moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszyła budowa ORP „Albatros”

Uroczyste cięcie blach na drugi z serii niszczycieli min projektu Kormoran II odbyło się dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. To symboliczny początek budowy okrętu. Jednostka będzie nosiła nazwę ORP „Albatros”. Zgodnie z umową powinna być gotowa w styczniu 2020 roku. Prawdopodobnie za dziewięć miesięcy rozpocznie się budowa trzeciego okrętu – ORP „Mewa”.


ORP „Kormoran” to pierwsza jednostka z serii niszczycieli min projektu Kormoran II. 

– Do tej pory stocznia kompletowała materiały do budowy okrętu. Najważniejszym komponentem będzie oczywiście amagnetyczna stal, z której powstanie kadłub – wyjaśnia Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowej Holdingu SA. – Dzisiejsze cięcie blach to faktyczny początek procesu produkcyjnego – dodaje. Okręt będzie budowany przez konsorcjum polskich firm. Na jego czele stoi gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. Oprócz niej w projekt są zaangażowane Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna. – Jednostka powstanie według tego samego projektu, co pierwszy z serii trzech niszczycieli min – ORP „Kormoran”, który został przekazany marynarce w listopadzie ubiegłego roku. Dokument przygotowali specjaliści z biura Remontowa Marine Design&Consulting, wchodzącego w skład naszej grupy – informuje Landowski.

Tak więc ORP „Albatros” będzie miał 58,5 m długości i 10,3 m szerokości, a jego wyporność wyniesie 850 t. Kadłub z amagnetycznej stali i cichy napęd ochronią jednostkę przed minami, które reagują na pole magnetyczne bądź odpowiednio wysokie natężenie dźwięku. Z kolei system pędników cykloidalnych zapewni okrętowi ponadprzeciętną zwrotność. – Zbyt wcześnie jeszcze, by stwierdzić, czy wyposażenie obydwu niszczycieli min będzie identyczne. Wykonawca prowadzi na ten temat rozmowy z gestorem, czyli marynarką wojenną – przyznaje Landowski. W podobnym tonie wypowiada się kmdr por. Jarosław Iwańczuk, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym docelowo będą służyły wszystkie trzy nowe niszczyciele min. – ORP „Kormoran” to prototyp. W trakcie użytkowania tego okrętu wpadło nam do głowy trochę pomysłów na nowe rozwiązania, które mogłyby jeszcze udoskonalić ten bardzo dobry projekt – przyznaje oficer. Ale i on zastrzega, że o szczegółach nie chciałby jeszcze mówić.

Tymczasem z myślą o nowych okrętach od dłuższego czasu testowana jest 35-milimetrowa armata Tryton. Już w momencie budowy ORP „Kormoran” było wiadomo, że w przyszłości zastąpi ona zamontowaną na nim 23-milimetrową armatę Wróbel. W Trytona miałyby też zostać wyposażone dwa kolejne niszczyciele min z serii.

Sam ORP „Kormoran” ciągle jeszcze przechodzi badania kwalifikacyjno-wojskowe. Załoga sprawdza działanie poszczególnych mechanizmów, a przy okazji doskonali się w ich obsłudze. Na okręcie specjalistycznego wyposażenia jest bardzo dużo. Jednostka posiada np. cztery pojazdy podwodne. Double Eagle Mk III służy do rejestrowania poszukiwania min, ma parametry podobne jak podkilowy sonar, z pokładem zaś łączy go światłowód. Do tego dochodzą trzy typy pojazdów autonomicznych. Hugin służy do rejestracji zalegających na dnie obiektów, Morświn pomaga w podkładaniu toczków, czyli ładunków do niszczenia min, z kolei Głuptki, w zależności od wersji, są wykorzystywane do identyfikacji lub detonowania niebezpiecznych znalezisk. Oczywiście ORP „Kormoran” może nie tylko neutralizować miny, lecz także je stawiać. Wszystkie elementy uzbrojenia spięte są w całość za pomocą systemu zarządzania walką SCOT, który został zaprojektowany w gdyńskim Centrum Techniki Morskiej. Jednostka na razie jeszcze nie brała udziału w manewrach. Ćwiczyła natomiast m.in. w Zatoce Gdańskiej, Pomorskiej, na Świnie czy na Morzu Północnym. Reprezentowała też Polskę podczas Belgian Navy Day, czyli święta belgijskiej marynarki wojennej.

Zgodnie z planem ORP „Albatros” powinien do niej dołączyć w styczniu 2020 roku. – Wyczekujemy go z niecierpliwością i cieszymy się, że projekt jest kontynuowany – przyznaje kmdr por. Iwańczuk. Tzw. szkieletowa załoga, która będzie  sekundować stoczniowcom i przygotowywać się do przejęcia okrętu, nie została jeszcze wyznaczona. – Mamy już jednak na nią pomysł. Na niszczycielach min projektu 206FM służy mnóstwo doświadczonych marynarzy, więc ze skompletowaniem załogi „Albatrosa” nie powinno być problemu – zapewnia dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. Wiadomo, że na stanowisko dowódcy ORP „Albatros” planowany jest kpt. mar. Piotr Gorycki, który obecnie dowodzi niszczycielem min ORP „Czajka”.

Tymczasem już wkrótce powinna ruszyć budowa trzeciego z serii Kormoranów, który będzie nosił nazwę ORP „Mewa”. – Planujemy ją rozpocząć za dziewięć miesięcy. Aby wywiązać się z umowy, musimy budować dwa okręty jednocześnie. Ostatni z Kormoranów marynarka powinna otrzymać w listopadzie 2021 roku – informuje Landowski.

Oprócz nowego niszczyciela min w stoczniach budowane są obecnie jeszcze trzy jednostki dla polskich sił morskich: dwa z serii sześciu holowników (projekt również realizuje stocznia Remontowa Shipbuilding), a także okręt patrolowy ORP „Ślązak” (buduje go gdyńska Stocznia MW). Zarówno pierwszy z holowników, jak i „Ślązak” mają wejść do służby w przyszłym roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Tomasz Gos

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Tuga – postrach dronów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
StormRider na fali
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Grot A3 w drodze do linii
Nocne ataki na Ukrainę
Nasz Hercules
Kikimora o wielu twarzach
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Wyczekiwane przyspieszenie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Huta Stalowa Wola na MSPO
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orlik na Alfę
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Hekatomba na Woli
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nietypowa premiera targowa
Klucz do bezpieczeństwa
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Beret „na rekinka” lub koguta
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Salwa z wysokości
Pancerna pięść
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Na motocyklach śladami historii
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Pilica+ coraz bliżej
Drones on the Offensive
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Świetne występy polskich żołnierzy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Towarzysze czołgów
Zwycięska batalia o stolicę
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Piorun 2 coraz bliżej
Szczelna sieć dla Tarczy
Baobab z miotaczem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Startuje „Żelazny obrońca”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Najmłodszy w rodzinie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Był twarzą sił powietrznych”
Drony w ofensywie
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Detect & Classify: satelity z AI
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Radary, które widzą wszystko
Z najlepszymi na planszy
Zakupy według potrzeb
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO