moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze zamiast BRDM-ów

Mają ważyć około 15 t oraz dysponować napędem na wszystkie koła, co pozwoli pokonywać przeszkody wodne. Ich broń umożliwi zwalczanie nieprzyjacielskich pojazdów opancerzonych oraz śmigłowców. Od pięciu lat konsorcjum na czele z AMZ Kutno pracuje nad wozem rozpoznawczym Kleszcz, który ma zastąpić wysłużone BRDM-2.

Waży około 15 t, ma długość 6,9 m, szerokość 2,5 m i 2,38 m wysokości. Podwozie w systemie 4x4 napędzane jest przez silnik diesla o mocy 240 kW z automatyczną skrzynią biegów. Opancerzenie pojazdu nie tylko zapewnia jego załodze ochronę w zakresie ostrzału na poziomie 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A, lecz także umożliwia amfibijne pokonywanie przeszkód wodnych.

W zależności od wymagań użytkowników może być uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane, służące do zwalczania zarówno wrogich pojazdów, jak i śmigłowców, albo w zautomatyzowany system wieżowy z działkiem kalibru 30 mm. Bez względu na wybrany system broni ma posiadać zintegrowany z głowicą optoelektroniczną radar pola walki.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firma AMZ Kutno zaprezentowała Bobra 3, czyli trzecią już odsłonę lekkiego kołowego transportera rozpoznawczego, nad którym pracuje na zlecenie polskiej armii.

Umowę w tej sprawie (o wartości 25 mln złotych) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zawarło z konsorcjum, którego liderem jest AMZ, a poza nim tworzą je również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Umowa została podpisana pod koniec grudnia 2013 roku. Zgodnie z jej pierwotnymi zapisami, gotowy do produkcji seryjnej (czyli po wszystkich zakładowych badaniach) prototyp pojazdu powinien zostać przekazany wojsku 22 grudnia 2016 roku. W trakcie trwania kontraktu został on jednak dwukrotnie aneksowany – najpierw przesunięto termin na 22 października 2019 roku, a teraz do 22 kwietnia 2021 roku.

Czemu polska armia szuka nowych lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych, które do linii mają wejść jako pojazdy o kryptonimie Kleszcz? Ponieważ wozy używane obecnie przez pododdziały rozpoznawcze, czyli BRDM-2, których łącznie mamy około 300 w kilku wersjach – to konstrukcja z początku lat sześćdziesiątych i nie przystaje już do wymogów współczesnego pola walki.

Jak przekonują przedstawiciel AMZ Kutno, zaprezentowany na kieleckim MSPO Bóbr 3, to model, na bazie którego można skonfigurować wozy specjalistyczne. – W zależności od potrzeb odbiorcy można go modyfikować, np. dodatkowo opancerzyć, zwiększając poziom ochrony, albo dozbroić – wyjaśniał na targach Dariusz Fabisiak, prezes AMZ Kutno, dodając, że już rozpoczęła się budowa prototypu Bobra. Zostanie on skierowany do badań i po ich pomyślnym przejściu będzie mógł trafić do seryjnej produkcji jako wojskowy Kleszcz.

 

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ryba
1565846220
czy bóbr nie jest za duży jak na tego typu pojazdy ?
80-AB-03-97
~ja
1539427800
Czy nie prościej byłoby zastosować konstrukcję już opracowaną czyli ROSOMAK 3 osiowy? Czy są jakieś przeciwskazania?
C0-86-A4-D9

Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Im ciemniej, tym lepiej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Arteterapia dla weteranów
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ku wiecznej pamięci
Czy to już wojna?
Kaman – domknięcie historii
Awanse w dniu narodowego święta
Standardy NATO w Siedlcach
Grecka walka z sabotażem
Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kosmiczna wystawa
Sportowcy na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
OPW budują świadomość obronną
Dzień wart stu lat
Torpeda w celu
Starcie pancerniaków
Jesteśmy dziećmi wolności
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Road Runner” w Libanie
Ułani szturmowali okopy
Abolicja dla ochotników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Zasiać strach w szeregach wroga
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mity i manipulacje
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO