moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze zamiast BRDM-ów

Mają ważyć około 15 t oraz dysponować napędem na wszystkie koła, co pozwoli pokonywać przeszkody wodne. Ich broń umożliwi zwalczanie nieprzyjacielskich pojazdów opancerzonych oraz śmigłowców. Od pięciu lat konsorcjum na czele z AMZ Kutno pracuje nad wozem rozpoznawczym Kleszcz, który ma zastąpić wysłużone BRDM-2.

Waży około 15 t, ma długość 6,9 m, szerokość 2,5 m i 2,38 m wysokości. Podwozie w systemie 4x4 napędzane jest przez silnik diesla o mocy 240 kW z automatyczną skrzynią biegów. Opancerzenie pojazdu nie tylko zapewnia jego załodze ochronę w zakresie ostrzału na poziomie 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A, lecz także umożliwia amfibijne pokonywanie przeszkód wodnych.

W zależności od wymagań użytkowników może być uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane, służące do zwalczania zarówno wrogich pojazdów, jak i śmigłowców, albo w zautomatyzowany system wieżowy z działkiem kalibru 30 mm. Bez względu na wybrany system broni ma posiadać zintegrowany z głowicą optoelektroniczną radar pola walki.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firma AMZ Kutno zaprezentowała Bobra 3, czyli trzecią już odsłonę lekkiego kołowego transportera rozpoznawczego, nad którym pracuje na zlecenie polskiej armii.

Umowę w tej sprawie (o wartości 25 mln złotych) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zawarło z konsorcjum, którego liderem jest AMZ, a poza nim tworzą je również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Umowa została podpisana pod koniec grudnia 2013 roku. Zgodnie z jej pierwotnymi zapisami, gotowy do produkcji seryjnej (czyli po wszystkich zakładowych badaniach) prototyp pojazdu powinien zostać przekazany wojsku 22 grudnia 2016 roku. W trakcie trwania kontraktu został on jednak dwukrotnie aneksowany – najpierw przesunięto termin na 22 października 2019 roku, a teraz do 22 kwietnia 2021 roku.

Czemu polska armia szuka nowych lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych, które do linii mają wejść jako pojazdy o kryptonimie Kleszcz? Ponieważ wozy używane obecnie przez pododdziały rozpoznawcze, czyli BRDM-2, których łącznie mamy około 300 w kilku wersjach – to konstrukcja z początku lat sześćdziesiątych i nie przystaje już do wymogów współczesnego pola walki.

Jak przekonują przedstawiciel AMZ Kutno, zaprezentowany na kieleckim MSPO Bóbr 3, to model, na bazie którego można skonfigurować wozy specjalistyczne. – W zależności od potrzeb odbiorcy można go modyfikować, np. dodatkowo opancerzyć, zwiększając poziom ochrony, albo dozbroić – wyjaśniał na targach Dariusz Fabisiak, prezes AMZ Kutno, dodając, że już rozpoczęła się budowa prototypu Bobra. Zostanie on skierowany do badań i po ich pomyślnym przejściu będzie mógł trafić do seryjnej produkcji jako wojskowy Kleszcz.

 

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ryba
1565846220
czy bóbr nie jest za duży jak na tego typu pojazdy ?
80-AB-03-97
~ja
1539427800
Czy nie prościej byłoby zastosować konstrukcję już opracowaną czyli ROSOMAK 3 osiowy? Czy są jakieś przeciwskazania?
C0-86-A4-D9

Deterrence in Polish
W poszukiwaniu majora Serafina
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pływali jak morscy komandosi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Czarna taktyka terytorialsów
W wojsku orientują się najlepiej
Mity i manipulacje
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kircholm 1605
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Medycy na start
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pasja i fart
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Carl-Gustaf przemówił
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Koniec dzieciństwa
Okiełznać Borsuka
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kopuła nad bewupem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Weterani pamiętają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec pewnej epoki
Poligon dla medyków w mundurach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jelcz się wzmacnia
„Road Runner” w Libanie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Historia jest po to, by z niej czerpać
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Terytorialsi w akcji
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Czarnomorski szlif minerów
Priorytetowe zaangażowanie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Młodzi i bezzałogowce
Jednym głosem w sprawie obronności
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Speczespół wybierze „Orkę”
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Polski „Wiking” dla Danii
Drugi wojskowy most
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Medicine for Hard Times
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czarna taktyka terytorialsów
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO