moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Promujemy polski sprzęt wojskowy
 
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pod siatką o medale mistrzostw WP
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pegaz nad Europą
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pracowity dyżur Typhoonów
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebny Pegaz
Początek „Burzy”
Misja PKW „Olimp” doceniona
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Szabla hubalczyków
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Koniec wojny, którego nie znamy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Mamy pierwszych pilotów F-35
Obierki z błotem
Ogień z nabrzeża
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Podniebne wsparcie sojuszników
Ukwiał z Gdańska
DriX – towarzysz okrętu
Więcej amunicji do Rosomaków
Gdy sekundy decydują o życiu
Historyczna umowa z Francją
Ustawa bliżej żołnierzy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Apache’e na horyzoncie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Rodzina na wagę złota
Sport kształtuje mentalność
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Nasi czołgiści najlepsi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Składy wysokiego ryzyka
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Wiedza na trudne czasy
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowa siła uderzeniowa
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Gra o kapitulację
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowy prezes PGZ-etu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Na pomoc po katastrofie
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie F-16 w służbie NATO
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wspólna wola obrony
Walka pod napięciem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO