moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowcowe zlecenie warte setki miliardów dolarów

Prędkość ponad 500 km/h i możliwość transportu 12 żołnierzy w pełnym ekwipunku – to podstawowe wymagania amerykańskiej armii wobec śmigłowca, który ma zastąpić ikonę tamtejszych jednostek aeromobilnych, czyli maszyny UH-60 Black Hawk. Obecnie największe szanse w wyścigu o wielomiliardowy kontrakt ma zmiennowirnikowiec V-280 Valor.

Amerykańskie siły zbrojne mają największą na świecie liczbę śmigłowców – prawie 5 tys., ale mają również najwięcej ich typów – około 30. To efekt daleko posuniętej specjalizacji poszczególnych rodzajów wojsk. Osobne konstrukcje ma bowiem nie tylko US Army (wojska lądowe), ale również siły powietrzne (Air Force), marynarka wojenna (Navy) oraz marines (US Marine Corps) i siły specjalne. Ponieważ posiadanie tak wielu odmian śmigłowców znacząco zwiększa koszty utrzymania (części, serwis, naprawy), kilka lat temu Pentagon postanowił, że nowe typy wiropłatów (mające od 2025 roku zastępować obecnie używane konstrukcje) będą maszynami uniwersalnymi dla wszystkich rodzajów wojsk.

Program ich opracowania, który otrzymał nazwę Joint Multi-Role (JMR) zakłada skonstruowanie pięciu typów śmigłowców: JMR Light (najlżejsze) – mają zastąpić w służbie m.in. maszyny OH-58 Kiowa; JMR Medium-Light (średnio-lekkie); JMR Medium Utility (średnie) – zastąpiłyby m.in. UH-60 Black Hawk oraz AH-64 Apache; JMR Heavy (ciężkie transportowe) – mające zastąpić w służbie CH-47 Chinook; JMR Ultra (superciężkie transportowe) – stanowiłyby alternatywę dla samolotów transportowych C-130J lub Airbus A400M.

Z racji planowanych tak dużych zakupów – około 4 tys., największą uwagę zbrojeniowych koncernów przyciąga projekt JMR Medium Utility. Nad maszyną, która ma zastąpić ikonę amerykańskich sił powietrznych, czyli UH-60 Black Hawk, pracują wszystkie liczące się koncerny lotnicze zza oceanu. Boeing i Sikorsky Aircraft (obecnie część Lockheed Martin) nad modelem SB-1 Defiant, a Bell nad zmiennowirnikowcem V-280 Valor.

I to właśnie ta druga firma jest obecnie bliżej w wyścigu o liczone w setkach miliardów zlecenie dla amerykańskiej armii. W przeciwieństwie bowiem do konkurencji, która jest na etapie budowy prototypu, a który być może (tak zapewniają przedstawiciele firm Boeing i Sikorsky) będzie oblatany na przełomie 2018 i 2019 roku, Bell swoją maszynę już testuje w powietrzu.


Film: Bell

V-280 Valor to zmiennowirnikowiec, czyli konstrukcja, której wirniki mogą się obracać w pionie, zmieniając śmigłowiec w samolot. – Valor będzie przełomem w segmencie statków powietrznych pionowego startu i będzie wykorzystywany we wszelkich wymagających misjach, jakie będą wykonywać nasze siły zbrojne – przekonywał Mitch Snyder, prezes Bell Helicopter, podczas pionierskiego oblotu maszyny w grudniu 2017 roku. Podkreślał, że V-280 będzie nie tylko prawie dwa razy szybszy od obecnie używanych śmigłowców US Army, ale również będzie miał dwa razy większy zasięg, co znacząco podniesie możliwości operacyjne armii.

Jak podkreślają konstruktorzy V-280, w Valorze, w odróżnieniu od już będącego na wyposażeniu amerykańskiej armii zmiennopłata V-22 Osprey, poruszają się tylko śmigła, a nie cała gondola silnika. Dzięki temu strzelcy pokładowi mają mieć lepsze pole ostrzału, a żołnierze desantu nie będą narażeni na gazy wylotowe z silników. Prototypowy V-280 przechodzi obecnie zakładowe testy i próby. 7 lutego br. za jego sterami zasiadł pilot z amerykańskiej armii. Na bazie zebranych wniosków i doświadczeń Bell planuje pod koniec roku zbudować ulepszoną wersję Valora.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: bellhelicopter.com

dodaj komentarz

komentarze


Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Wspólna wola obrony
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Na pomoc po katastrofie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Mamy pierwszych pilotów F-35
Historyczna umowa z Francją
Składy wysokiego ryzyka
Więcej amunicji do Rosomaków
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Gdy sekundy decydują o życiu
Polskie F-16 w służbie NATO
Walka pod napięciem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szabla hubalczyków
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Rodzina na wagę złota
Wiedza na trudne czasy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Sport kształtuje mentalność
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebne wsparcie sojuszników
Ogień z nabrzeża
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Koniec wojny, którego nie znamy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Obierki z błotem
DriX – towarzysz okrętu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Podniebny Pegaz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowy prezes PGZ-etu
Ukwiał z Gdańska
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Gra o kapitulację
Czołgi końca wojny
Nowa siła uderzeniowa
Początek „Burzy”
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Pierwsza misja Gripenów
Pegaz nad Europą
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pracowity dyżur Typhoonów
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Apache’e na horyzoncie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Henry Szymanski na tropie prawdy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO