moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Drukowanie dronów
 
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pierwsze oficerskie gwiazdki
GROM’s DNA
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wyższe stawki dla niezawodowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ratownik w akcji
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podróż w ciemność
Podejrzane manewry na Bałtyku
Planowano zamach na Zełenskiego
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Różycki” zwodowany
Specjalsi pod nowym dowództwem
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Święto sportów walki w Warendorfie
K2. Azjatycka pantera
Pancerny kot w polskim wojsku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Flyer, zdobywca przestworzy
Nowa dostawa Homarów-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
The Power of Infrastructure
Kajakami po medale
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pionierski dron
NATO przechodzi do działania
Świat F-35
Rakiety dla polskich FA-50
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wypadek Rosomaka
Policjanci w koszarach WOT
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Inwestycja w żołnierzy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Strażnicy polskiego nieba
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO