję się, że ze szwagrem do 2080 zbudujemy makietę demonstracyjną przyszłego prototypu samolotu 5 generacji
C4-33-CA-F9
~Scooby
1572803880
Lepszy od F-35 . przynajmniej w koncepcji .. .
C4-33-CA-F9
~Piotrr
1571898600
~asd. Do 16-tki tez nie mamy.
F2-6A-84-5D
~asd
1571767920
@~Piotrr Tzn. do F16 mamy kody źródłowe ?
34-35-73-0B
~Piotrr
1571475420
Dobrym rozwiązaniem by było przystąpienie do tego programu, choćby finansowo. Amerykanie nigdy nam nie dadzą kodów źródłowych do F-35, tak jak do F-16. Taka Turcja posiada wspomniane kody do efa i dobiera sobie uzbrojenie i modyfikuje awionikę według własnych potrzeb.
11-08-EE-F5

Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Męska sprawa: profilaktyka
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Inwestycja w bezpieczeństwo
Odznaczenia za wzorową służbę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rusza program „wGotowości”
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Starcie pancerniaków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Koniec dzieciństwa
Pomnik nieznanych bohaterów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nie daj się zhakować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niespokojny poranek pilotów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sportowcy na poligonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szansa na nowe życie
Zasiać strach w szeregach wroga
Kolejny kontrakt Dezametu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Mundurowi z benefitami
Pięściarska uczta w Suwałkach
Husarze bliżej Polski
Sukces Polaka w biegu z marines
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze mają nowe motorówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO