moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pretorianin

Waży 13 ton i można nim przewozić ponad 30 pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Pojazd opracowany przez polskich inżynierów z firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne oraz Czechów ze spółki Torsus to pierwszy na świecie opancerzony, dwuosiowy autobus terenowy o napędzie na wszystkie koła. Pretorianin był jedną z nowości na targach zbrojeniowych w Kielcach.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się każda służba mundurowa na świecie, nie tylko wojsko, ale również straż graniczna czy policja, jest sprawny transport funkcjonariuszy (żołnierzy) w trudnych warunkach terenowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest odpowiednio do tego przystosowana ciężarówka, na której naczepę można nie tylko wrzucić ładunek – w tym uzbrojenie oraz bagaże – lecz także załadować kilkunastu żołnierzy lub funkcjonariuszy. Taki środek transportu ma jednak jedną zasadniczą wadę. – Każdy kto spędził na takiej ciężarówce choć pół godziny w czasie jazdy po bezdrożach, wie doskonale, jakie jest to niewygodne i męczące. A co dopiero, gdy trzeba jechać kilka godzin. Wtedy po zejściu na ziemię marzymy, aby położyć się i odpocząć, a nie brać się za czekające nas zadanie – przyznaje Grzegorz Szczęśniak, prezes firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne.

Polska firma podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowała wóz rozwiązujący ten problem. To Pretorianin, czyli pierwszy na świecie opancerzony, terenowy autobus klasy 4x4. Opracowany został wspólnie przez Polaków oraz czeskich inżynierów z firmy Torsus. – Tego typu konstrukcji, a mamy chyba dobrą wiedzę o ofercie koncernów samochodowych z całego globu, nie ma obecnie żadna firma na świecie– zapewnia Szczęśniak.

Pojazd w wersji podstawowej waży 13,5 t, ma ponad 8 m długości, 3,7 m wysokości i może zabrać na pokład 31 pasażerów (plus kierowca). Za bazę Pretorianina posłużyło podwozie MAN-a (model TGM 13.240 4x4). Niemiecki jest również silnik. To sześciorzędowy, wysokoprężny motor MAN-a, model D0836LFL40, o pojemności 6,9 l i mocy 240 KM (176 kW), który generuje 925 Nm. Osiągający prędkość prawie 120 km/h autobus może bez przygotowania pokonywać przeszkody wodne o głębokości 70 cm, a prześwit w wozie – pod przednią osią – wynosi 389 mm.

Największą zaletą Pretorianina jest to, że na życzenie klienta można go opancerzyć do poziomu Stanag-1, czyli zapewniającego ochronę przed ostrzałem z karabinów kalibru 5,56 mm i 7,62 mm, a także wybuchami min czy granatów. W ten sposób staje się on pojazdem, którym można poruszać się w strefie działań wojennych.

Twórcy pojazdu deklarują, że Pretorianin jest przeznaczony nie tylko dla wojska czy formacji mundurowych. Mogą się nim zainteresować na przykład firmy wydobywcze, które muszą dowozić górników do kopalni położonych w niedostępnym terenie nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, Pretorianinem jest zainteresowana armia ukraińska, która mogłaby używać tego typu wozów do przewozu żołnierzy w strefie działań zbrojnych na wschodzie kraju.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
 
Jaki będzie Krab 2.0?
Do abordażu!
SA-35, czyli nowość od PGZ
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Olimp w Paryżu
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
MSPO ’24 pod znakiem bezzałogowców
Konstelacja satelitów spod znaku WB
Srogie oblicze boga wojny
Posłowie o efektach szczytu NATO
Rakieta i radiostacja zdobyły najważniejsze nagrody MSPO
Polska musi być już zawsze zwycięska
Intensywna modernizacja
Czworonożny żandarm w Paryżu
PGZ na MSPO
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Grot A3 – czy spodoba się żołnierzom?
Apokalipsa ’39 – dzień pierwszy
Niemiecka agresja
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Na siódmym torze po siódmy medal
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Dobry kierunek dla sił powietrznych
Terytorialsi na ratunek
Powrót pancernego tarana
Zarost i tatuaże dozwolone
Weterani na MSPO
Delfin z Bałtyku
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Londyn o „Tarczy Wschód”
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
MSPO 2024 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rejs ku nowym zdolnościom
Awanse za olimpijskie medale
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sejm podziękował za służbę na granicy
W drogę na Westerplatte
Waran WD, czyli dowódca uniwersalny
Apel kadetów na MSPO
Odkrycie (z) Wilka
Kolejne pociski Spike produkowane w Polsce?
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Skok na głęboką wodę
Kontenery szczelne elektromagnetycznie
Wypadek na granicy
Lekarze z poligonu
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Nowoczesne gogle noktowizyjne od PCO
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nowoczesna armia, silny przemysł
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Olimp gotowy na igrzyska!
Kosmiczna rewolucja
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Siła dronów
Koniec poszukiwań obiektu, który miał wlecieć w polską przestrzeń
Gość specjalny MSPO – Ukraina
Piorun w nowej odsłonie
Zdalnie Sterowane Moduły Uzbrojenia ZM „Tarnów”: nowe możliwości bojowe dla czołgów K2PL
Kamizelka Spitfire z jeszcze lepszą ochroną
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Pokoleniowy rajd weteranów
Olympus in Paris
Radar dalekiego zasięgu Warta na finiszu badań
Działania wojska w warunkach pokoju
Wojsko na kieleckich targach
Szef MON-u podsumowuje tegoroczne targi zbrojeniowe

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO