moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Defendery 2018: lotnicze bezpieczeństwo i sezam mechanika

Prezentujemy kolejne dwa produkty wyróżnione na targach zbrojeniowych. Pierwszy to opracowany przez inżynierów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych system informatyczny wspierający zarządzanie bezpieczeństwem lotów Turawa-Mats. Z kolei kontenerowy warsztat remontu uzbrojenia skonstruowali specjaliści z Arpolu. Obie firmy za innowacyjność otrzymały nagrody Defender.

– Jedno z mądrzejszych przysłów mówi, że łatwo jest być mądrym po szkodzie. My postawiliśmy sobie za cel, aby być na tyle mądrzy, żeby do szkód w ogóle nie doszło – tak płk dr hab. inż. Mariusz Zieja z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych opisuje ideę powstania Turawy-Mats, czyli systemu wspierającego  proaktywne zarządzanie bezpieczeństwem lotów w Służbie Ruchu Lotniczego SZRP.

Bezpieczne loty

Zasada działania Turawy-Mats jest na pozór bardzo prosta. System ma za zadanie zbierać i gromadzić szczegółowe informacje o przebiegu całego procesu szkolenia personelu latającego. O tym, jakie zadania realizują, jak zostały one wykonane i ocenione, czy w ich trakcie pojawiły się zagrożenia dla bezpieczeństwa lotu, jakie są podejmowane przedsięwzięcia profilaktyczne.

– Docelowo Turawa będzie się składać z aż dziesięciu podsystemów, które będą dostarczały właściwie wszystkie informacje mające wpływ na bezpieczeństwo lotów. Będą to podsystemy techniki lotniczej, szkolenia lotniczego, ruchu lotniczego, infrastruktury lotniskowej, nawigacyjny, bezzałogowych statków powietrznych, spadochronowo-desantowy, wysokościowo-ratowniczy oraz medycyny lotniczej – wylicza płk Zieja, wskazując, jakie dane zbierać będą poszczególne składniki Turawy.

I tak np. podsystem techniki lotniczej będzie gromadzić dane dotyczące m.in.  ewidencji statków powietrznych, ich stanów eksploatacyjnych, etatów, planu, nalotów, konserwacji, remontów, obsług, uszkodzeń. Podsystem szkolenia lotniczego będzie zbierał informacje o personelu lotniczym, o tym, jaki ma nalot na danym typie samolotu, jakie ukończył szkolenia, kiedy kończą mu się uprawnienia. Podsystem ruchu lotniczego będzie zawierał informacje nie tylko o zdarzeniach w ruchu lotniczym, ale również o stanie lotnisk i wyszkoleniu personelu naziemnego. 

Podsystem infrastruktury lotniskowej będzie gromadził szczegółowe informacje o stanie technicznym lotnisk. Podsystem nawigacyjny będzie służył do zbierania danych o personelu nawigacyjnym, o tym, jakie ma uprawnienia, wyszkolenie, ukończone kursy. Podsystem dotyczący bezzałogowców powstał na potrzeby 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu i każdy wojskowy operator dronów będzie miął swój profil podobny do tych, które w innych podsystemach Turawy będą mieli piloci.

Podsystem spadochronowo-desantowy będzie gromadził dane zarówno na temat skoczków, jak i używanych przez nich spadochronów. Spadochronów, które mają być traktowane tak samo jak statki powietrzne, czyli na bieżąco monitorowane i oceniane. Podsystem wysokościowo-ratowniczy ma służyć do nadzoru nad sprzętem, wyposażeniem oraz wyszkoleniem z ratownictwa lotniczego.

Ostatni podsystem, dotyczący medycyny lotniczej, jest dopiero w fazie tworzenia. Powstanie we współpracy z Wojskowym Instytutem Medycyny Lotniczej i ma służyć do nadzoru nad stanem zdrowia pilota.  

Wdrażanie Turawy-Mats do polskiej armii już się rozpoczęło. Jak zapewniają jego twórcy, pełną funkcjonalność, czyli działające wszystkie podsystemy, powinien osiągnąć za dwa lata.
Innowacyjność systemu wspierającego proaktywne zarządzanie bezpieczeństwem lotów doceniło jury konkursu Defender, przyznając rozwiązaniu nagrodę.

Sezam mechanika

– W pewnych sprawach nie może być kompromisów. I taką sprawą jest zdecydowanie jakość narzędzi i urządzeń, które oferujemy żołnierzom w naszych warsztatach. To zdecydowanie są produkty z najwyższej światowej półki – tak Aleksander Galas, członek zarządu firmy Arpol Narzędzia Profesjonalne, opisuje dostarczane od kilku lat polskiej armii przez spółkę mobilne kontenerowe warsztaty techniczne.

Jak podkreśla, bez względu na przeznaczenie, czyli służbę, do której trafiają, ich bazowa budowa jest bardzo podobna. Każdy kontener składa się dwóch części – technicznej i roboczej. W pierwszej znajdą się systemy techniczne, m.in. sprężarka powietrza, układ filtrowentylacji i osuszacza, a także podnoszenia kontenera, zespół prądotwórczy oraz klimatyzacja. W drugiej, roboczej części, jest miejsce pracy dla dwóch, trzech (w zależności od wersji) mechaników (specjalistów). Składa się ona z sięgających od podłogi po sufit szafek i szuflad na narzędzia.

Jakie narzędzia się tam znajdą, o tym decyduje użytkownik. – Jeśli będzie to na przykład warsztat remontu uzbrojenia, to muszą się w nim znaleźć specjalistyczne, unikatowe narzędzia do danego typu broni. Część z nich dostarczamy my, a część może dostarczyć, wraz z częściami zapasowymi, tylko wojsko – podkreśla Aleksander Galas.

Nie inaczej jest w przypadku pokazywanego przez spółkę na MSPO kontenerowego warsztatu remontu uzbrojenia. Większość narzędzi i specjalistycznego sprzętu, które w nim się znalazły, dostarczył Arpol. Reszta, czyli m.in. urządzenia diagnostyczne do systemów uzbrojenia kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, pochodzi z wojskowych zasobów.

Innowacyjność kontenerowych warsztatów remontu uzbrojenia doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, wyróżniając ich dostawcę, firmę Arpol, statuetką  Defendera.

W skład jury wchodzili przedstawiciele wojska i służb mundurowych, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz ministerstw:  Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Spraw Zagranicznych, Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W tym roku do tego grona dołączyli również urzędnicy z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
 
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Czarne Pantery, ognia!
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pieta Michniowska
Umacnianie ściany wschodniej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
More Than an Exercise
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Ostatnia niedziela…
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Wołyń – pamiętamy
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Więcej niż ćwiczenia
Święto sportów walki w Warendorfie
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Radomski Air Show coraz bliżej
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Witamy na Ziemi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Jak Orlęta stają się Orłami?
K9 – nieoceniony sojusznik
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
BWP-1 – historia na dekady
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pucharowe zmagania Polaków
Planowano zamach na Zełenskiego
Tak walczyły pancerne kolosy
Broń przeciwko wrogim satelitom
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dzieci wojny
Tłumy na zawodach w Krakowie
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Kajakami po medale
Moc Czarnych Panter
Kolarskie święto w stolicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Cel: zbudować odporność państwa
Pierwszy polski lot Apache’a
Rywalizacja snajperów
Czarna Pantera celuje
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierz ranny na granicy
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
Nowe Abramsy już w Wesołej
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Demony wojny nie patrzą na płeć
Rekompensaty na ostatniej prostej
Warsztaty dają siłę
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi zawitają do Płocka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO